x
Annonce
Søsiden

Kålhoveder, Brasso og flåtomater: Skoleskibet er ladet med proviant

Tirsdag eftermiddag i Esbjerg - halvandet døgn før skoleskibets afgang. Eleverne i aktivitet med at flytte proviant fra kaj via landgang til skibsdæk og gennem luger til stuverum. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danmarks faste kaptajn har overladt kommandoen til afløser og påmønstrer på Puerto Rico.

SIDSTE - TOGTET ER AFLYST: Se link nedenfor

ESBJERG: Torsdag kl. 11:00 løsnede skoleskibet Danmark trosserne. Et otte måneder langt værftsophold i Esbjerg var afsluttet, og bovsprydet kunne rettes mod Vadehavet. Det 87 år gamle skoleskibs hidtil længste togt lagde fra land.

Når skoleskibet ved juletid i år anløber Florida, har det bl. a. besøgt Caribien, sejlet gennem Panama-kanalen to gange, gjort fast på Hawaii, anløbet OL-byen Tokyo og haft ophold i Vancouver, Canada.

- Vi har planlangt dette togt i flere år. Der er rigtig mange ender, der skal nå sammen. Nu er vi glade for, at skibet er færdig på værftet og kommer afsted til tiden, siger kaptajn Kurt Andersen.

Søsiden talte med Kurt Andersen om bord på skoleskibet før afgangen fra Esbjerg. Kurt Andersen var officielt på dette tidspunkt civil om bord, uuniformeret og ligesom Søsiden udstyret med gæsteskilt om halsen.

- Ja, det ser også lidt mærkeligt ud. Det er for ikke at skabe forvirring, nu da vores afløserkaptajn har overtaget kommandoen for en tid, forklarer Kurt Andersen.

Baggrunden er, at Kurt Andersen ikke selv er med om bord på skoleskibets etape til Caribien. Her har afløserkaptajn Karl Zilmer fra Tåsinge kommandoen. Derefter kan Kurt Andersen igen påmønstre og iføre sig kaptajnsblusen med de fire gyldne striber på skuldrene.

Annonce
Brasso stod også på indkøbssedlen til det lange togt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Fire hold

Efter planen er skoleskibet først i dansk farvand igen til næste forår. Det betyder, at skibet inden ankomsten til basen på Martec i Frederikshavn har haft fire elevhold om bord. Det sidste hold får sejladsen næste forår fra Florida og østover på Atlanten mod de europæiske farvande.

- Den udvidede sejlads er gjort muligt af ekstra-bevillinger, som vi har fået, ligesom de har på Georg Stage. Vi håber, at det kan fortsætte, så vi kan udnytte skibene bedre. Men det er jo en politisk afgørelse, siger Kurt Andersen.

Brasso og kålhoveder

Da Søsiden besøgte skoleskibet tirsdag eftermiddag var kaj, landgang og alle dæk en myretue af elever, besætningsmedlemmer, Søfartsstyrelsen, håndværkere og leverandører.

På kajen holdt et par flyttebil-store lastvogne fyldt med proviant fra et catering-firma. Truckpaller af frugt, grønt og langtidsholdbar proviant blev kasse for kasse løftet om bord af en kæde af elever. Brugt pap røg i land igen.

Under dæk blev provianten systematisk stuvet efter hovmesterens plan. Selv under en storm midt på Atlanten skal madvarer til de knap 80 ombordværende være tilgængelig.

Løg, mælk, chips, flåtomater, kålhoveder og en masse andet godt spottede vi mellem et større parti af pudsemidlet Brasso. Nathus, gelændere og andet messing skal stråle. Nok ikke mindst når skoleskibet med fine gæster om bord skal repræsentere Danmark officielt under OL i Tokyo fra 24. juli-9. august.

Fra en Martec-bil blev der losset nye madrasser til besætningens køjer. Eleverne hænger som bekendt i køjer på banjen.

Madrasser og en kasse med redningsveste. Tirsdag var store lastedag på kajen i Esbjerg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Vi SKAL afsted torsdag

På den totalrenoverede kommandobro måtte vi sammen med kaptajn og førstestyrmand kante os rundt mellem travle teknikere igang med den afsluttende installation og test af de helt nye instrumenter.

- Afgang på torsdag er ikke noget, vi håber. Det er noget vi skal, sagde Karl Zilmer i tirsdags.

Og sådan blev det.

Søndag morgen var skoleskibet omkring midtvejs i Den Engelske Kanal.

Alt vel om bord.

En kæde af elever agerede transportbånd fra de to store proviant-lastbiler og ned til skoleskibets stuverum under dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibet Danmarks faste kaptajn gennem 20 år, Kurt Andersen, glæder sig over ekstra bevillinger, der indtil videre har skabt mulighed for flere togter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibet Danmark langs kaj i Esbjerg tirsdag eftermiddag. Masteskoven har et stærkt islæt af offshore. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kronik

Kronik: Åbent brev til statsministeren og Danmark fra efterskoleleder

Kære Mette, kære Danmark – lad os passe på hinanden og komme styrkede ud på den anden side. Den 2. april påbegyndte Vejstrup Efterskole, som man har kunnet læse i Fyns Amts Avis, et stafetløb. Formålet med stafetløbet er at vise, hvordan man ”kan være sammen hver for sig”. Formen er at løbe en stafet – virtuel naturligvis på grund af smittefaren – fra Vejstrup på Sydfyn til København. I stedet for at løbe med en fysisk stafet, løber man med et billede på sin mobiltelefon, som man sender til den næste løber, to meter før man mødes. Ambitionen er at aflevere stafetten på Christiansborg til statsministeren inden påske. På næsten samme tid, som vi startede stafetten, mødtes jeg med alle elever til fællestime. I fællestimerne synger vi dels et par sange sammen, dels taler jeg om et emne, som kan være med til at ruste dem til at håndtere de udfordringer, de vil møde og have det godt med – det vi på Vejstrup kalder ”væredygtighed”. Alt sammen foregår naturligvis på afstand med et af de medier, der er blevet skolens væsentligste arbejdsredskaber, ”Teams”. Budskabet med stafetten er at minde eleverne og hele Danmarks befolkning om, hvor vigtigt, det er at bakke statsministeren op i at holde afstand i påsken; at man ikke lader sig rive med af det gode vejr, de traditionelle påskefrokoster samt lysten til at være sammen. For man kan frygte, at mange kan have lyst til det, netop som statsministeren har åbnet døren en smule på klem for, at corona-strategien ser ud til at være succesfuld, og at vi kan påbegynde en genåbning af Danmark efter påsken.

Annonce