Annonce
Debat

Klumme: Bilkøb: Hvad skal man vælge?

Anders Banke, adm. direktør i SEF A/S og klummeskribent for Fyns Amts Avis. Foto: Katrine Becher Damkjær

På blot få år er det blevet vanskeligere at vælge, hvilken slags bil man bør købe. Tidligere var spørgsmålet mere enkelt: Skulle det være en benzin- eller dieselmotor? En del af svaret afhang af, hvor meget man kørte. Herefter var det kun udstyr og farve samt selvfølgelig pengepungen, som satte begrænsningen.

Sådan er det ikke længere. Der er nemlig kommet to nye biltyper på markedet: Elbil og plug-in hybrid. Disse opladningshybridbiler forkortes under tiden phev. For at gøre valget af biltype endnu vanskeligere, er der nu også kommet et afgiftsspøgelse med i ligningen. Folketinget besluttede i slutningen af 2020 at udskyde de varslede store afgiftsstigninger på el- og phev-biler. Afgifterne blev ikke annulleret men ændret, så de fremover stiger hvert år. For at nå målet om 750.000 elbiler i 2030 er det nemlig nødvendigt at nudge bilkøbere (det vil sige at give et kærligt puf) i den rigtige retning mod netop elbiler. Derfor vedtog Folketinget en afgiftstrappe, der vil gøre det dyrere og dyrere at vente med at købe elbil. Det betyder, at cirka 80 procent af registreringsafgiften på elbiler vil være indfaset i 2030. I samme periode forventes stålpriserne på elbiler derimod at falde. Så samlet set bliver der muligvis ikke tale om den store prisstigning.

Hvordan stiller det så bilkøberne i dag? I praksis står man overfor at skulle vælge mellem fire forskellige teknologier, hvoraf de to er på vej ud: Benzin og diesel - mens to andre er på vej ind: Elbil og phev-bil. Faktisk er phev-biler nok også på vej ud - samtidig med, at de er på vej ind.

Forvirret? Hvis man køber en benzin- eller dieselbil, står man måske med et køretøj, som bliver vanskelig at komme af med uden et større værditab. Markedet for fossile biler bliver naturligvis mindre, da bilkøberne efterspørger nye teknologier. Hvad så med en elbil? For elbiler gælder det, at da teknologien udvikler sig meget hurtigt, vil rækkevidden for rene elbiler blive længere og opladningstiden kortere. Derfor vil phev-biler på et tidspunkt blive overflødige.


En ting er sikkert: Hvis du køber en elbil i dag med den hastige udvikling, der er i øjeblikket på elbiler, så kan du købe en bedre elbil i morgen.


En ting er sikkert: Hvis du køber en elbil i dag med den hastige udvikling, der er i øjeblikket på elbiler, så kan du købe en bedre elbil i morgen. Frem mod 2030 vil det vælte frem med nye og bedre modeller fra producenterne. Nogle modeller må man forvente taber meget i værdi, hvis elbilen skal skiftes ud til en nyere model inden for en kort tidshorisont. Men venter du med at købe en elbil, så stiger afgiften år for år (det gælder for både elbiler og phev-biler) og det trækker den anden vej.

Det er en politisk ambition, at det skal være slut med køb af fossile biler i 2030. Samtidig forventes det, at der indføres miljøzoner i flere byer, hvor fossile biler slet ikke må køre. Til sammen er der tale om faktorer, der betyder, at gensalgsværdien for fossile biler forventes at rasle ned de kommende år.

Hvad skal man så købe, hvis man lige nu står for at købe ny bil? Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er nemlig svært ikke at købe katten i sækken i øjeblikket. Nogle vil beholde den gamle bil for at afvente, at batterierne bliver endnu bedre, så bilen kan køre længere og oplade hurtigere. Andre vil lease den nye bil i tre år, mens de ser tiden an.


Mit bud er, at hvis man vil i gang med at køre elbil, er det en god ide at lease i første omgang, alt imens teknologien udvikler sig på de rene elbiler.


Mit bud er, at hvis man vil i gang med at køre elbil, er det en god ide at lease i første omgang, alt imens teknologien udvikler sig på de rene elbiler. Hvis man vil skifte bil inden for en kort tidshorisont, vil der med leasing ikke være risiko for lav gensalgsværdi - dog vil usikkerheden nok påvirke leasingselskabernes pris. Der er altså mange usikre faktorer forbundet med at vælge ny bil. Jeg vurderer, at vi vil se et større marked for leasing, da det tager usikkerheden af den enkeltes økonomi.

Men, hvis man ved, at man skal pendle mellem Svendborg og Odense de næste ti år, er der jo allerede mange elbiler, som kan klare denne distance. I dette tilfælde vil køb af en ren elbil give en væsentlig billigere kilometerpris.

Der er altså ikke noget enkelt svar på spørgsmålet om, hvorvidt man skal købe eller lease den næste (el)bil. En ting er dog sikkert: Det er blevet mere vanskeligt at købe bil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce