Annonce
Søsiden

Langelands-ubådens søster blev Danmarks sidste

Ubåden Sælen er søsterfartøj til Langelandsforts Springeren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sælen, Sehested og Peder Skram udgør Holmens flydende museums-flåde.
Annonce

HOLMEN: Gennem næsten 100 år har det danske søværn anvendt ubåde. Epoken sluttede i 2004. Nu er der kun tre museums-ubåde tilbage.

En af dem, Springeren, kan ses på søfartsmuseet i Aalborg og en anden, også Springeren, kan opleves på koldkrigsmuseet Langelandsfort ved Bagenkop.

Den tredje, S323 Sælen, er søsterfartøj til Springeren på Langeland og indgår i dag i museumssamlingen ”Skibene på Holmen”.

Når to ubåde bærer sammen navn skyldes det, at Søværnet ofte genbruger skibsnavne. S329 Springeren i Aalborg er den ældste og er af Delfinen-klassen. Den var operativ til 1990.

FAKTA: Skibene på Holmen

Skibene På Holmen har undertitlen ”Det flydende Koldkrigsmuseum”.

Foruden de to flydende enheder fregatten Peder Skram og torpedomissilbåden Sehested omfatter samlingen også den kaj-opstillede ubåd Sælen samt mastekranen.

Ubåden og torpedomissilbåden ejes af Nationalmuseet og passes og driftes sammen med Peder Skram af frivillige.

Fartøjerne er placeret omkring mastekranen på Nyholm. Området blev anlagt som flådens værft og base i slutningen af 1600-tallet - bl. a. bygget på udfasede orlogsskibe og affald fra Københavns gader.

Flåden benytter stadig nogle bygninger og har ca. 200 arbejdspladser, men skal rømme senest i 2023.

Fremtidens anvendelse af arealet drøftes, men er endnu uafklaret.

Området Nyholm er åbent i dagtimerne året rundt. Besøgsmuligheder på fartøjer og mastekran kan ses på skibenepaaholmen.dk.  sosn

Gennem torpedoportene ved stævnen kunne også udsluses frømænd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


S322 Springeren på Langeland er af den yngre Tumleren-klassen og strøg ligesom søsterfartøjet Sælen på Holmen kommando for 16 år siden. Dermed afsluttede den dansk sejlende ubåds-historie, der indledtes i 1909.

Sælen på Holmen var i tjeneste tre uger længere end søsteren på Langelandsfort. Klassens tredje søster, S322 Tumleren, blev skrottet i 2004.

Foran Sælen på Holmen er opstillet en torpedo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Langelandsforts Springeren er søsterfartøj til Sælen på Holmen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Sælen blev bygget i Tyskland i 1965 i en serie på 15 ubåde til det norske søværn.

I 1990 blev Sælen overtaget og moderniseret af det danske søværn. Under bugsering i Kattegat samme år sank Sælen, blev bjerget og måtte derefter gennemgå to års renovering.

I de følgende år indgik Sælen i Natos antiterror-indsats i Middelhavet. Dens primære mission var at skygge mistænkelige overflade-fartøjer.

Sælen blev også kendt for sin medvirken i Golfen under krigen i 2003 mod Irak-diktatoren Saddam Husseins styre. I den brede befolkning påkaldte det sig dengang nogen moro, at Danmark bidrog til en ørkenkrig med en ubåd.

Skulle der opstå ufred nær de hjemlige farvande, var Sælen og dens søstre kommet under tysk kommando i den østlige del af Østsersøen. Sælen var armeret med otte trådstyrede torpedoer. Desuden var den konstrueret, så frømænd kunne udsluses gennem torpedorørene.

Sælen står på kajen ved Holmen og fremstår fuldstændig, som da den blev taget ud af tjeneste.

Torpedomissilbåden Sehested er den eneste bevarede af Søværnets engang ti fartøjer af denne type betegnet Willemoes-klassen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Den sidste torpedomissilbåd

Foran mastekranen strækker sig den slanke, 46 meter lange, flydende torpedomissilbåd Sehested.

Sammen med ni søskende i Willemoes-klassen blev den bygget i Frederikshavn i 1977-1978.

Torpedomissilbådenes tid i Søværnet sluttede i 2000. De svært bevæbnede torpedebådes styrke var også hurtighed. Med gasturbiner som fremdrift kunne de skyde 40 knob. Brændstofforbrug: 4500 liter i timen.

Annonce
Fyn

Rabbits-spiller midt i landsholds-triumfen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Hvordan bliver julen 2020?

Annonce