Annonce
Musik

Kultur i coronaens skygge: Operaelskeren Kurt Dreyer forkæler sig selv ved at se en opera-dvd hver eftermiddag

Den lettiske sopran Kristine Opolais (billedet) er i følge Kurt Dreyer en af verdensstjernen Anna Netrebkos arvtagere. Her ses Opolais i en opsætning af Puccinis "Manon Lescaut". Foto: Kristian Schuller/The Metropolitan Opera
Skuespilleren Kurt Dreyer benytter den midlertidige "corona-isolation" til at se en opera-dvd hver eftermiddag.

Rollehæftet til den tyske komedie, "Tyvene", konkurrerer med en bugnende dvd-reol om Kurt Dreyers opmærksomhed. Almindeligvis ville prøvearbejdet på en kommende forestilling optage det meste af Odense-skuespillerens vågne tid, men nu hvor corona-krisen holder Kurt Dreyer indendøre på ubestemt tid, rokker han ved prioriteterne:

- Instruktøren Simon Boberg har bedt os lære vores roller forfra og bagfra, så vi, når corona-isolationen bliver afblæst, har i hvert fald en minimal chance for at stykke en forestilling sammen. Formiddagene bruger jeg på hjemmearbejdet, og så belønner jeg mig selv med at se en opera hver eftermiddag, fortæller han.

Annonce
Skuespilleren Kurt Dreyer benytter den midlertidige corona-"karantæne" til at se en opera-dvd hver eftermiddag. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Opera efter alfabetet

Kurt Dreyer har så mange opera-dvd’er i reolen, at han er selvforsynende, men skulle han løbe tør, er der et uudtømmeligt fjernlager på internettet.

- Jeg begyndte forfra i alfabetet, men jeg har ikke nogen operakomponister med A, så jeg gik direkte til Bizets "Carmen". Jeg ser ikke alle mine dvd’er, men udvælger nogle højdepunkter. I denne uge har jeg set Donizettis "Lucia di Lammermoor", Gounods "Romeo og Julie", Massenets "Manon" og Mozarts "Don Giovanni".

Uovertrufne Puccini

Kurt Dreyer er en dedikeret opera-fan og har besøgt flere af verdens førende operahuse. Med udgangspunkt i sine oplevelser nævner han de operaer, der betyder mest for ham.

- Puccinis "La Bohème" er uovertruffen. Det fantastiske er, at Puccini - efter at have komponeret to forrygende arier og en duet til første akt - ikke slækker på kvaliteten i anden akt, men bevarer samme høje standard til tæppefald. Filmversionen med Anna Netrebko og Rolando Villazón er formidabel.

Kurt Dreyer er med egne ord "vanvittigt glad for Netrebko og Villazón", så undværlig på listen er også de to sangeres optræden i Verdis "La Traviata":

- Villazón og Netrebkos fysiske ageren har sat aftryk på moderne opførelsespraksis, og i hælene på dem følger flere vidunderlige sangere, som også kan spille skuespil. Det er slut med tidligere tiders opera-ideal, hvor sangeren gik frem til rampen og stående som en stenstøtte leverede sin arie.

Diana Damrau og Juan Diego Floréz som Violetta og Alfredo i Verdis "La Traviata". Den tyske sopran og den peruvianske tenor hører til Kurt Dreyers favoritsangere. Foto: Vincent Peters/The Metropolitan Opera

Stjernernes arvtagere

Kurt Dreyer betragter tyske Jonas Kaufmann og lettiske Kristine Opolais som Villazón og Netrebkos naturlige arvtagere:

- Man er ikke et sekund i tvivl, hvis man har set dem i den vidunderlige opsætning af Puccinis "Manon Lescaut" fra The Royal Opera House. Jeg har oplevet Kaufmann og Opolais live i München, og det er noget af det bedste, jeg nogensinde har set.

For fuldkommenhedens skyld insisterer Kurt Dreyer på at fremhæve en fjerde favorit-opera og endnu et par af tidens lysende stjerner:

- I Dresden har jeg set Verdis "Rigoletto” i et brag af en opsætning båret af den tyske sopran Diana Damrau og den peruvianske tenor Juan Diego Flórez. Dén findes heldigvis også på dvd.

Græder altid over Mimi

Kurt Dreyer er betaget af de største følelsers musik, som Puccini og Verdi var verdensmestre i, og han indrømmer, at der er operaer, som altid får ham til at græde. Selv da han fik sin operadebut i "La Bohème" på Den Fynske Opera, trak det tårer:

- Jeg delte rollen som Alcindor med Jesper Buhl. I løbet af prøveforløbet var jeg fire uger i Spanien, så for at få styr på, hvor jeg skulle stå og gå, når turen kom til mig, sad jeg i salen, de aftner hvor Jesper spillede. Meningen var, at jeg skulle suge informationer til mig og betragte forestillingen med nøgterne øjne, men det lykkedes aldrig. Hver eneste aften knækkede jeg fuldstændig sammen, når Mimi døde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Ærø får en helt ny uddannelse: Marstal Navigationsskole åbner en færgeføreruddannelse i efteråret

Annonce