Annonce
Langeland

Klumme: Lad op i din ferie, så du er klar til flow på arbejdet

Når du er i flow, lærer, husker og trives du bedre, lyder det fra Kristine Karlshøj, der giver nogle råd til, hvordan man kobler fra i sin ferie og fastholder roen, når ferien er slut. Arkivfoto: Martin Ramsgaard
Annonce

Dette forår har vendt op og ned på stilleperioder og knokletider. Nogen har følt corona-foråret som en forlænget ferie, andre har været på max overarbejde. Lige meget om du har været meget på eller meget af, så trænger vi alle til at holde ferie. Kroppen har i lang tid været i en slags stresstilstand (det er kroppen, lige så snart at hverdagen ikke er som den plejer). Derfor skal du huske at holde ferie - også selvom du føler dig frisk.

Derfor har jeg valgt, at jeg i denne klumme vil give dig en masse dejlige tips til, hvordan du kan holde benene oppe og hovedet i ro - når du kommer tilbage på dit arbejde. Men først skal vi se på, hvordan man kan koble af og finde flow i sin ferie.

Når jeg skal slappe af og koble helt fra, går jeg ind i mit værksted. I mit værksted står alle mine materialer. Det er alt fra akrylmaling, stof i lange baner, tuscher, dimser og ler. Lige for tiden har jeg et projekt kørende i værkstedet, hvor jeg laver keramikfliser til vores nye køkken. Det er på mange måder et evighedsprojekt, da jeg ikke arbejder på fliseprojektet i lange perioder. Det gør ikke noget at det tager lang tid, og netop derfor er det dejligt og meget “ferie-agtigt”.

Først skal leret æltes, så skal det rulles ud i den fliseform, som min mand har lavet til mig. Så skal de skæres ud, dekoreres, og så skal de tørres. Når fliserne er tørre, så skal de males med lerfarve. Jeg har tre farver, som jeg bruger. Hverken mere eller mindre. Begrænsningen er tit det bedste middel til ro i hovedet. Jeg skal ikke tænke så meget over, hvilken farve jeg skal bruge. Jeg har kun de tre farver. Lyseblå, mørkeblå og mørkegrøn.

Når jeg går ind i værkstedet for at arbejde på fliserne, så daler stressniveauet i hele min krop. Jeg ved, at herinde kan jeg desværre ikke “arbejde”. Jeg skal ikke præstere noget som helst andet end at lade kreativiteten flyde. Det magiske er, at det sker. Teoretisk kan vi betegne denne tilstand som “flow”. At være i en flowtilstand er sådan en finurlig mellemting mellem at være fraværende og være tilstede.


Når man er i flow, er al opmærksomhed fokuseret og fastholdt på en bestemt aktivitet i kortere eller længere tid, og tidsfornemmelsen forsvinder.


Kender du det der med, at tiden går helt i stå? Det er som om, dit indre mentale apparat går i nul. Denne tilstand er præget af positivitet, koncentration, engagement og fordybelse. Denne tilstand kalder vi for flow. Flow er et centralt begreb i den positive psykologi og en teori om fordybelse.

Skaberen af flow-teorien, Mihaly Csikszentmihalyi, beskriver begrebet som det ”optimale læringsmiljø”. Når vi er på arbejde, så kan vi opleve, at vi er i flow, når vi er midt i en aktivitet, hvor vi er positivt fokuserede og fuldt koncentrerede. Flow kan derfor være en betegnelsen for en positiv mental tilstand, præget af koncentration, engagement og fordybelse.

Når man er i flow, er al opmærksomhed fokuseret og fastholdt på en bestemt aktivitet i kortere eller længere tid, og tidsfornemmelsen forsvinder.

Nu ved jeg godt, at du holder ferie. Men når du kommer på arbejde igen, kan du også aktivere flow på arbejdspladsen. Det gør du ved at være meget opmærksom på overensstemmelse mellem mål og handlemuligheder. Hvis opgaven er for kompleks eller svær, eller hvis du mangler færdigheder eller kompetencer til at løse opgaven, er det ikke muligt at opnå en flowtilstand. Og det er ofte her, at du føler dig utilstrækkelig eller stresset.

Flow-tilstanden er typisk kendetegnet ved selvforglemmelse. Samtidig er flow også indgangen til den indre magiske og sansemæssige verden. Flow kan altså være et engagement i verden udenfor én selv, og dermed åbnes grænsen også til mere meditative tilstande. Flow kan være indgangen til det indre menneske og åbne døren til vores selvværd og vores indre landskab.

Når du er i flow, lærer, husker og trives du bedre. Flow kan udover grundtilstanden også være præget af en slags ”given slip”, der f.eks. kan medføre ny indsigt, genopdagelse af glemte sindstilstande, kreativ problemløsning og styrkelse af identiteten. Denne tilstand kan være være utrolig gavnlig, når du arbejder med f.eks. idéudvikling.

Jeg beskrev tidligere, hvordan jeg selv “går i flow” ved at gå ind på mit værksted og rode med ler, stof eller tuscher. Her går jeg i den slags flowtilstand, der handler om selvforglemmelse. Professor Csikszentmihalyi og flere af hans danske forsker-kollegaer har faktisk nogle bulletpoints, hvis du gerne vil lære at fastholde denne tilstand, så du kan bruge den, når du gerne vil skabe rammer for flow, når du kommer tilbage på arbejde efter ferien.

Opstil klare, konkrete og realistiske mål: Det gør du ved at visualisere målet, f.eks. som en tegning. Feedback - løbende og relevant tilbagemelding: Det gør du ved at skabe en god kultur, hvor det er muligt at melde tilbage, blive hørt, set og anerkendt. Balance mellem kompleksitet og færdigheder: Det gør du ved at visualisere opgaven, f.eks. på en stor tavle og opdele opgaven i mindre bidder, så alle kan se, hvilke opgaver der kræver hvilken type kompetencer.

Fjernelse af distraherende faktorer: Det gør du f.eks. ved at arbejde hjemmefra eller finde mere ro i rollefordelingen.

Rigtig god ferie - og rigtig god arbejdslyst!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce