Annonce
Svendborg

Klumme: Karakterer er ikke for børn

Klummeskribent og leder af Ollerup Efterskole, Mette Sanggaard. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Regeringen vil afskaffe 7-trinsskalen. En kommission skal komme med anbefalinger til en ny, men vi starter det forkerte sted.

Inden vi tager stilling til en ny karakterskala, bør vi have en nærmere afklaring af formålet med karaktergivningen i de forskellige institutionelle rammer, herunder en undersøgelse af, hvordan karaktererne overhovedet bør bruges.

Hvis det er vigtigt at få en ny skala, må det være fordi, vi anser karaktererne for at være et potent redskab, og et sådant gør man klogest i ikke at anvende lemfældigt.


Jeg efterlyser i kontrast hertil en oplyst samtale om, hvilken rolle karakterer spiller og bør spille i grundskolen.

Mette Sanggaard Schultz


Jeg er særligt optaget af dette på grundskoleområdet, fordi det forekommer mig vanvittigt, at ingen er optaget af, at der er forskel på en fagligt usikker elev på 13 i syvende klasse og en 25-årig, der er ved at afslutte et universitetsstudium.

Det er som om, vi handler og debatterer ud fra en generel forestilling om, hvordan karakterer virker, uden at lade os udfordre af virkeligheden og undersøge sagen mere åbent og i detaljer.

Jeg efterlyser i kontrast hertil en oplyst samtale om, hvilken rolle karakterer spiller og bør spille i grundskolen. Selv har jeg mindst tre bekymringer, der kunne tale for, at karakterer slet ikke hører hjemme i grundskolen.

For det første er der forskning, der tyder på, at elever lærer mindre, når de får karakterer. En enkel forklaring kunne være, at karakterer giver fokus på præstationen og eleverne bliver bange for at begå fejl. Og da fejl er essentielle for læring bliver karakterer kontraproduktive i en læringsproces.

For det andet er grundskolen et sted, hvor alle børn skal være og der er derfor nogle børn, der skal have utroligt mange lave karakterer gennem hele deres skoletid. Imens karakterer måske godt kan virke motiverende på dem, der kan få 10 og 12, er det nok tvivlsomt hvor motiverende 00 og 02 virker i længden. Vi synes ofte at lide under den vrangforestilling, at alle børn kan få høje(re) karakterer, hvis bare de selv, lærerne eller forældrene tager sig sammen. Den forestilling kræver et nærmere eftersyn og vi må have fokus på at lave en skole, der ikke kun er motiverende for de dygtige.

For det tredje synes karakterer i stigende grad at blive brugt som styringsredskab. Karakterer gives ikke alene til den enkelte, men bruges også som synliggørelse og sammenligningsredskab i systemet. Herved bliver børn og unge til midler for læreres, skolers og kommuners trang eller pligt til at dokumentere deres resultater og opnå eventuelle konkurrencefordele. Det virker ikke som om det bekymrer nogen, hvilken sammenhæng denne heftige middel-gørelse kunne have med den stigende mistrivsel.

Holdt op mod dette har jeg svært ved at se, hvad der på grundskoleområdet skulle retfærdiggøre en prioritering af karakterer. Altså bortset fra plejer og manglende pædagogisk opfindsomhed.

Jeg lader mig dog hellere end gerne oplyse gennem samtale! Og håber på mere undersøgende og grundig tilgang tingene, når vi nu er i gang med at snakke om karakterer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce