Annonce
Langeland

Kamp for lokalt turistbureau: Forening på Langeland vil øge indtægter og begrænse udgifter

Fra Turist- og Erhvervsforeningen Langelands generalforsamling på Humble Kro for nylig. Formand Britta Andersen (t.v.) taler, mens bestyrelsesmedlemmerne Christian Ahlefeldt-Laurvig og Marlene Bremholm lytter. Nu har foreningen nedsat en arbejdsgruppe, der skal sikre et økonomisk grundlag for fremtiden. Arkivfoto: Anna Stærbo
Turist- og Erhvervsforeningen Langeland vil gå nye veje og sikre fortsat lokal dækning.
Annonce

LANGELAND: Det lokale turismearbejde skal fortsætte, og der skal stadig være et turistbureau på Langeland. Så klar er meldingen fra Turist- og Erhvervsforeningen Langeland (TEL), som nu har nedsat en arbejdsgruppe, der de kommende måneder skal kigge på økonomien.

Foreningen gør opmærksom på, at den almene turist ikke tænker på Langeland, når der bliver sagt "Fyn som destination". Og hjemmesiden www.langeland.dk har årligt 250.000 besøg, hvilket bekræfter teorien om, at man skal være til stede på Langeland, mener TEL.

Baggrunden for, at man fremhæver dette, er, at den særlige aftale, man har haft med kommunen, er opsagt af kommunen med virkning fra nytåret 2020/21. Turist- og Erhvervsforeningen har sørget for en række ydelser inden for turismen og erhverv og modtaget 1,4 million kroner.

- Jeg er optimist. Vi har en lang række muligheder. Vi har opsagt lejemålet for turistbureauet på Torvet i Rudkøbing og går på jagt efter noget mindre eller undersøger, om vi kan flytte sammen med andre og begrænse huslejen. I dag har vi fem kontorarbejdspladser og noget lagerkapacitet. Så megen plads behøver vi ikke, siger formanden for Turist- og Erhversforeningen Langeland, bagermester Britta Andersen, Humble.

Huslejen på Torvet er på 10.983 kroner plus moms.

Måske kan man også se på udgifter til turistmesser, forstået på den måde, at Langeland stadig deltager, men at det kan deles ud på flere, også enkeltaktører, der er medlem af TEL.

Annonce

Stort behov

For Britta Andersen er det meget vigtigt, at man beholder de to medarbejere på turistburauet, Heidi Karlsen og Gitte Rahbek, der tilsammen har over 50 års erfaring inden for turistbranchen på Langeland og gennem årene har oparbejdet et stort netværk, herunder med journalister i ind- og udland, som sikrer megen omtale af Langeland.

- Jeg kan også se et stort behov for et fysisk turistbureau. Her kan man altså nogle ting, som folk ikke kan finde på internettet. Det kan være rådgivning om strande, spisesteder, lokale seværdigheder og meget andet. Efter at vi har genåbnet turistbureauet oven på coronakrisen, har vi set flere dage med 80 til 100 besøg på stedet, og vi har mange turister i øjeblikket, som ikke har været på Langeland før.

Øgede indtægter kan man skaffe ved at flere tegner sig for et medlemskab, ved at man annoncerer i Langelandsguiden eller tegner sig for en større annonce end tidligere, og ved, at man ser på, om man kan sælge serviceydelser til medlemmerne.

Annonce

Hjælp med sociale medier

- Det kan være noget med at vedligeholde hjemmesider, sørge for indhold på sociale medier eller lignende. Vi skal tænke kreativt, påpeger Britta Andersen.

- Og så skal vi også huske, at godt nok forsvinder de 1,4 million kroner, men der er også arbejdsopgaver, vi ikke længere skal udføre, herunder hele erhvervsrådgivningen, som kommunen selv vil påtage sig. Det betyder for vores vedkommende 1-2 stillinger færre, nævner hun.

Samspillet med kommunen er fortsat vigtigt, nævner Britta Andersen:

- Kommunen kan nogle ting og arbejde på nogle platforme, som vi ikke kan. Til gengæld har vi andre muligheder end kommunen, der for eksempel ikke kan gå ud at anbefale enkelte restauranter eller overnatningssteder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fyn nærmer sig igen nul nye corona-smittede

Annonce