Annonce
Søsiden

Let og stærkt: Kulfiber er sagen

Tuco-direktør Jonas Pedersen med en prøve på kulfiber-komposit: - Det er både lettere og stærkere end aluminium og højstyrkestål. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Aluminium til bådebygning er fortid på Tuco. Nu satses helt på komposit-løsninger.

FAABORG: Engang blev mindre fartøjer bygget af træ. Siden fulgte materialer som bl. a. jern, stål, glasfiber og aluminium.

Som medindehaver af Tuco i Faaborg har bådebygger og maskiningeniør Jonas Pedersen erfaring med de fleste materialer til bådebygning.

Når Jonas Pedersen i dag skal tale om bådebygning bruger han helst begrebet komposit.

Komposit er ikke et materiale, men en måde at bygge fx et fartøjs skrog på. Efter sandwich-metode limes materialer med forskellige egenskaber sammen. Den tætte kontakt styrker den færdige helhed.

På denne vis er langt de fleste lystbåde bygget i dag. Kort fortalt lægges måtter af glasfiber op i en form og vædes i hærdende polyester. Som et mellemlag kan efter lagkage-princip lægges fx let træ eller skum. Metoden vandt for alvor frem i 1960’erne, da Bianca Yacht i Rudkøbing var blandt de danske pionerer.

Annonce
- Fordelen ved en komposit-bygget båd med kulfiber er bl. a., at materialet vejer en fjerdedel af fx højstyrkestål. Samtidig er det fire gange stærkere.

Gang i kulfiber

Når Tuco i Faaborg bygger både, sker det i dag udelukkende efter komposit-metoden. Værftets serie af AluGuard-både er fortid. Bådebygning af metal er historie for Tuco.

Materialerne til produktion efter komposit-metode er i dag glasfiber og kulfiber som yderste lag, det vil sige laminatet. Indeni kan lægges en kerne af plast-materialet pvc.

Jonas Pedersen inviterer Søsiden indenfor i en af Tucos produktionshaller. Her er gang i produktion med kulfiber, bl. a. en større enhed, en underleverance, til en ponton på en katamaran.

Ved et arbejdsbord får vi vist fjerlette måtter af det sorte og bomstærke kulfiber.

Alu yt

Over en kop kaffe på kontoret får Jonas Pedersen hurtigt talt sig varm om kulfiberens fortræffeligheder. Imens får vi lov at føle på forskellige prøver af kulfiber - massivt og i form af komposit:

- Fordelen ved en komposit-bygget båd med kulfiber er bl. a., at materialet vejer en fjerdedel af fx højstyrkestål. Samtidig er det fire gange stærkere, påpeger Jonas Pedersen. Faktorer som næsten-vedligeholdelsesfrit og lavt energiforbrug ved sejlads tæller også på plus-siden.

Sammenlignes med aluminium har en båd i kulfiber-komposit også større styrke:

- Ved en given påsejling kan der slås hul i et skrog af aluminium og vand kan trænge ind. Hvis det samme sker med en komposit-bygget båd, skades det udvendige laminat kun. Kernen af pvc optager så meget energi, at det i de fleste lignende tilfælde ikke vil ske, forklarer Jonas Pedersen og viser nogle dokumenterende eksempler fra Tucos slideshow fremstillet til potentielle kunder.

Tuco leverer også kulfiber-komponenter ud af huset. Denne enhed er til en ponton på en katamaran. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Fald i pris

- Kulfiber er også faldet meget i pris i de senere år. I dag ligger vi i direkte konkurrence med nybygninger af aluminium, forklarer Jonas Pedersen.

Tucos arbejdsbåde er alle i klassen “letvægt” og bygget efter komposit-metode.

- Vi tager en snak med kunden og afklarer behovet, før vi anbefaler den mest fordelagtige løsning, siger Jonas Pedersen.

Når handelen er faldet i hak, kan Tuco også tilbyde kunder todages-kurser i reparation af skader på kulfiber.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø For abonnenter

Mistillid, illoyalt og ufortjent: Fond opsiger samarbejde om solcellepark med forening, den selv har stiftet

Annonce