Annonce
Debat

Kronik: Hvad med en Kiel-Svendborg-rute?: Lad os se på vækstmulighederne i Det Sydfynske Øhav

Johnni Balslev, Thurø, mener, at man skal se nærmere på vækstmulighederne over vand og ikke kun på land. Privatfoto

Inden så længe vil vi se det nye Simac og det nye maritime erhvervshus skyde op på kajen i Svendborg havn. Det er noget, vi alle kan glædes over. Lad os så håbe, at planerne med boliger som punkthuse omgivet af grønt og med Kobberbækken i et åbent løb mellem husene ned mod havnen også bliver gennemført.

Men hvad skal der ske på vandet? Svendborg er jo en søfartsby. Det vil jeg vende tilbage til.

Når vi ellers taler om vækst i Svendborg, ryger snakken alt for ofte over på nogle få parkeingspladser på torvet. Sikke en vækstpolitik. Betyder de få parkeringspladser på Torvet mere end nethandel, høje huslejer og svendborgensernes shoppingvaner? Selvfølgelig ikke. Det er naivt og udviklingshæmmende at tro det.

Annonce

Huslejerne på byens centrale torv vil stige som andre steder i landet. De mere almindelige forretninger vil trække ud i sidegaderne, og torvet vil blive domineret af restauranter og caféer. Og det er ikke så dumt endda, for de er netop med til at trække byens gæster gennem forretningsgaderne.

Forretningslivet i Svendborg kan ikke vækste eller blot holde status quo uden en pæn tilgang af kunder og gæster udefra.


Det ville være naturligt for Svendborg og de øvrige kommuner i Geopark-samarbejdet at stimulere erhvervslivet til at oprette en skibsrute fra Kiel til Sydfyn.


Netop i disse år lægges der planer om en broforbindelse fra Als til Faaborg, og byggeriet af en bro fra Femern til Rødby er allerede i gang. Prøv at trække nogle linjer fra disse broer ind over land. Femern-Rødby strækker sig klart mod København og det øvrige Skandinavien. Als-Faaborg vil gå direkte mod storbyen Odense. De to brolinjer fører med andre ord tydeligt forbi Sydfyn og Øhavet. Det vil kræve det næsten umulige at få bilisterne sydfra til at svinge mod Svendborg.

Johnni Balslev, Thurø, mener, at man skal se nærmere på vækstmulighederne over vand og ikke kun på land. Privatfoto

Tilbage til havet omkring Svendborg. På med ja-hatten. Lad os kigge på vækstmulighederne udefra. Der er ingen tvivl om, at der ligger store uudnyttede muligheder i at trække flere tyskere til Svendborg og Øhavet. Nordtyskerne er vilde med Det Sydfynske Øhav. For mange er det blot lidt besværligt at komme herop. Det bør vi gøre noget ved.

Hvordan får vi andel i den store gruppe tyskere og andre sydfra, der kunne have glæde af at besøge vores kommende Geopark, når nu de kommende broer fører forbi Sydfyn og Øhavet?

Danmark er det eneste nordiske land, der ikke har en skibsrute til og fra Kiel i det rige Nordtyskland. Alene Kiel og Hamborg har et befolkningsopland, der er på størrelse med Danmarks samlede befolkning. Det ville være naturligt for Svendborg og de øvrige kommuner i Geopark-samarbejdet at stimulere erhvervslivet til at oprette en skibsrute fra Kiel til Sydfyn.

I dag har vi katamaranfærger af høj kvalitet, der sagtens kan bringe både passagerer og eventuelle biler ind i det lavvandede øhav. Mange af dem stikker mindre end 2 meter. Det er mindre end Ærøfærgernes dybgang på 2,6 meter. Fra Kiel til Svendborg vil det være en tur på knap 2½ time for de godt 100 kilometer til søs. Enten nord eller syd om Ærø.

Det vil være mest rimeligt, at ruten gik til Svendborg, der er den største by i Øhavet. Herfra kunne gæsterne så tilbydes at sejle videre rundt i Øhavet ad en anden rute med stop i eksempelvis Rudkøbing, Marstal, Ærøskøbing og Faaborg. Det er netop de kommuner, der er med i projektet omkring Geopark Det Sydfynske Øhav. Som mange steder rundt om i verden kan ruterne etableres som sommerruter fra maj til september.

Selv om det nu har taget over to år blot med udformningen af en ansøgning om at få området anerkendt som en Geopark hos UNESCO, må vi allerede nu tænke frem og udnytte de muligheder, Geopark Det Sydfynske Øhav giver.

Udgangspunktet er klart. Vi har et helt unikt område med en attraktionsværdi i verdensklasse. Derfor må vi også være klar til at sælge denne attraktion. Det er noget, vi endnu ikke rigtigt har gjort noget ved.

Hele projektet med Geopark Det Sydfynske Øhav har til formål at tiltrække gæster til området. Naturligvis med respekt for naturens bæredygtighed. Det er samtidig en indlysende mulighed for at bringe nyt liv og omsætning til øerne og byerne i Øhavet. Projektet mangler blot vand under kølen.

Annonce
Sport For abonnenter

Sport Fyn vurderer GOG: Farvel til en turbulent sæson

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Drama da bil kørte i lystbådehavnen: To unge gutter reddede ældre mand fra druknedøden

Svendborg For abonnenter

Huset blev fyldt med skoldhedt vand: Mor til tre hjemløs efter voldsomt fjernvarmeuheld

Svendborg

Kæmpevindmøllerne spøger igen: Kommunen afsætter penge til en ekstern rådgiver

Navne For abonnenter

Hoteldirektør: Svendborg høster frugten af flere års investering

Langeland For abonnenter

Afgørelse om affaldsøer nærmer sig: Slaget skal stå ved kirken

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Kronik: Vi har haft en stolt tradition for at hjælpe flygtninge

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Svendborg

51-årig mand skal fire år i fængsel: Voldtog sin egen datter

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Svendborg For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Svendborg

Erhverv For abonnenter

Musikforeninger hjemløse efter salg af Arne B: - Vi har et stort problem

Podcast

Lyt til Mortens Madklub: Tre krydderurter fra Falsled Kro sætter duft på dit sommerkøkken

Annonce