Annonce
Svendborg

Klumme: Vi skal bygge vindmøller i stedet for læhegn

Anders Banke, klummeskribent for Fyns Amts Avis. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

I skyggen af covid-19 blev finanslovsforslaget for 2021 præsenteret. Det skete 31. august, den sidste dag af en blandet og meget anderledes sommer. Som følge af covid-19 er der udsigt til en gæld på over 100 milliarder krorner, som vi og vores efterkommere skal betale. Da Finansministeren fremlagde finansloven, lancerede han ideen om en krigskasse på ni milliarder kroner, der skal bringes i spil, hvis der kommer nye eller uforudsete udfordringer som følge af covid-19.

Der er allerede bevilget mange penge i forbindelse med forårets og sommerens forskellige støttetiltag. Nu skal vi se fremad. De nye midler bør bruges til at kickstarte den grønne omstilling, som jo blev efterladt på perronen, da covid-19 begyndte i marts. I stedet for at hælde pengene ned i et sort hul bør de bruges konstruktivt for at få virksomheder og borgere til at investere i grønne tiltag, som på et tidspunkt alligevel skal gøres. Sagen er jo den, at hele klimadelen glimrer med fravær i finanslovsforslaget. Helt bogstaveligt vil jeg sige, at i en krise som den, vi står i, skal vi bygge vindmøller og ikke læhegn.


Helt bogstaveligt vil jeg sige, at i en krise som den, vi står i, skal vi bygge vindmøller og ikke læhegn


Elbiler står der til gengæld meget om i elbil-kommissionens længe ventede rapport, der 7. september. Opgaven for elbilkommissionen, der har Anders Eldrup i spidsen, består i at få elbilsalget til at stige kraftigt frem mod 2030, men også udarbejde et forslag til, hvordan provenuet på ca. 50 milliarder kroner forbliver intakt i statskassen ved en omstilling fra benzin- og dieselbiler til mere miljøvenlige elbiler. Det er en vanskelig opgave. Enten bliver det meget dyrt at købe elbiler, eller også opstår der et ikke ubetydeligt hul i statskassen, som skal dækkes på anden vis. Hvis elbilerne bliver dyre for hr. og fru Danmark, kan vi se ind i en lang ørkenvandring, inden elbilerne for alvor slår igennem i Danmark.

Forklaringen er, at ny teknologi altid vil være bekostelig i begyndelsen, hvilket også er tilfældet for elbiler. Alle de store bilfabrikker er på vej med nye modeller af elbiler. På et tidspunkt vil antallet af elbiler på verdensplan overhale de benzin- og dieselbiler, vi har i dag. Priserne vil så falde, når antallet af solgte elbiler går op.

Hvis vi skal vente, til prisen falder på grund af masseproduktion, vil det betyde, at Danmark kommer bagefter med omlægningen af bilparken til elbiler. Så lad os håbe, at Eldrup-rapporten giver politikerne ny indsigt og mod på at få udviklingen tilbage på sporet. Vi skal nemlig undgå de evindelige kortsigtede etårsløsninger, hvor ingen ved, hvad en elbil koster næste år. Rapporten angiver flere løsninger. Nu er det op til politikerne at vælge, hvor og hvor langt de vil gå, og ikke mindst hvad det kommer til at koste.

Hvis vi skal nå helt i mål med den nødvendige omstilling, kan det få betydning for den almindelige borger, der ejer en bil, fordi prisen på et køretøj stiger. Men vi risikerer, at regningen bliver langt større for os alle sammen og vores efterkommere, hvis vi ikke gør noget nu. Det er derfor vigtigt, at der ikke går lang tid med af finde en løsning. Uret tikker. I sådanne tænkepauser går bilsalget som regel helt i stå - indtil der er kommet hvid røg – eller rettere ingen røg fra elbilen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Norsk opgørelse viser, at ni ud af ti coronadøde havde kronisk sygdom

Annonce