Annonce
Søsiden

Karl Zilmer fra Troense: Fuldrigger-kaptajn og færge-styrmand

I de næste uger skal kaptajn Karl Zilmer fra Troense føre fuldriggeren Danmark over Atlanten. Når han kommer hjem, skal han sejle overstyrmand på færgen Bøjden-Fynshav. - Alt vel om bord på skoleskibet, meldte Karl Zilmer til Søsiden fredag eftermiddag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den 65-årige sømand er den første, der har været kaptajn på begge de danske, fuldriggede skoleskibe. Søsiden fik en om bord-snak på Danmark.
Annonce
Annonce

SIDSTE - TOGTET ER AFLYST: Se link nedenfor

ESBJERG Karl Zilmer favner vidt. Mon ikke den erfarne, sydfynske sømand er den eneste, der i samme forår har sejlet som kaptajn på en fuldrigger over Atlanten - og som overstyrmand på en færge i Øhavet?

Det med færgen vender vi tilbage til.

Lige nu har Karl Zilmer fra Troense kommandoen på nationalklenodiet statsskoleskibet Danmark. Den nyrenoverede fuldrigger sejlede fra Esbjerg for ti dage siden.

Karl Zilmer er hyret ind som afløserkaptajn i stedet for Kurt Andersen, skoleskibets faste kaptajn siden 2000.

Når skoleskibet efter planen ankommer til Saint Martin i Det Caribiske Hav, flyver Karl Zilmer hjem, og Kurt Andersen får de fire guldstriber på skuldrene. Kurt Andersen har kommandoen på resten af togtet til bl. a. Hawaii, OL i Japan, Canada samt Florida og hjem tilbage over Atlanten.

- Jeg har egentlig alderen til at være pensionist, men blev anbefalet at søge jobbet som afløserkaptajn her på Danmark.

Annonce

30 år for sejl

Den 65-årige Karl Zilmer er om nogen professionel sejlskibssømand.

I 30 år af hans 50 år lange karriere i det maritime har Karl Zilmer levet af at sejle for vind. Og så vidt Karl Zilmer ved, er han tilmed den første, der har haft kommandoen på både Georg Stage og på Danmark:

- I min bog synes jeg, at det er lidt sejt, fastslår han. og ud til færgen.

Annonce

Georg Stage-elev

Karl Zilmer gik om bord i den maritime verden som elev på Georg Stage i 1970. Efter uddannelse på Svendborg Navigationsskole kom Karl Zilmer tilbage på Georg Stage som styrmand og fortsatte senere som skipper på tremast-skonnerten Fylla af Svendborg.

I starten af 00’erne trak Georg Stage igen: Kaptajn søges.

- Hvis jeg skal prøve at være kaptajn på en fuldrigger, så er det nok tiden, tænkte Karl Zilmer og hævede efterfølgende hyre hos Georg Stage i en halv snes år.

- Så skiltes vore veje. Jeg var mæt, fastslår Karl Zilmer.

Efter tiden til søs og i land for Georg Stage fulgte år som instruktør på Svendborg Søfartsskole og etablering af eget konsulent-firma.

Tåsinge gennem Svanninge Bakker

FAKTA: Kaptajn Karl Zilmer, Tåsinge

Karl Zilmer, 65 år, og bosat på Tåsinge er uddannet navigatør på Svendborg Navigationsskole i slutningen af 1970’erne.

Fra 1980 og omkring ni år frem anden- og siden førstestyrmand på skoleskibet Georg Stage.

Skipper på den dengang Fyns Amt-ejede tremast-skonnert Fylla af Svendborg i omkring ti år i 1990’erne

I 00’erne kaptajn og derefter administrativ leder for skoleskibet Georg Stage.

Instruktør på Svendborg Søfartsskole gennem syv-otte år.

Bred erfaring med konsulent-bistand samt undervisning i fx coaching, team-building, konflikthåndtering og førstehjælp bl. a. gennem eget firma Zilmer Coach og Konsulent.

Fast afløser som overstyrmand på AlsLinjens m/f Fynshav og m/f Frigg Sydfyen, primært sommer.

Afløserkaptajn på statsskoleskibet Danmark februar-april 2020 med sejlads Esbjerg-Caribien. sosn

Annonce

Anbefalet at søge

Nu sidder Karl Zilmer sammen med Søsiden i skoleskibet Danmarks kaptajns-lukaf. Et af mange møder om bord er netop afsluttet, og der er godt halvandet døgn til afgang. Timeglasset rinder, og det banker ustandseligt på med folk, der lige skal vende noget med kaptajnen:

- Jeg har egentlig alderen til at være pensionist, men blev anbefalet at søge jobbet som afløserkaptajn her på Danmark. Sådan en opfordring var svær at sidde overhørig, siger Karl Zilmer.

Kontrakt-starten lød på 3. februar. De første uger gik med introduktion og overlevering fra kaptajn Kurt Andersen og den øvrige besætning. For Karl Zilmer slutter opgaven, når skoleskibet er anløbet Puerto Rico.

- Det at skulle sejle Danmarks største sejlskib herfra og til Caribien er stort for mig. Jeg har meget erfaring, og besætningen om bord er rimelig hårde nysere. De kan deres kram. Så det skal nok gå det hele, siger Karl Zilmer:

- Og skulle det være en anden gang, vil jeg da meget gerne spørges.

Annonce

Sikkerhed vigtig

Lige nu står barometret på travlhed. Mange flueben skulle sættes før fuldriggeren kunne lægge fra og stå ud på sit hidtil længste togt.

- Vi tjekker bl. a. meget op på sikkerheden, og jeg får tilbagemeldinger fra de ansvarlige. Som kaptajn handler det om i denne fase at svæve over vandene og opklare, om vi er klar, siger Karl Zilmer:

- Jeg kikker også meget på vejr og i søkort. Bl. a. vejret fra Met-Office i England. Strøm og tidevand i Den Engelske Kanal, skal vi også tage hensyn til. Vi kan satse på, at en påske-østen snart kommer med etablering af højtryk over Rusland, så vi kan få noget østlig vind. Hvis vi får en pragtsejlads, når vi kommer ud af Den Engelske Kanal og kan se, at det rækker godt frem, vil jeg skære ned mod passaten. Det beslutter vi, når vi er ude i det, siger Karl Zilmer.

Annonce

Læring i tre trin

Vindens træk i skoleskibets op til 1600 kvm sejl er den primære fremdrift. Før sejlene kan sættes i de tre master og ude foran, får eleverne en grundig instruktion i, hvordan det skal gøres. Sikkerhed har højeste prioritet:

- Når eleverne skal til vejrs, lærer de det i en tretrins-raket her i havnen og når vi kommer ud. Tilskuere og andre vil gerne se Danmark for fulde sejl, men det kræver en del undervisning og instruktion, inden vi kan gøre det, siger Karl Zilmer.

Annonce

- Et helt andet job

Når Karl Zilmer i april vender tilbage til det sydfynske, venter en ny og for en ocean-sejlende fuldrigger-kaptajn helt anderledes opgave til søs. Nogle uger efter hjemkomsten påmønstrer Karl Zilmer som afløser for overstyrmanden på færgeruten Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav:

- Det er klart, at det på flere måder er et helt andet job. Som afløser på Alslinjen er jeg fx ikke en del af beslutningsprocessen som her på Danmark. Men jeg er ikke gået på pension endnu og kan tjene lidt ekstra penge ved det. Jeg sætter også pris på, at vi har et godt arbejdsmiljø på færgerne.motorcykel fra

På motorcykel til færge-job

Tørnen på Bøjden-Fynshav har Karl Zilmer haft i syv-otte år. Normalt er det tre måneder som sommeren, når ruten sejler i højsæson med m/f Fynshav og m/f Frigg Sydfyen i timedrift. Karl Zilmer kan sejle med begge færger. Lejlighedsvis snupper han en også en kortere hyre udenfor højsæsonen.

- Jeg er glad for, at jeg har gjort det. Sejladsen med færgerne har betydet, at jeg har holdt mine certifikater som sømand ved lige. Ellers havde vi ikke siddet her på Danmark i dag, forklarer Karl Zilmer.

Selvom de ventende caribiske øer ikke er at foragte, har tørnen på de sydfynske færger også sine kvaliteter - endda allerede før Karl Zilmer kommer om bord:

- Jeg holder meget af sådan en god sommermorgen på min motorcykel fra Troense, gennem Svanninge Bakker og ud til færgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Efterlysning: Hvad systuen gemte

Faaborg-Midtfyn

Se dem her: Lyngvilds syv omstridte billeder fra Faaborg Kirke

Ærø For abonnenter

Turist undrer sig over tætpakkede færger: - Er der fokus på coronasmitte?

Annonce