Annonce
Debat

Lad os få en bilfri sommer i Eventyrbyen

Norske Haakon Larsen ser gerne, at Ærøskøbing bliver P-frit område i sommermånederne. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær

Debat: Haakon Larsen heter jeg, og vår familie har gleden av å ha et fritidshus i Gyden 5 i Ærøskøbing.

Nå nærmer sommeren seg, og med den mange mennesker som ser frem til å komme til Eventyrbyen fremfor noen i Danmark, men dessverre blir de aller fleste turister som kommer hit skuffet over hvordan biler stjeler bybildet i hektiske sommermåneder.

Det er utrolig at det i denne vakre byen ikke er restriksjoner eller forbud mot parkering av biler i denne skjønne byen. Det skal visstnok være noen parkeringsvakter som av og til kommer innom, men alle kan se at det ikke virker. Det tas tusenvis av bilder, og det finnes vel ikke et eneste bilde uten at en bil er med. Dersom en står ved Landbogaarden og vil ta et fotografi nedover mot havnen, forsvinner fasadene bak parkerte biler. Parkerte biler er ikke idyll!

Ærøskøbing har strenge regler for endring av fasader og dører, men hva er vel hensikten med strenge arkitektoniske regler for byen hus, når helheten av inntrykket forringes av visuell forurensning.

Alle de regler og forordninger på vinduer og dører er vel ment å beskrive hvordan livet var i gamle dager, som understrekes og som ofte hentes frem i de mange flotte aktiviteter byen har.

Der arbeides meget med å beholde byens særpreg, og gi mennesker som kommer hit et bilde av hvor fantastisk og unik denne byen fortsatt er, men da må det tas grep som understreker dette. Slik det er i dag virker det som om byens myndigheter enten ikke tror på det unike ved byen, eller ikke bryr seg så mye om det. Ærøskøbing er kanskje Danmarks mest særpregede by. Da bør byens myndigheter handle deretter.

Det er satt ut noen skilt for å hindre parkering, ingen tar hensyn til dette, og det er trist. Ærøskøbing er en levende og pulserende by, et museum hvor det bor mennesker.

La de som kommer til denne skjønne byen få ekte innblikk i en fantastisk historie, uten å måtte forholde seg til biler som ustanselig passerer og forstyrrer opplevelsen.

Steng for parkering i den gamle byen fra 15.juni til 15 august. Kommentar på fergen tilbake sist sommer ...» en veldig skjønn by, men bilkjøringen ødela det meste av opplevelsen»

Bevar Danmarks vakreste by.

Med ønske om en bilfri sommer i Eventyrbyen!

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Hvorfor skal der være monopol på førstehjælp?

Synspunkt: Betaler Danmark Redder Liv og borgerne i Region Syddanmark prisen for Stephanie Loses formandspost i Danske Regioner? Spørgsmålet presser sig på, når man følger debatten om, hvilken førstehjælperordning Regionsrådet vil vælge. Flere medlemmer udtaler, at der er fordele og ulemper ved begge ordninger, men jeg har endnu ikke hørt, hvilke ulemper de tænker på i forhold til Danmark Redder Liv. Vi ved, at Trygfondens hjerteløberordning ikke har krav om førstehjælp, ikke registrerer med cpr, ikke har krav om børneattest, ikke har opdateringskurser og ikke har styr på, hvem der har været på besøg i de enkelte hjem. Dertil kommer, at de resultater, Danmark Redder Liv har opnået i Region Syddanmark, har været over forventning. Martin Skau (V) udtaler, at han ved et skifte til Trygfonden vil stille krav om uddannelse og veste. Med andre ord: Man fravælger den bedste ordning og tilvælger en dårligere i håb om, at man vil kunne gennemtvinge krav, så den dårligste ordning bliver lige så god som den bedste. En meget særpræget form for udvælgelseslogik. Og kender Mads Skau Trygfondens pris for at efterleve disse krav? Olfert Krog (DF) finder det afgørende at have samme ordning som i de andre regioner, så han som bosat i Esbjerg også kan kaldes ud ved ophold i København. Argumentet giver ingen mening. Hvis man ofte opholder sig i et andet regionsområde, som anvender Hjerteløberordningen, kan man jo bare tilmelde sit telefonnummer til Trygfonden, så man kan ringes op, hvis man er i det regionsområde. Den eneste reelle fordel ved at vælge Hjerteløberordningen er prisen - med tilføjelsen: i al fald indtil videre. Hvis Trygfondens formål alene havde været at redde flest mulige liv ved hjertestop, havde det været nærliggende, at de var gået ind i et samarbejde med Danmark Redder Liv, og brugt af fondens millioner til at udbygge og udbrede det pionerarbejde, som var startet op omkring hjertestarterforeningen på Langland. Men Trygfondens formål er jo også at skabe reklame for deres ejere, forsikringskoncernen Tryg. Derfor er der blevet brugt mange millioner kroner blandt andet på annoncering i landsdækkende TV for at opnå kvantitet (mange hjerteløbere) i stedet for at bruge dem på kvalitet ved at uddanne deres hjerteløbere og have styr på, hvem der kommer løbende ind i folks private hjem. Strategien med at presse pionererne på området ud, ser nu desværre ud til at lykkes, når så mange politikere åbenbart mener, det er vigtigt at have den samme leverandør i hele landet. Men hvad bliver Trygfondens pris fremover, når der skal findes nye millioner til at markedsføre koncernen indenfor andre områder? Det kan undre, at et liberalt parti som Venstre overvejer at etablere et monopol på området, for hvis alle fem regioner vælger Hjerteløberordningen, vil der jo ikke fremover være mulighed for at sammenligne pris og kvalitet mellem alternative løsninger. Og derved er vi tilbage ved overskriften til dette indlæg. For er forklaringen, at det for Stephanie Lose i hendes rolle som formand for Danske Regioner vægter mere at kunne fremvise et resultat i form af fælles regionale løsninger, og at øvrige medlemmer af Venstre på den baggrund føler sig forpligtede til at bakke op? Logisk i forhold til situationen i Region Syddanmark er et fravalg af Danmark Redder Liv i al fald ikke.

Annonce