Annonce
Faaborg-Midtfyn

Læser undrede sig over Als-Fyn broen: Derfor er en jernbane ikke på tale

En bro mellem Fyn og Als vil inklusiv motorvejen på land koste over 20 milliarder kroner. Hvor meget ekstraregningen lyder på, hvis en jernbane skulle oveni, er aldrig undersøgt. Arkivfoto
Økonomi og politiske vinde betyder, at muligheden for en jernbane aldrig har været bordet i arbejdet med Als-Fyn broen. - Næppe et realistisk projekt, siger borgmester Hans Stavnsager (S).

Faaborg-Midtfyn/Als: Når tilhængere af en fast forbindelse mellem Als og Fyn snakker om en bro, så er det en bro til bilister, der bliver talt om.

Men med blandt andet miljøet in mente kunne man måske også forestille sig en jernbane, der kunne transportere togpassagerer fra den ene landsdel til den anden.

Den tanke har i hvert fald læseren Morten Holgersen fra Ny Stenderup fået.

I forbindelse med avisens kampagne "Spørg redaktionen" har han nemlig stillet følgende spørgsmål:

"Jeg undrer mig såre over, at den indlysende fordel ved at genindføre jernbane fra Ringe over Faaborg, Bøjden, billig togbro, Als, Sønderborg, videre over grænsen, Flensborg, skal forties?"

En undren, som flere læsere bakkede op om, idet spørgsmålet for nylig vandt en afstemning på Fyens.dk.

Annonce

Status på broen

Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune samarbejder om at få vedtaget en fast forbindelse mellem Fynshav og Bøjden.

Prisen for en bro inklusiv 50 kilometer motorvej på land vil være over 20 milliarder kroner. Selve broen vil blive cirka 11 kilometer lang fra kyst til kyst og vil betyde 50 minutters mindre rejsetid fra Sønderborg til Odense.

Mellem 15.400-28.900 køretøjer skønnes at ville køre over broen i døgnet.

Broen har lige nu politisk medvind på Christiansborg, og tilhængere håber, at folketingspolitikerne i en trafikaftale vil sætte penge af en såkaldt statslig forundersøgelse, der går i dybden med de trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle konsekvenser.

Borgmester i Faaborg-Midtfyn Hans Stavnsager (S), der er med i styregruppen for Als-Fyn broen, fortæller, at en sådan jernbane faktisk aldrig har været på tale.

- Min egen vurdering er, at det næppe ville være et realistisk projekt. Jeg tror ikke, forrentningen ville være positiv, siger borgmesteren.

Fordele og ulemper ved en sådan togstrækning er aldrig blevet undersøgt. Heller ikke prisen. Men ifølge borgmesteren ville økonomien i en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som i forvejen løber op i over 20 milliarder kroner, begynde at skride, hvis en jernbane skulle tilføjes.

Samtidig blæser de politiske vinde i en anden retning.

- Det er rigtig lang tid siden, man har bygget nye jernbaner herhjemme. Politisk fokuserer man i stedet på at få opdateret det jernbanenet, som er her i forvejen. Vi kæmper jo selv med at få Svendborgbanen til at køre ordentligt, påpeger Hans Stavnsager.

- Hvis broen vedtages, og trafikken kommer til at køre glat, kunne man så udvide med en jernbane på sigt?

- Med broen taler vi tidligst 2040, og hvordan trafikmønstret er på det tidspunkt, er jo svært at vide. Hvis vi får elektrificerede biler eller selvkørende biler, ændrer det hele billedet, og så er spørgsmålet, hvilken rolle jernbanen kommer til at spille, siger han og gætter selv på, at togtrafik vil fylde mindre i fremtiden.

- Mange forskere peger på, at vi i fremtiden vil have transport on demand. Altså at vi ikke hver især har en bil, men at vi bestiller lige præcis den transport, som vi har brug for. Det skarpe skel mellem personlig og offentlig transport, tror jeg, vil blive opløst med tiden, uddyber Hans Stavnsager på det meget hypotetiske spørgsmål.

Han understreger imidlertid, at hvis Folketinget ønsker at undersøge muligheden for en jernbane i forbindelse med den forundersøgelse, som tilhængere håber, at Christiansborg vil sætte penge af til, så skal han ikke stå i vejen for det.

Men han vil omvendt heller ikke selv foreslå det.

Hans Stavnsager (S) kæmper side om side med borgmesteren på den modsatte side af havet Erik Lauritsen (S) for en fast forbindelse fra kyst til kyst. Arkivfoto
Hvorfor er der ikke tænkt jernbane ind i Alsbroen, vil Morten Holgersen vide.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Morten Aagaard glæder sig til første jul i chokoladebutikken i Odense: Han tager konstant temperaturen på sine brune dogmer

Faaborg-Midtfyn

En afreven fingerspids, leg med pukkelhvaler og gudesmuk natur: Lisbeths jordomsejling endte i Dyreborg

Annonce