Annonce
Ærø

Kreditorer vil have deres penge: Ærøslagterens bygninger sat til salg

For små 900.000 kroner kan man nu blive ejer af de 170 kvadratmeter, som indtil sidste år husede Ærøslagteren. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær
Bygningerne der husede den konkursramte Ærøslagteren er sat til slag via en ejendomsmægler. Det er ifølge kurator i boet Anders Bendtsen den sikreste måde at få flest penge ud af konkursboet på. Tvangsauktion er sidste udvej.

Dunkær: Det har ikke været nogen hemmelighed, at hvis man skulle have lyst til at prøve med tilværelsen som slagter på Ærø, så har der siden efteråret stået lokaler klar i Dunkær til de eventyrlystne.

Efter Ærøslagteren gik konkurs tilbage i oktober sidste år, og advokat Anders Bendtsen fra det københavnske advokatfirma Lind blev indsat som kurator, er jagten på at få så mange penge ud af konkursboet og tilbage til kreditorerne gået ind, og i den jagt er bygningerne på Dunkærgade 16, der husede slagteriet, nu blevet sat til salg via ejendomsmæglerfirmaet Estate.

Prisen for for de 170 kvadratmeter bygninger lyder på 898.000 kroner, men som det også hedder på sagen, når man finder den på nettet: "Bud søges".

Anders Bendtsen forklarer, at det er helt normal praksis i forbindelse med et konkursbo, hvor der er bygninger involveret, at man prøver at få et salg gennem de gængse kanaler.

- Det er den bedste vej at gå i et konkursbo. Det handler om, hvor man kan få den bedste pris. Alternativet er en tvangsauktion, og det giver ofte ikke nær så god en pris. Så det er absolut sidste vej. Men det er selvfølgelig sket efter en nøje drøftelse med panthaverne, for det er i bund og grund deres ejendom og dem, der får salgssummen.

Annonce

Har tid til at lade den ligge

På billederne kan man se, at stort set alt inventar fra dengang, der stadig blev drevet slagteri, stadig står i bygningerne, men de følger altså ikke med i prisen, understreger Anders Bendtsen.

- Men kommer der en, der ønsker at drive det som slagteri og ikke bare som privat bolig, så indgår vi naturligvis i en dialog med dem, om de også kunne tænke sig at købe driftsinventaret. Men det tilhører jo også panthaver, så det er lidt "pærer og æbler" om man kan forhandle sig frem til en fornuftig pris, hvori inventaret også indgår, vurderer Anders Bendtsen.

Hvad skulle incitamentet til at købe det nu og ikke vente til en eventuel tvangsauktion, hvor man måske kan få det hele til en tiendedel af udbudsprisen, være?

- Arh, ligefrem en tiendedel bliver det næppe. Men forhåbentlig er der da nogen, der ikke har lyst til at vente, som kommer og køber det inden. Jeg synes, vi har et godt produkt her til en fornuftig pris, og sagen er den, at man ikke får lov til at købe den til en tiendedel på en tvangsauktion. For hvis det er dernede, buddene kommer til at ligge, så køber panthaverne den selv, og de har tid nok til at lade den ligge og finde den rigtige køber, siger kurator Anders Bendtsen.

Ved konkurserklæringen i oktober lød underskuddet i boet efter Ærøslagteren på 2,3 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Dengang: Håndskrivende forfatter

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Godt initiativ af Ærøexpressen

Det er nogle entreprenante mennesker, der står i spidsen for Ærøexpressen. Først lykkedes det dem at skrue en forretningsmodel sammen, der har gjort det muligt at oprette ruten mellem Marstal og Rudkøbing, og nu har de ganske logisk tænkt et skridt videre. For hvad gør de gående passagerer, der skal videre til Svendborg, når først de er gået i land i Rudkøbing? De tager selvfølgelig en bus. Som Ærøexpressen har entreret med. Ja, det virker jo logisk, men derfra til at lave en økonomisk realistisk model er der et lille stykke vej. Fra at lave modellen til reelt at kunne føre den ud i livet er der yderligere et stykke vej. Men det ser ud til, at det bliver en realitet, at passagerer, der rejser fra Marstal til Rudkøbing, formedelst en merbetaling på 15 kroner kan blive fragtet videre til Svendborg. Det lyder overkommeligt. Og det lyder fornuftigt. Kunderne skal jo have den bedst mulige oplevelse og bedst mulige service. Tiden vil naturligvis vise, om modellen er interessant nok for tilstrækkeligt mange af passagererne på ruten. Men antallet af mennesker, der skal rejse med videre fra Rudkøbing til Svendborg, for at konceptet kan holdes bæredygtigt, er ganske begrænset. Seks passagerer for at være helt præcis. Det lyder som et forsigtigt og jordbundet skøn, og det er ganske fornuftigt. For det er svært at forudse hvor mange, der faktisk kan være interesseret i tilbuddet. Det bliver meget spændende at se, hvordan færgeruten bliver modtaget. Opbakningen har været stærk og imponerende - der skal en hel del til for at banke så stort et projekt sammen helt fra bunden. Samtidig er det også tydeligt, at der ikke hviles på laurbærene. Planerne fintænkes og udvides. Det er jo også sådan noget, der skal til, når et produkt skal optimeres, og det skal den slags projekter. Successen afhænger nemlig af, hvor stærk en pakke, kunderne kan få serveret. Og hver gang der bygges en forbedring på produktet, stiger sandsynligheden for, at det bliver en succes også. Om alt går vel sejles den første tur fra Marstal til Rudkøbing om en måneds tid, og der kan kun krydses fingre for, at alt går vel. Allerede nu er det dog værd at nikke anerkendende for det forarbejde, der er gjort, og de tiltag, der er sat i søen for at give passagererne den bedst mulige service. Det ser allerede nu lovende ud. Nu venter vi bare på jomfruturen.

Annonce