Annonce
Faaborg-Midtfyn

Klar udmelding fra skole-chef: Forældre skal ikke være hjælpelærere under coronakrisen

Chefen for Opvækst og Læring Christian Elmelund-Præstekær (th) erkender, at der har været udfordringer med fjernundervisningen under coronakrisen, men han mener, det går bedre i dag, end det gjorde i starten. Arkivfoto
Forældre skal støtte børnene i skolearbejdet, men ikke agere hjælpelærere, mens fjernundervisningen står på. Det fastlår skolechef Christian Elmelund-Præstekær. Samtidig er en ny fraværsregel suspenderet, så ingen familier risikerer at blive trukket i børnepenge, hvis hjemmeopgaverne glipper.

Faaborg-Midtfyn: Forældrene skal ikke være hjælpelærere for deres børn under coronakrisen.

Det slår chefen for Opvækst og Læringsforvaltningen i Faaborg-Midtfyn, Christian Elmelund-Præstekær, fast.

Coronakrisen har i den grad ændret skoledagen for både elever og lærere. Klasselokalerne står tomme, mens videomøder og hjemmeopgaver, som skal løses ved spisebordet, er vokset frem.

- De undervisningsmaterialer, som vi sender ud online, skal være noget, som eleverne selv kan arbejde med. Også uden vi forventer, at der sidder en forælder og agerer tutor ved siden af, lyder den klare melding fra Christian Elmelund-Præstekær.

Det betyder dog ikke, at skolechefen ingen forventninger har til forældrene.

- Vi forventer til gengæld, at forældrene bakker op. Men det er det samme som i hverdagen; at forældre opmuntrer til at lave lektier og skubber på, uden at være fagligt inde over, siger han.

Annonce

Justeringer undervejs

Christian Elmelund-Præstekær erkender, at der har været startvanskeligheder med fjernundervisningen. Han nævner især to udfordringer i Faaborg-Midtfyn.

Den ene har været, at lærerne har haft sværere ved at koordinere internt, og at opgaver og beskeder således - særligt i starten - faldt oveni hinanden i stort antal.

- Den anden udfordring har været, at lærerne ikke ser børnene, når de får opgaven, som man gør i et klasselokale. På den måde kan det være sværere at vurdere, om vi har ramt det rigtige niveau. Er opgaven for stor? Kan eleverne løse det derhjemme alene?

Christian Elmelund-Præstekær forklarer, at de enkelte skoler løbende har justeret undervisningen.

- Nogle forældre føler et pres, og at de også må tage mere ansvar end normalt for undervisningen. Hvad tænker du om det?

- Det forstår jeg godt, for alt er nyt. Eleverne skal selvfølgelig udfordres, men de skal ikke udfordres så meget, at far og mor skal være hjælpelærere. Det sted, vil jeg ikke påstå, at vi har nået hele vejen rundt endnu. Men jeg vil påstå, at vi rammer det bedre nu, end vi gjorde på dag et og dag to, siger skolechefen.

Fravær registreres fortsat

Hvordan skolerne får fjernundervisningen til at fungere, er op til den enkelte skoleleder. Derfor kan der være store forskelle på de enkelte skoler.

- Når det kommer til fjernundervisning, har vi ikke noget koncept, som vi kan tage ned fra hylden. Vi har været nødt til asfaltere, efter vi allerede har gået de første skridt, fordi det er en helt ny virkelighed.

- Men sådan er det jo også i hverdagen, at der kan være forskel på danskundervisningen fra den ene til den anden skole eller endda klasse, påpeger Christian Elmelund-Præstekær.

Fravær skal dog stadig registreres. Det er fastlagt i en særlov, som Folketinget har vedtaget i forbindelse med coronakrisen. Den nye fraværsregel, som trådte i kraft ved årsskiftet, og som betyder, at forældre til elever med mere end 15 procents fravær over tre måneder kan trækkes i børnepenge, er dog suspenderet under krisen.

- Idéen bag at føre fravær er jo at kunne følge med i, om eleverne rent faktisk modtager undervisning. Det gør man i dagligdagen ved at kigge rundt i klasselokalet og se, om der er nogle, der mangler. Det er sværere at gøre online, fordi vi ikke kan se, hvad eleverne foretager sig.

Han forklarer, at fraværet i Faaborg-Midtfyn under coronakrisen i stedet registreres ved, at lærerne for eksempel følger med i, om eleverne logger ind i deres fagportaler, via skriftligt kontakt i Google Drev/Docs eller gennem video-kontakt via et webcam.

Christan Elmelund-Præstekær fortæller, at kommunen i den forbindelse særligt har fokus på de mest udsatte børn og unge.

- Det gælder både i daginstitutioner, på skoler og på specialskoler. At vi sikrer et særligt fokus på de børn, som har det sværest. Men her kender ledere og lærere, hvilke børn og familier som vi skal ringe til en ekstra gang, og hvor vi skal være ekstra opmærksomme på, om der bliver afleveret noget, forsikrer skolechefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Brolukning på Thurø: Turisterhvervet på øen er målløse

Svendborg For abonnenter

Tre socialdemokrater stemte ikke med borgmesteren: Splittet byråd godkender principper for søfartsskoleprojekt

Annonce