Annonce
Debat

Klumme: Nej tak til rute 9-udvidelse: Glad melding fra en tøsing

Peder Jest. Klummeskribent for Fyns Amts Avis. Arkivfoto: Andreas Bastiansen

Mennesker og natur står over alt andet. Skal vores balance opretholdes, kræver det bæredygtighed i tanke og handling. Især, hvis man har mulighed for strategisk og på lang sigt at gøre dette gældende. Det har for eksempel politikere og store erhvervsvirksomheder. Derfor kan det undre, at de ustandseligt, og nogle vedvarende, glemmer dette. En sådan adfærd har vi for nylig oplevet vedrørende diskussion af regeringens forslag til trafikforlig, hvor nogle syntes, der skulle ske store trafik- og vejændringer fra Svendborg til Spodsbjerg.

Når man bor på Tåsinge – OK, jeg er ikke rigtig tøsing, kun boet her lidt over 30 år, elsker naturen på Tåsinge, benytter den hver eneste dag til gå-, løbe-, cykel-, og fisketure – har man tydelige holdninger til dette. Uden at jeg mener, jeg udtaler mig på tøsingernes vegne, er man lidt glad for afvisningen af forslaget. Der blev nemlig ikke givet midler til ændringer fra Svendborgsundbroen og sydpå. De forslag, der foreligger i den oprindelige trafikplan fra 2011 peger især på mulige og store ændringer fra Sundhøj og syd om Bregninge og videre nord om Lundby. Områder, der er unikke bakke- og moseområder i naturskønne omgivelser. Det er ikke fokus på bæredygtighed at ændre disse områder. Det er heller ikke bæredygtighed at øge trafikstørrelse - og hastighed. Det er slet ikke fremtidsorienteret og hænger ikke sammen med øvrige forhold i området. I al den tid, jeg har boet her, har trafikken i meget store perioder været påvirket af reparationer på broerne, det sker nu igen. Hvorfor så ikke holde de nuværende trafikforhold i balance? Ved etablering af trafikmotorveje vil hastigheden og dækstøjen øges, selv når der kommer eldrift på bilerne. Opponenter vil mene, jeg ikke indser hele løsningsforslaget, men jeg har set nok til at forstå omkostningen som lokal beboer på Tåsinge. Dertil har vi rigeligt med bæredygtighedsopgaver på Tåsinge for eksempel i relation til landbrugsområdet, hvor der er behov for mange andre nødvendige indsatser.


Annonce

Afgørende er det, at man ikke intervenerer på naturen i det sydfynske, at man forstår, at bæredygtighed er en helt anden slags forandringer.


Visse, bosat langt fra området, folketingspolitikeres vedvarende fastholden i, at udvidelsen støtter erhvervslivet, er en fuldstændig ensidig tilgang. Det er uden omtanke på bæredygtighed i bedste fald, og i værste fald er det ren popularitetssøgning i de segmenter, der passer til deres synspunkter. Derfor kan det undre, at lokale folketingsmedlemmer og borgmestre fra helt andre partier tilslutter sig. Selv borgmestre fra regeringspartiet, som valgte ikke at støtte forslaget om trafikændringer på Sydfyn. Måske var det en gratis omgang, så godt for det. Afgørende er det, at man ikke intervenerer på naturen i det sydfynske, at man forstår, at bæredygtighed er en helt anden slags forandringer. Mere fokus på mennesker, mere fokus på elbiler, cykelstier, hvor elcyklismen har mulighed for at stige markant. Forstå, at nedsat tempo kombineret med natur er gode, eksistentialistiske fænomener. Forstå, at offentlig trafik skal understøttes lige så meget som privatbilismen. Rent faktisk fungerer det fint aktuelt med trafikken over Tåsinge, Siø og Langeland bortset fra de evindelige broreparationer. Der er meget andet at tage fat på politisk. Der er nye logistik og transportmetoder på vej. Jeg har før foreslået, at der var mere ræson i at nedlægge togdriften fra Svendborg til Odense, asfaltere strækningen og planlægge med små selvkørende busser, en tendens, vi ser under udvikling internationalt. Også dronetransporter sågar til tungere og større ting end blodprøver er på vej.

Tilflyttere til området kommer ikke, fordi det hele skal gå stærkere, tværtimod. De kommer for roen, naturen, det børne- og voksenvenlige lokalsamfund, og de anvender bæredygtig digitaliseringsteknologi til deres ofte kreative forretninger. Godt for os alle, at den trafikplan kan blive lagt i glemmebogen.

Annonce
Ærø For abonnenter

Hverken glamping eller hotel: Søbygaards fremtid er på plads

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Trælastkæden Bygma bekræfter: - Ja, vi er på vej til Svendborg

Langeland For abonnenter

Værtshus-ejer i retten for at holde åbent under nedlukning: - Det er ikke rimeligt med så kort varsel at regne med, at vi har styr på restriktionerne

Svendborg

Bøderegnen fortsætter: Politiet giver bøder til yderligere 10 bilister på Nyborgvej

Navne For abonnenter

Nekrolog: Inga Jønsson var et socialt samlingspunkt

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Det ser uhyggeligt ud: Danmarks bedste motionsrute stinker af døde fisk

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat om vindmøller: Hvem er egentlig vi?

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Først erobrede de Svendborg Havn: Kammerateriet-kammerater åbner strandbar i Haderslev

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Svendborg

11 bøder på 40 minutter: Bilister blæser på vejarbejde

Ærø For abonnenter

Jens Weiss er gal: - Jeg kan ikke længere stå model til det her

Svendborg

Oversete kræftknuder og stærke sovepiller: Svindellæge fra Svendborg har også været kritiseret for dårligt lægearbejde

Annonce