Annonce
Rejser

Kommentar: Sikrest at købe billet direkte hos flyselskabet

Især i begyndelsen af coronakrisen for et år siden kom mange flyrejsende i klemme mellem det online-bureau, der havde solgt billetten, og flyselskabet, som ikke kunne gennemføre flyvningen. Til hvem skulle kunderne henvende sig for at få pengene tilbagebetalt?

De to parter henviste til hinanden, uden at der nødvendigvis kom en afklaring, og samme situation opstår også gang på gang under mere normale forhold. Det kan dreje sig om alt fra aflyste afgange til manglende information om ændrede flytider og mistet videretransport i forbindelse med flyskift.

En læser henvendte sig for nylig og foreslog, at vi ved hver reportage i Rejser skal gøre opmærksom på den fare, der kan være forbundet med at købe flybilletter hos online-bureauerne, hvoraf mange får skældud på for eksempel Trustpilot for dårlig service og for ikke at svare på henvendelser.

Vedkommende havde selv mistet et større beløb, som forsikringsselskabet dog var gået med til at dække.

En parallel var DR-programmet ”Kontant” i forrige uge, som handlede om tusinder af kunder, der hos et firma har købt gavekort til kroophold, som aldrig blev til noget. Firmaet var gået konkurs, og kroerne havde ikke modtaget betaling for de forestående overnatninger, hvorfor de i sagens natur ikke kunne modtage de gæster, der stod med værdiløse gavekort.

En af kroejerne opfordrede gæsterne til at købe gavekort direkte hos den enkelte kro for at undgå de fupfirmaer, der i flere år har huseret på dette marked.

Det vil altid være en fordel, at man som kunde kun har ét sted at gå hen, hvis man er utilfreds med noget. Det gælder selvfølgelig også på rejsemarkedet, og det er mig ubegribeligt, at nogen vil købe en flybillet hos et online-rejsebureau frem for at handle direkte med SAS, British Airways og de øvrige flyselskaber.

En forklaring kan være, at man i forbindelse med køb af flybillet også får mulighed for at bestille overnatninger og billeje. Det virker dejligt nemt at kunne klare det hele i én omgang, men man risikerer altså ærgrelser, hvis der opstår problemer, som flyselskabet ikke vil involveres i, fordi billetten er købt et andet sted.

En chef i et af de store flyselskaber oplyser, at hans og mange andre selskaber er holdt op med at honorere online-bureauerne for at sælge billetter, fordi de opfattes som useriøse samarbejdspartnere, men hvordan får disse bureauer så en forretning ud af det?

En af måderne er at spørge kunderne, om de ønsker mad om bord på flyet. En del vælger det som en tillægsydelse uden at have undersøgt, om det i forvejen er inkluderet i flyvningen. Det vil det ofte være på de lange strækninger.

Lad mig illustrere problematikken på denne måde. Hvordan vil du forholde dig til dette tænkte eksempel: Bilen skal til service, og Finn Fupsens Autoservice annoncerer et 80.000-kilometer-eftersyn og lover en besparelse på 50 kroner. Det er desuden muligt at tilkøbe vask og indvendig rengøring. Fupsen har ganske vist ikke selv et værksted, men kører bilen til et af flere værksteder, han har aftale med.

Bilisten finder ud af, at hun ikke fuldt ud har fået den service, der var lovet, og klager sin nød til Finn Fupsen. Han siger, at det er værkstedets problem.

Værkstedet svarer, at Finn Fupsen har lovet noget, som ikke er en aftale mellem det og Fupsen, så det er alene en sag mellem kunden og Finn Fupsens Autoservice.

Budskabet er vist forstået, men når det gælder køb af flybilletter, har mange ikke det filter, som de formentlig ville have i ovenstående eksempel. Som regel går det dog godt, men når man på blandt andet Trustpilot læser om alle de problemer, man kan løbe ind i hos nogle af online-bureauerne, burde det give grund til eftertanke.

Modsvaret kan være, at mange flyselskaber også var meget træge til at tilbagebetale ubrugte billetter i begyndelsen af coronakrisen, men som kunde havde man ikke stået bedre ved at have købt billetten gennem et online-rejsebureau.

Annonce
Fyn

Flere tog aflyst på Svendborgbanen

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Flere tog aflyst på Svendborgbanen

Annonce