Annonce
Søsiden

Landevejsprincip: Her sejler 14 færge-overfarter helt gratis

Et par forholdsvis store skibe passerer hinanden i Kielerkanalen - den Panama-flagede tørlaster Sensei og det Malta-flagede krydstogtskib Berlin. I øvrigt får Nyborg anløb af Berlin to gange til næste sommer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Søsiden tog en sejlads på verdens mest trafikerede, gravede vandvej - Kielerkanalen. Til næste år fylder søfartens trafikerede smutvej 125 år.

KIELERKANALEN: En sejlerkammerat fik fortalt, at Søsiden planlagde en tur gennem Kielerkanalen. Kammeraten havde selv tidligere i år passeret kanalen i lystbåd. Han var på vej fra De Britiske Øer til Langeland:

- Så kommer du til at kede dig. Man sidder bare dybt nede og kan kun kikke op.

Sådan lød den opmuntrende melding om denne etape af hans transport-sejlads om bord på en nyindkøbt brugtbåd.

Kielerkanalen er, hvad man som turist gør den til. Er lysten til skibs-spot, er der nok at kikke på.

Søsidens tur gennem Kielerkanalen blev realiseret efter et gammelt ønske om at prøve det. Ønsket er blevet næret hver gang en sejlads er gået forbi sluserne i Kiel i øst eller Brunsbüttel i vest.

Annonce
Langs Kielerkanalen ses skibstrafikkens fyr og mange cyklister. En tilrettelagt rundtur på cykel er på seks etaper og i alt 325 km langs kanalens breder og i det slesvig-holstenske bagland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Gratis færger

Søsiden besejlede kanalen i et fartøj med noget bedre udsigtsforhold end fra cockpittet i en lystbåd.

Vi gik om bord i det tyske veteran-fragtskib Bleichen. Den lå klar nær sluserne i kanalens vestlige udmunding i Brunsbüttel. Fra dette skib med tre dæk over hoveddækket fejlede udsigtsforholdene ikke noget.

Inden trosserne gik, skulle den frivillige besætning holde klar af en af de mange kanal-færger. Hvad man måske ikke skulle tro er, at Kielerkanalen har hele 14 ruter med tværgående trafik af en færge.

Ruter kan man måske knap nok kalde de korte overfarter pendulerende i døgndrift. På det bredeste sted måler Kielerkanalen kun omkring 160 meter. Til gengæld er færgeoverfarten gratis for både passagerer og biler. Her blegner det danske såkaldte landevejs-princip.

Den billetfrie sejlads er et privilegium fra kejser-tiden, da kanalen blev anlagt. Folkets krav var, at regenten ikke først skulle lade landet skære midt over af en kanal - og så bagefter opkræve penge for at passere vandet.

De fleste af de små travle færger kan medtage biler. Undtagelsen er passagerfartøjerne tæt ved Holtenau-slusen i Kiel.

Svævende færge ramponeret

Kielerkanalen er også kendt for en ganske særlig attraktion - svævefærgen i Rendsborg.

Bil- og passagerfærgen hængende i wirer under jernbanebroen har dog været ude af drift i nu tre år. Det skyldes, at svævefærgen blev ramponeret af et fragtskib og ødelagt i en grad, så den ikke kunne repareres

. Nu er en svævefærge i samme stil under bygning. Den nye færge ventes ophængt - ikke søsat - til næste sommer.

At udskifte til en billigere løsning med en sejlende færge er ikke en mulighed i Rendsborg. Forklaringen er, at svævefærge-anlægget og jernbanebroen er klassificeret som et nationalt, teknisk klenodie. Derfor må den ødelagte svævefærge heller ikke uden videre skrottes. Nu ligger den så og ruster. Hvad der skal ske med den ødelagte svævefærge, er der ikke taget stilling til endnu.

Hovsa. Pludselig stak skibet, som Søsiden var om bord på, stævnen direkte ind mod breden, da det lagde sig på tværs og spærrede kanaltrafikken i en lille halv time. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lods om bord

Skibstrafikken denne lørdag eftermiddag glider tæt i begge retninger. Navnlig spotter vi en del skibe af typen container-feeder. De sejler med containere til og fra mindre havne efter omladning i de store terminaler i bl. a. Hamborg og Bremerhaven.

Skibenes manøvrerum er begrænset. Kanalens bred ligger tæt ved den ene side, og der er ikke mange meter til et overhalende eller modgående skib på modsat side. Men fascinerende er det. Så tæt sejles der ikke ude til søs.

Undervejs i kanalen skifter vi lods. Den orange lodsbåd udgår fra kanalens egen lodsstation i Rüsterbergen. Skibe over en vis længde og dybgang har lodstvang i Kielerkanalen.

Skibet, som Søsiden var om bord på, lagde sig på tværs i kanalen og spærrede for trafikken. Her er "blokaden" netop afsluttet og skibene på begge sider kan sejle videre. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ups! Skibet gik på tværs

Omkring halvvejs er vores skib årsag til, at kanalens trafik i begge retninger må stoppe i en lille halv time. Vind og strøm blander sig i manøvreringen, og det små 100 meter lange skib får uheldigvis anbragt sig på tværs i af sejlretningen.

På begge sider venter tålmodigt en håndfuld skibe, inden vores besætning får bakset skibet på rette kurs. Alt uden drama, men inklusiv den ekstra oplevelse det var at ligge med stævnen stikkende ind tæt ved kanalens bred.

Hvis situationen kræver det, kan rækker af pullerter være en fortøjningsmulighed i kanalen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Krydstogtskibe tæt på

Kielerkanalen er også en turistattraktion. Langs breden ses både campingpladser og flokke af cykelturister på den særlige Nord Ostseekanal-Rute. Fra nettet kan turister og andre downloade en plan for, hvornår kanalens passerende krydstogtskibe kan betragtes.

Et af dem passerede vi modsejlende. Det var det 40 år gamle, klassiske Berlin i stil med den noget nyere Faaborg-kending, Deutsch­land.

Er der behov kan kanaltrafikken benytte de kombinerede pullerter og fendere nogle meter fra breden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Vigepladser

Lige agten for os sejler et godt 150 meter langt tørlastskib, Sensei. Marginerne synes små, men den passerer uden vanskeligheder krydstogtskibet. Skulle der opstå et problem, er der i kanalen flere vigepladser, som skibene kan søge ind på.

En anden mulighed er fortøjning langs pullert-rækker tæt ved kanalbreden.

Søsidens dagsrejse sluttede med anløb i Rendsborg omkring 30 kilometer før slusen i Holtenau ved Kiel.

Der er meget at se på. En sejlads gennem Kielerkanalen byder bl. a. på masser af skibe, passage af 10 broer og 14 tværgående gratis færgeruter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kielerkanalen lodsbetjenes bl. a. fra denne station i  Rüsterbergen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ærgerligt, at vi ikke passerede skibene på den anden side. Så havde det farvemæssigt passet med styrbord og bagbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Container-feedere som den 135 lange, tysk-flagede Bianca Rambow er blandt Kielerkanalens typiske kunder. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Mand truet med koben

Annonce