Annonce
Søsiden

Lang kamp førte til succes for Hamborgs svømmebus

Svømmebussens "hjemhavn" er tæt ved Speicherstadts lille, karakteristiske slusebygning, Fleetschlösschen, der skimtes lige under stoppesteds-skiltet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Godkendelsen af en bus og et passagerfartøj i en sammenbygget enhed stod på i et år og endte til sidst hos EU .
Annonce

HAMBORG: Fred Franken fra Hamborg er den dynamiske hovedmand bag projekt Hafencity Riverbus.

Ideen til denne fornyelse af hjembyens attraktioner blev undfanget under en forretningsrejse i Singapore en gang 1990’erne. Mens Fred Franken ventede udenfor sit hotel, passerede et tidligere, militært amfibiekøretøj lastet med festglade viking-klædte folk om bord.

- ”So ein Ding” kunne vi jo også have i Hamborg, tænkte Fred Franken og lod ideen rumstere i baghovedet i godt 15 år.

Vejen til den svømmeklare bus i Hamborg gik over bl. a. Malta, Ungarn, Hamborgs havnevæsen og EU.

Tidligt i den fire år lange start-proces gjorde Fred Franken makkerskab med sin ven, kaptajn til søs Peter Mahlstedt. Sammen ejer og driver de firmaet i dag.

Deres første projekt-år gik med at forberede konstruktion af bussen. Så forløb et par år, hvor de to iværksættere i tæt parløb med en ingeniør og et værft i Budapest fik bygget bussens overdel. Undervognen er et modificeret standard-chassis fra tyske MAN.

Annonce

Nytteløs stopknap

At få godkendt en transport-enhed, der både kan køre og sejle med passagerer, blev en et år lang kamp med stærke modspillere som bureaukrati og ventetid.

I den tilsyneladende mere van(d)-vittige ende af godkendelses-cirkusset var, at svømmebussen skulle have stopknapper til passagererne - selvom den kun har et stoppested til både af- og påstigning.

- Bussen er blevet en stor succes. Vi har indtil nu kørt og sejlet omkring 200.000 passagerer, siger Fred Franken til Søsiden.

Annonce

- København ville være god

En større svømmebus til 44 passagerer er på bedding, og der noteres god respons fra 76 potentielle byer verden over:
- Desværre ikke fra Danmark. København ville ellers være god for os, fastslår Fred Franken.


- Desværre ikke fra Danmark. København ville ellers være god for os.

Fred Franken, medejer af Hafencity Riverbus


En aktuel udfordring for selskabet er i øvrigt at finde buschauffører, der også har kompetence til at føre et passagerfartøj. De står ikke i kø.

På fire år har svømmebussen transporteret omkring 200.000 passagerer til lands og til vands i Hamborg. Selskabet vil også gerne til København, men foreløbig er der ikke kommet respons fra den danske hovedstad. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce