Annonce
Læserbrev

Konservative: Træk planerne om byggeri på Lynfrosten tilbage

Det er komplet uansvarligt af Venstre at tillade byggeriet af box-butikker på et af Danmarks giftigste områder.

Det Konservative Folkeparti i Nyborg mener helt klart at det er en kæmpe fejl, og komplet uansvarligt, at bygge butikker på en så giftig grund som Lynfrosten.

Venstre har siden kommunalvalget i 2017 stået i spidsen for ideen om at bygge flere butikker i området hvor Lynfrosten er. Det er komplet uansvarligt af Venstre at ville tillade byggeri på en af de mest giftige grunde i Danmark uden at ville rense grunden først.

Som konservativ er det hjerteblod at passe på vores miljø, og jeg kan derfor simpelthen ikke forstå at Venstre i ramme alvor mener at vi skal bygge box-butikker på giftig jord. Det er da det mest naturlige at man skal rydde op, inden man kan bygge nyt.

Hvordan kan Venstre leve med at tillade byggeri af box-butikker på giftig grund? Det er moralsk forkasteligt at se den anden vej imens de bringer bygningsarbejdere, kunder og medarbejdere i potentiel livsfare.

Det Konservative Folkeparti mener at vi skal aflyse byggeriet på Lynfrosten. Det er moralsk forkasteligt at begynde at bygge ovenpå giftig jord. Som konservative mener vi at vi skal passe på vores jord og medmennesker.

Der skal derfor ryddes op på Lynfrost grunden inden det første spadestik skal tages. Aflys byggeriet på Lynfrosten, og fjern giften i stedet!

Annonce
Træk forslaget om butikker på Lynfrost-grunden tilbage, siger de konservative i Nyborg.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Fyns Amts Avis mener: Sig nu bare helt farvel til de test

Endelig bliver der nu sagt farvel til nationale tests i folkeskolen. Ikke fuldt og ikke helt og stadig med planer om at lave et nyt "bedømmelses- og evalueringssystem" til folkeskolen. Den brede politiske aftale, der blev landet fredag er et skridt i den helt rigtige retning, og den viser, at politikerne trods alt lytter til den snart mangeårige og nu blåstemplede helt berettigede kritik af de nationale test. Men aftalen har mangler. Det er fint, at det i år bliver frivilligt, om skoler vil gennemføre nationale test. Det er faktisk helt nødvendigt, efter blandt andre VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - tidligere på måneden udkom med en evaluering, der viste, at der var mange forkerte resultater i de nationale test - og at man altså derfor ikke kan regne med dem. Så selvfølgelig er en bredt sammensat skare af politikere nødt til at reagere og sørge for, at systemet bliver ændret. I den sammenhæng virker det besynderligt, at de 20 procent dårligst præsterende elever fortsat skal gennemføre de forkerte test. Hvordan man er nået frem til det kløgtige i fortsat at følge svage elever med et redskab, der viser forkerte resultater, vækker helt berettiget undren. For hvem vil seriøst fremhæve de kommende resultater som troværdige? I det hele taget virker det meget besynderligt med den fortsatte politiske insisteren på test - ikke mindst når der helt tydeligt er så store problemer med at få udviklet et testsystem, der rent faktisk virker. I stedet burde man lytte mere til lærerne. De færreste lærere er i tvivl om, hvor deres elever ligger fagligt i de enkelte fag. Det, lærerne efterspørger, er bedre redskaber og større opbakning til at hjælpe eleverne. Ikke bare til at måle, hvor dårlige, de er. For der er ingen tvivl om, at man går i skole for at lære noget, at man skal flytte sig fagligt og der skal være visse mål, man skal nå igennem ens skoletid. Der er de fleste enige om. Og når man så tillægger mange børn og unges ganske store udfordringer med trivslen lige nu, så var det måske værd at overveje en anden tilgang til faglig udvikling også i folkeskolen. For hvis man reelt ønsker at hjælpe og løfte eleverne fra det niveau, de er på, så var det måske bedre at bruge pengene på at styrke lærerne og bruge pengene her i stedet? For eksempel med flere lærere og bedre læringsmiljøer, frem for kun at gå frem med pisken, som det har virket på mange med de nationale test. Mon ikke også nogle børn vil få bedre oplevelser af at gå i skole, fremfor at de 10 gange i deres skoletid skal testes og have lukkede kuverter med resultaterne med hjem til forældrene. Det kræver vist ikke mange flere test af de nationale test at erkende, at de var en fejl. Så drop dem nu bare en gang for alle. Brug i stedet tid og penge på at styrke selve undervisningen, skab noget bedre trivsel og mere lyst og leg. Og tro så på lærerne, og sæt dem i spidsen for det arbejde. Det vil i sig selv være velset og velgørende. Og mon så ikke resultaterne kommer af sig selv. Det kan i hvert fald næppe blive værre, end med den fremgangsmetode, der har været brugt de seneste mange år.

Svendborg For abonnenter

Styrelse retter kritik mod Oure Friskole: Nuværende leder og bestyrelsesformand skulle have gjort noget

Annonce