Annonce
Fyn

Klimavenligt: Emmelevs biodiesel bliver endnu grønnere

Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S, ses helt til venstre. Morten Andersen, borgmester i Nordfyns Kommune, var også med, da den første fossilfrie methanol blev leveret til virksomheden. Salgsmanager Viktor Odenbrink fra Södra står ved siden af borgmesteren. Foto: Emil Hermann
Fossilfri methanol lavet på skovaffald vil fremover reducere Emmelev A/S' samlede CO2-udslip med 70 procent om året. Torsdag blev den første last af verdens første fossilfrie methanol leveret til virksomheden.
Annonce

Emmelev: Den store lastvogn, der ankommer denne torsdag eftermiddag på pladsen ved Emmelev A/S, er en speciel én af slagsen. Tanken indeholder fossilfri methanol lavet på skovaffald, og det er verdens første af den type.

Den svenske skovvirksomhed Södra, der har en nettoomsætning på knap 24 milliarder svenske kroner, har investeret over 100 millioner i et anlæg i Mönsterås i det sydøstlige Sverige til produktion af fossilfri methanol. Netop methanol bruges i forbindelse med produktion af biodiesel hos Emmelev A/S.

Södra og Emmelev A/S har indgået en aftale med faste leveringer af fossilfri methanol fra Sverige til Nordfyn, og den svenske biomethanol vil derfor være med til at gøre Emmelev A/S' biodiesel, der bruges som brændstof til tung vejtransport såvel som busser og entreprenørmaskiner, endnu mere klimavenlig.

- Vi får et bedre klimaaftryk med 70 procents reduktion af CO2. Methanolen er indtil nu kommet fra gas, som er et fossilt brændstof, og det belaster klimaet meget mere end biomethanol, fortæller Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S.

Emmelev A/S vil på nuværende tidspunkt være de eneste på markedet, der benytter sig af fossilfri methanol lavet på skovaffald.

- På sigt vil Södra nok gerne have flere kunder end os, hvilket er forståeligt nok. Vi har tidligere solgt biodiesel til Södra, så vi kender godt hinanden i forvejen, og vi har på den måde udviklet et positivt samarbejde, fortæller Morten Simonsen.

De store selskaber Circle K, Shell, OK osv. køber en komponent af os og blander det i deres diesel, og så bliver det solgt på tankstationer, når du eller din kollega skal tanke.

Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S.

Annonce

Stor vækst

Emmelev A/S er en virksomhed i stor vækst. Fra 2017 til 2018 er salget af biodiesel, rapskage, rapsolie og glycerin steget med omkring 13 procent fra 750 millioner i 2017 til lige omkring 850 millioner i 2018. Målet for 2019 var at øge produktionen, og dermed ramme en omsætning på en milliard ved årets udgang.

I dag laves der biodiesel af 25 procent af Emmelevs produktion, mens resten bliver brugt til foderkager samt glycerin til medicinalindustrien. Biodieslen sælges til Danmark og Sverige.

- 80 procent af salget er til Danmark og 20 procent til Sverige. De store selskaber Circle K, Shell, OK osv. køber en komponent af os og blander det i deres diesel, og så bliver det solgt på tankstationer, når du eller din kollega skal tanke, fortæller Morten Simonsen.

Raps, methanol og en katalysator er, hvad Emmelev A/S bruger, når der fremstilles biodiesel.

- Vi køber rigtig meget dansk raps, og det har et fint CO2-aftryk i forhold til mange andre steder, fordi man i Danmark bruger husdyrgødning til rapsproduktionen, og det giver en god CO2-fortrængning, forklarer Morten Simonsen.

Annonce

Sverige foran

20 procent af al brændstof til dieselkøretøjer i Sverige er i dag fossilfri biodiesel. Det kan også blive virkeligheden i Danmark. Det håber Morten Simonsen på.

- Sverige er en del foran os, og både busser og lastbiler kører på fossilfri biodiesel. Vi ved, at den tunge transport kan blive elektrificeret på et tidspunkt, men der kan gå lang tid. I den periode vil vi gerne melde os på banen med et bæredygtigt brændstof, der fungerer godt i overgangsperioden, og der er den svenske biomethanol i produktionen et godt skridt i den rigtige retning.

Tunge køretøjer mister ikke trækkraft, og motorerne tager heller ikke skade af fossilfri biodiesel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Peter Madsens flugtforsøg: Truede med bombeattrap og hoppede ind i hvid varevogn

Annonce