Annonce
Langeland

Ko-færge er for dyr: Langeland vil af med den

Kreaturtranporten Yrsa sejler her får til Birkholm ved Ærø. Foto: Katrine Becher Damkjær
Ko-færgen Yrsa, som Fyns Amts i sin til købte for at fragte kvæg og får til småøer og holme for at afgræsse naturen, er blevet en økonomisk belastning for Langeland Kommune, og flere politikere vil gerne af med den

LANGELAND: Kofærgen Yrsa, som fragter levende dyr til holme og småøer i det sydfynske øhav for at græsse strandengene, er blevet en økonomisk belastning. Generelt er udgifterne til kvægprammen steget betydeligt de senere år, og derfor vil politikerne i Langeland Kommune have diskuteret den fremtidige drift af prammen. Da Langeland i sin tid fik overdraget prammen fra Fyns Amt, var nettoudgiften 25.000 kr. om året, men er i 2017 og 2018 steget til 400.000 kr. og 530.000 kr.

Langeland er ikke alene om at betale for færgen, også Svendborg, Ærø og Faaborg-Midtfyn Kommuner betaler for Yrsa efter en fordelingsnøgle, der er regnet ud efter, hvor mange øer kommunerne har, de skal have græsset. Langeland Kommune betaler mindst.

Det var Fyns Amt, der i 2004 fik bygget Yrsa, så dyr kunne fragtes ud på de mange små øer og holme i det sydfynske øhav. Kommunerne er forpligtet til at græsse naturområderne, der hører under Natura 2000 planerne, og strandengene er såvel sjælden som sårbar natur, der går til, hvis ikke de græsses.

Det har været diskuteret, om man kunne få en af de andre kommuner til at overtage færgen, og det vil man fortsat arbejde på. Generelt er politikerne indstillede på at forsøge at indtægtsoptimere driften af færgen.

Et flertal af politikerne godkendte på kommunalbestyrelsesmødet forleden, at kommunen fortsat skal drive og administrere Yrsa i næste Natura 2000 handleplan (2016-2021), altså reelt de næste to år. Der skal være mere fokus på yderligere indtægtsoptimering, og Yrsa skal udbydes til en af de andre kommuner eller et privat firma.

Socialdemokraterne Lisa Pihl Jensen, Arno Kruse og René Larsen og DF'eren Kim Welcher stemte imod.

De mener, at drift og administration samt underskudsdækning af Yrsa skal fortsætte efter hidtidig praksis, men der er enighed om, at man skal forsøge at skaffe indtægter via driften af kofærgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce