Annonce
Ærø

Krisen i bryllupsindustrien: Et møde med den nye minister og ordførerne er på vej

Tidligere socialminister Mai Mercado (K) presser på for at få et møde med den nye minister, Astrid Krag. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Mai Mercado (K) har presset på for at få et møde i stand med social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) og ordførerne om bryllupsturismen.

Ærø/Christiansborg: Et møde om krisen i bryllupsindustrien er på vej. Daværende børne- og socialminister Mai Mercado (K) lovede i en valgdebat arrangeret af Fyns Amts Avis, at hun ville indkalde ordførerne til et møde om sagen, hvis ikke den nye minister gjorde det inden for de første 14 dage.

Det har social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) endnu ikke gjort, men Mai Mercado mener på sin side, hun har holdt sit løfte. Hun fortæller, at hun allerede, da hun overdrog ministeriet til sin afløser, fortalte, at hun havde givet et løfte om at følge op på sagen.

- Det har jeg forpligtet mig til. Det har jeg på vegne af alle dem, der stod i den debat, for som jeg tolkede debatten, blev der nikket til, at man skal samles. På den måde synes jeg, at jeg har et politisk mandat til at gå videre med den sag, siger hun og forventer, at mødet bliver indkaldt i løbet af august.

Hun har selv slået til lyd for, at en del af sagsbehandlingen skal tilbage til kommunerne med den centrale enhed som kontrolenhed. Og selv om Mai Mercado ikke selv er ordfører på området, har hun fået mandat af sit parti "til at tage den her hele vejen", fortæller hun.

- Hvis ikke vi får de ændringer, som er så vigtige, vil vi fremsætte et beslutningsforslag, men jeg håber ikke, det kommer så langt. Jeg har faktisk en tro på, at Astrid Krag også kan se, at det her er et kæmpe problem, siger hun og fortsætter:

- De konsekvenser, vi har set af loven, gør, at vi bliver nødt til at reagere, fordi den opfylder ikke den politiske aftale. Den politiske aftale sagde meget klart, at der skulle holdes hånd under bryllupsturismen, og at vi skulle af med proformaægteskaber. Lige nu er vi kun kommet af med det ene, men vi har altså ikke holdt hånden under bryllupsturismen, siger hun.

Friske tal fra Ærø Kommune viser, at der fra 1. januar 2019 til 29. juli er foretaget 1095 udenlandske vielser. Men kun de 789 sager har været gennem den nye centrale enhed i Familieretshuset. Resten er fra starten af året, hvor man en overgang kunne komme igennem systemet på den gamle ordning. Sidste år var der i samme periode 2872 udenlandske vielser.

Fyns Amts Avis har forsøgt at få en kommentar fra social- og indenrigsminister Astrid Krag, men ifølge pressechef Martin Hein er hun ikke parat til at udtale sig. Han bekræfter dog, at ministeren kommer til at indkalde til et møde snarest.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Lykkelig tilflytter på Ærø: - Jeg er så glad for vores børnehave, som er fuld af nærvær og tryghed

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Svendborg

Lukker på Toldbodvej og åbner på Lerchesvej: Fakta åbner ny butik ved havnen

Annonce