Annonce
Svendborg

Klumme: Respekt for næsten alle børn i Svendborg

Ane Qvortrup, professor i uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet er ny klummeskribent for Fyns Amts Avis. Foto: Andreas Bastiansen
Annonce

Det er tid til eftertænksomhed ovenpå det mærkeligste forår i mands minde. Som inkarneret skolemenneske har jeg ladet mig imponere. Det har ikke været nogen nem periode. Selvom vi med den anerkendende tilgang eller ’appreciative inquiry’ de seneste år har lært, at vi skal tale om ’udfordringer’ fremfor ’problemer’, så er det på sin plads at bemærke, at Covid-19 har voldt massive problemer for skoler, lærere, elever og forældre. Jeg har tidligere her i avisen udtrykt min beundring over, at det gennem et stærkt samarbejde er lykkedes at tackle problemerne. De er ikke væk, og på den anden side af sommerferien venter yderligere indsatser.

Netop med udsigten til nye indsatser var det kærkomment, da regeringen og aftalepartierne bag finansloven den 2. juni 2020 afsatte ekstra midler til folkeskolen de kommende år. I 2020 tilføres landets 98 kommuner 275 millioner kroner, som skal bruges til at ansætte flere lærere. Der er blevet talt om et af flere fornødne skridt ift. Covid-19. Men om pengene bruges til at nedsætte klassekoefficienten, at indføre to-lærer-ordning eller mere understøttende undervisning til særlige elevgrupper, er op til den enkelte kommune.


Det er en flot udmelding. Imidlertid lærte min mor mig, da jeg var helt lille, at man skal vise sine værdier gennem handling, ikke ord.


Svendborg modtager 2,7 millioner kroner. Pengene skal bruges til det fortsatte arbejde med at styrke mangfoldige og trygge børnefællesskaber. Fin prioritering. Børn lærer og udvikler sig bedst i fællesskaber med plads til forskellighed, og netop børnefællesskaberne har været udfordrede under Covid-19. Undersøgelser har vist, at eleverne har været pressede på deres sociale trivsel. De har savnet deres venner og fritidsaktiviteter og den vante undervisning og relation til deres lærere.

Selvom Svendborg Kommunes prioriteringer altså fra mit perspektiv fremstår fornuftige og velbegrundede, er der én ting der skurrer i ørerne: de takstfinansierede skoler, dvs. Byhaveskolen og Tåsingeskolens Centerafdeling, indgår ikke i det fremlagte forslag til fordeling af midler. På de takstfinansierede skoler går nogle af de børn i kommunen, som er allermest udfordrede.

Ny klummeskribent

Ane Qvortrup er 42 år og flyttede til Åbyskov fra Odense for tre år siden for at komme tættere på vandet og skoven, som hun nyder sammen med sin mand, to børn og en masse dyr.

Udover at være professor i uddannelsesforskning på Syddansk Universitet er hun også privat dybt engageret i rammerne for skolelivet.

Hun er formand for bestyrelsen på Byhaveskolen, en skole for børn med svære udviklingsforstyrrelser, hvor hendes yngste søn går. Derudover sidder hun i hovedbestyrelsen og forretningsudvalget i landsorganisationen Skole og Forældre.

Når Ane ikke tænker på skoler, dyrker hun sin familie og roserne i haven

Hendes klummer kan nok ikke undgå at berøre skoleområdet, men måske kan der snige sig noget ind fra Svendborgs rige iværksættermiljø og kulturliv.

Argumentet for kommunens prioritering er jeg ikke bekendt med. Det kan ikke handle om regeringens og aftalepartiernes udmelding. Heraf fremgår det meget klart, at pengene gerne må bruges til alle former for specialtilbud. Det kan heller ikke handle om, at børnene på de takstfinansierede skoler er mindre udfordrede på deltagelsen i mangfoldige og trygge børnefællesskaber. Faktisk viste Socialpolitisk Redegørelse tidligere på året, at det er stik modsat. Situationen for netop denne gruppe af børn forværres, og kløften mellem disse børn og børn i almenområdet bliver større. Det kan slet ikke skyldes, at børnene ikke har været udfordrede under Covid-19. Der er tale om børn, hvor skolen for mange er det eneste fællesskab de møder i deres dagligdag, og hvor mange er svage, når det kommer til at etablere eller indgå i digitale, online fællesskaber.

Det kan heller ikke – formoder jeg – handle om Svendborg Kommunes børnesyn. På kommunes hjemmeside fremgår det jo, at mangfoldige læringsmiljøer er ”det mindset, vi arbejder ud fra i Svendborg”. Og det lyder videre: ”Det handler om, at børn skal respekteres for det, de er, og det de kan”. Det er en flot udmelding. Imidlertid lærte min mor mig, da jeg var helt lille, at man skal vise sine værdier gennem handling, ikke ord. Og handlingen for respekt, ligeværd og mangfoldighed for alle børn i Svendborg Kommune er svær at få øje på, når de takstfinansierede skoler – som de eneste skoler i kommunen – prioriteres fra i de kommende indsatser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce