Annonce
Langeland

Ko-færge er for dyr: Langeland vil af med den

Kreaturtranporten Yrsa sejler her får til Birkholm ved Ærø. Foto: Katrine Becher Damkjær
Ko-færgen Yrsa, som Fyns Amts i sin til købte for at fragte kvæg og får til småøer og holme for at afgræsse naturen, er blevet en økonomisk belastning for Langeland Kommune, og flere politikere vil gerne af med den

LANGELAND: Kofærgen Yrsa, som fragter levende dyr til holme og småøer i det sydfynske øhav for at græsse strandengene, er blevet en økonomisk belastning. Generelt er udgifterne til kvægprammen steget betydeligt de senere år, og derfor vil politikerne i Langeland Kommune have diskuteret den fremtidige drift af prammen. Da Langeland i sin tid fik overdraget prammen fra Fyns Amt, var nettoudgiften 25.000 kr. om året, men er i 2017 og 2018 steget til 400.000 kr. og 530.000 kr.

Langeland er ikke alene om at betale for færgen, også Svendborg, Ærø og Faaborg-Midtfyn Kommuner betaler for Yrsa efter en fordelingsnøgle, der er regnet ud efter, hvor mange øer kommunerne har, de skal have græsset. Langeland Kommune betaler mindst.

Det var Fyns Amt, der i 2004 fik bygget Yrsa, så dyr kunne fragtes ud på de mange små øer og holme i det sydfynske øhav. Kommunerne er forpligtet til at græsse naturområderne, der hører under Natura 2000 planerne, og strandengene er såvel sjælden som sårbar natur, der går til, hvis ikke de græsses.

Det har været diskuteret, om man kunne få en af de andre kommuner til at overtage færgen, og det vil man fortsat arbejde på. Generelt er politikerne indstillede på at forsøge at indtægtsoptimere driften af færgen.

Et flertal af politikerne godkendte på kommunalbestyrelsesmødet forleden, at kommunen fortsat skal drive og administrere Yrsa i næste Natura 2000 handleplan (2016-2021), altså reelt de næste to år. Der skal være mere fokus på yderligere indtægtsoptimering, og Yrsa skal udbydes til en af de andre kommuner eller et privat firma.

Socialdemokraterne Lisa Pihl Jensen, Arno Kruse og René Larsen og DF'eren Kim Welcher stemte imod.

De mener, at drift og administration samt underskudsdækning af Yrsa skal fortsætte efter hidtidig praksis, men der er enighed om, at man skal forsøge at skaffe indtægter via driften af kofærgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Fire millioner til flere pædagoger: Toppolitiker vil sende flest penge til børnehaver i den nordlige del af Faaborg-Midtfyn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Langeland

Museum på Langeland i efterlysning: Viden om og genstande fra dramatisk stranding af flydedok med franske og sovjetiske krigsfanger

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Annonce