Annonce
Debat

Kronik: Er vi mennesker blot lærde idioter?

Mette Gregersen, Thurø, kandiat til byrådet i Svendborg for Radikale Venstre. Pressefoto

Havde Nietzsche ret i, at vi er blevet intellektuelt middelmådige, fordi vores dannelse som mennesker er blevet til en dannelse som effektive nyttedyr?

Citat fra Nietzsche: “Staten ønsker ikke strålende individer, men tandhjul i maskinen. Specialister som er blevet dannet tilstrækkeligt til at bidrage ukritisk og underdanigt, og den uundgåelige konsekvens af dette er forevigelsen af intellektuelt middelmådighed.”

Er netop denne tænkning en del af forklaringen på stress, angst og depression i samfundet? Mangler vi at blive dannet af mere alsidig kultur og de tænkninger, kulturen bringer med sig? Er virkeligheden, at vi har læst mange bøger, blevet overfyldt med viden om mangt og meget og derfor føler os lærde og kloge i vores beredskab af modeller og fancy citater?

Annonce

Men egentlig visdom; har vi den? Hvis vi havde visdom, ville vi så behandle mennesker og kloden som vi gør?

Hvor gør vi det i vores samfund? Skolen er et godt sted at begynde.

Når vi i de radikale Venstre ønsker at sætte skolerne fri, hvad betyder det så for vores mentale sundhed som mennesker og i forebyggelsen af stress angst og depression?

Jeg håber, at nogen sætter sig ned for at forstå, hvad frihed betyder i skolen.

Jeg læste torsdag den 2. september følgende overskrift i Politiken: “De andre partier giver Riisager ret”. Jeg smilede lidt, da jeg læste denne overskrift. For Merethe Riisager (Venstre) betyder det frihed til faglighed. Det er noget andet end bare blindt at fjerne alle bindinger og forhindringer.

Det kræver en pædagogisk tænkning, der sætter fag og indhold i forgrunden, og som forbinder disse forhold med elevernes forudsætninger og med skolens formål. Ellers bliver friheden tom og kan ramme skolen som en bommerang bagfra. “Se, I magtede jo ikke friheden.”

Det er derfor, jeg mener, at der skal sættes ind med et særdeles grundigt arbejde med læreplaner og en ny betænkning. Lige nu vil man vist mest indføre nye karakterer, nye nationale tests og så fjerne elevplaner og uddannelsesparathedsvurderinger.

Og ja, ryd da endelig op, men sæt først og fremmest en ny skoletænkning i gang, der kan tjene skolen i mange år. Det andet er alene bevægelser på overfladen. Og så fortsætter vi måske blot med at producere lærde idioter.

Vi skal ikke alene kaste ansvaret over på den enkelte lærer og skole. Der skal være et konkret tilbud kommunalt. Vi kunne etablere en afdeling i skoleforvaltningen med eksplicit fokus på mental sundhed for alle børn i Svendborg.

Hvis vi kun skal dygtiggøre os fagligt, eller hvis skolerne bliver så frie, at det faglige alene får tid, hvad kan konsekvenserne være? Og hvad bliver vi nødt til at gennemtænke ordentligt, inden vi bare sætter skolerne fri og gør Svendborg Kommune til forsøgskommune? Det kunne være mere spændende at se på, hvilke kommuner der har gjort en indsats i forhold til at øge trivslen blandt eleverne. Jeg har flere års erfaring som ekstern konsulent i PPR og i socialafdelinger i forskellige kommuner i København og har lang erfaring med at implementere og arbejde med trivsel. Min erfaring og forskning på området i behandlingen med børn og unge med psykiske lidelser er:

Der er behov for tæt koordinering, sammenhæng og kontinuitet i den samlede indsats. Det er nemlig en kompleks opgave at skabe sammenhængende forløb, der ofte kræver en indsats fra forskellige fagprofessionelle i flere sektorer – ofte samtidigt.

Stress, angst og depression udløses ofte af en manglende tillid til den verden, man som menneske er i, manglende tillid til at tro på egne evner og manglende tillid til, at det, man laver, egentlig giver mening i det store billede.

Hvordan kan vi sætte tidligt ind for at hjælpe børn og unge, der lider af angst eller depression? Hvilke sociale indsatser er virksomme, og hvilke kerneelementer går igen?

Flere nyere danske undersøgelser finder, at psykisk mistrivsel og dårligt mentalt helbred er et voksende problem blandt danske børn og unge, herunder også angst og depression.
Særligt pigerne rammes: Forskning viser, at allerede fra seksårsalderen viser der sig en øget forekomst af psykiske symptomer blandt piger, og fra pubertetsalderen og frem optræder depression og angst op til fem gange hyppigere hos piger end hos drenge. Der er derfor et øget fokus på, at den tidlige indsats for børn og unge med psykiske vanskeligheder må forstærkes for at sikre, at deres problemer ikke vokser sig større.

Derfor mener jeg, at skolerne skal tilbyde meget mere end kun faglige fag og karakterer for flid. Jeg ønsker, vi i Svendborg Kommune laver en målrettet indsats med afsæt i forskning på området. Vi skal ikke alene kaste ansvaret over på den enkelte lærer og skole. Der skal være et konkret tilbud kommunalt. Vi kunne etablere en afdeling i skoleforvaltningen med eksplicit fokus på mental sundhed for alle børn i Svendborg. Og jeg minder lige om, at trivsel allerede er en tyk trend i samfundsmæssigt perspektiv, for eksempel tydeligvis i flere af landets største fagforeninger: Krifa, Finansforbundet og så videre.

Vi skal ikke kun uddanne lærde idioter, der ikke kan se mening med tilværelsen. Vi skal skabe stærke, sammenhængende forløb, hvor skolerne bliver sat mere fri, men lærerne skal heller ikke varetage mental sundhed, når den går over i at blive til angst, depression og stress.

Nyere forskning viser i den grad, hvordan arbejdet med trivsel øger elevernes mentale sundhed.

Annonce
Svendborg For abonnenter

13 år siden sidst, at alle har skrevet under på budgettet: Nyt børnehus på Thurø, cykelstier i lokalområderne og penge til et plejehjem

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Kæmpe redningsaktion ved Sydlangeland: Dykker bjærget i god behold efter tur i meget dårligt vejr og stærk strøm

Langeland For abonnenter

Mike blev snydt af sin revisor: - Da jeg skulle udbetale løn, var min konto lukket

Faaborg-Midtfyn

Formand undskylder beslutning: Nu må omstridt kandidat alligevel komme med i paneldebat

Faaborg-Midtfyn

Hurtig indsats reddede gammel bygade fra ny storbrand

Langeland

Skøn nyhed til weekenden: Forsyningsselskab ophæver koge-anbefaling

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Debat

Debat: Har FAA ikke en kulturel forpligtelse?

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv For abonnenter

Anders tog på togt og satte sejl til kaptajndrømmen - nu truer finansloven skoleskibene

Svendborg

Se videoen: Sådan finder du vej ved Ørkildskolen

Navne For abonnenter

Marstals store historieformidler: Det bliver aldrig trivielt at fortælle

Kultur For abonnenter

Kære læser: Vi lytter til jeres kulturkritik – så lad os mødes!

Langeland

Debat: Det er usandsynligt godt arbejdet af den nuværende kommunalbestyrelse, for den den gamle lokalplan var lavet totalt tåbeligt

Annonce