Annonce
Søsiden

Kendt sydfynsk færge: Meldt ophugget, sejlede videre og er nu ophugget 'igen'

M/f Thor Sydfyen i sin Scandlines-bemaling på overfarten Bøjden-Fynshav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Thor Sydfyen fra Spodsbjerg-Tårs og Bøjden-Fynshav kom omkring Krim-rute før den endte i Tyrkiet.

SVENDBORG: Logbogen for m/f Thor Sydfyen kan afsluttes.

Bilfærgen, der blev bygget til Svendborg-rederiet Sydfyenske Dampskibsselskab, nåede at trafikere sit lokale farvand i 34 år. Derefter fulgte en tredje alder, hvor færgen både formelt og i praksis skiftede identitet. Alt måske ikke helt efter bogen.

Nu har Thor Sydfyen sejlet sin sidste sømil. Under navnet Dalga gik rejsen til skrotværftet i Aliaga nær Izmir i Tyrkiet.

Annonce
Thor Sydfyen under forvandling langs kaj i Svendborg i marts 2013. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Den første af tre nybygninger

Færgehistorisk var Thor Sydfyen den første af tre nybygninger leveret til Sydfyenskes dengang kun tre år gamle rute, Spodsbjerg-Tårs. Forkortelsen af ruten, der indtil maj 1975 gik til Nakskov, øgede overførsler af biler og skabte behov for større kapacitet.

Thor Sydfyen blev bygget på Dannebrog Værft i Aarhus. Dens efterfølgende lidt anderledes tvillinger, Odin Sydfyen og Frigg Sydfyen løb af stabelen i Svendborg i hhv. 1982 og 1984.

Thor Sydfyen trafikerede Langelandsbælt i 22 år indtil den blev flyttet til - dengang - Scandlines-ruten Bøjden-Fynshav. Her sejlede den til 2012.

Svendborg i marts 2013. I Petersen & Sørensen Motorværksteds kortvarige ejerskab skiftede Thor Sydfyen flag og navn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Skiftede navn og flag i Svendborg

Da Frigg og Odin efter nybygninger på Langelandsbælt kom i overskud og forhalede til Als-ruten, blev Thor Sydfyen taget ud af drift.

Året efter var færgen kortvarigt ejet af Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Her blev dens sydfynske identitet udvisket langs kaj i Svendborg med navneskift til Thor S af Freetown i Afrika-staten Sierra Leone.

Ved afsejlingen fra Svendborg havde færgen skiftet til russisk ejerskab for senere at komme under rederiet Anrusstrans i trafik ved Krim-halvøen.

Annonce

"Ophugget", genopstået - og ophugget

Inden færgen blev indsat, blev den til det internationale IMO-register meldt ophugget - og derefter sejlet til et værft for en større ombygning!

Selvom et skibs IMO-nummer ufravigeligt skal stå indmejslet fra byggebedding til skrotning genopstod den sydfynske færge med nyt IMO som m/f Nikolay Aksenenko.

Siden lukkede overfarten efter brobyggeri og færgen blev gennem bureau udbudt for en mio euro. Uden held. Nu er færgen så skrottet - igen.

Den tidligere m/f Thor Sydfyen efter "ophugningen" og ombygningen på russisk værft til m/f Nikolay Aksenenko. Færgen har bl. a. fået nyt styrehus og har ændret stævnparti samt agterport. Foto fra Anrusstrans
Annonce
Langeland For abonnenter

Forslag om statslig lånegaranti på huskøb: - Det er et godt skridt på vejen, men det gælder ikke erhvervsdrivende

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Aftale om støjskærm endeligt på plads: Forventes færdig i 2023

Ærø For abonnenter

Dyr dame: Ellen er 40 millioner dyrere end planlagt

Sport

OB har den ene støvle i pokalsemifinalen

Svendborg

Solouheld i Svendborg: Politi og beredskab massivt til stede

Flertal afsætter én milliard til trængte sygehuse

Langeland For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Langeland

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Faaborg-Midtfyn

Bentes brunsvigere blev et stort hit: Men nu er det slut - bageri lukker ned efter 26 år

Se Danmark: Danmarks måske billigste gård

Debat

Klumme: Der er håb derude

Sport For abonnenter

Søndagsnavne med flere folk fra Hall of Fame i Ådalen og italiensk glæde over Christian Eriksens optræden samme sted

Sport

Svendborg Rabbits sejrer ovenpå corona-nedtur: - Jeg skal ikke lægge skjul på, at det ikke blev den kamp, vi havde håbet

Annonce