Annonce
Danmark

Jysk Fynske Medier-topchef: Nej tak til Facebook-kursus

Facebook inviterer nu danske medier med i et program, der skal føre til nye, bæredygtige forretningsmodeller for medierne. Arkivfoto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix
Jysk Fynske Medier vil ikke tage imod et småbeløb og et kursusforløb fra Facebook. Det sociale medie skal betale for rettigheder, lyder det fra mediekoncernens direktør, der også er formand for Danske Medier.

Medier: Netop som stemningen mellem Facebook og de traditionelle medier er allermest bundfrossen, rækker den amerikanske tech-gigant ud med en hjælpende hånd til nyhedsmedierne.

Det sker, efter at Facebook for nylig blokerede de australske mediers Facebook-sider i protest over ny lovgivning, der forpligter tech-giganterne til at betale rettighedspenge for de nyheder, som formidles gennem eksempelvis Facebook - lige som musiktjenester betaler kunstnerne penge for at bringe deres musik ud til brugerne.

Alligevel tilbyder Facebook nu danske medier at blive en del af det såkaldte Facebook Accelerator-program med træning og workshops, hvor de deltagende medier skal afprøve ideer, udveksle erfaringer og lære fra hinanden. Som en del af pakken vil hvert medie modtaget et legat fra Facebook på 50.000 dollars (ca. 300.000 kroner).

- Vi har både i Danmark og i resten af verden set eksempler på medier, der er lykkedes med at genopfinde deres forretning, fordi de har formået at tilpasse sig en verden med internettet, siger Sarah Brown, chef for nyhedspartnerskaber for Facebook i Nordeuropa.

Annonce

- Gør mig urolig

Men den udstrakte hånd bliver ikke modtaget af Jysk Fynske Mediers topchef Jesper Rosener, der også er formand for brancheforeningen Danske Medier.


Vi har både i Danmark og i resten af verden set eksempler på medier, der er lykkedes med at genopfinde deres forretning, fordi de har formået at tilpasse sig en verden med internettet.

Sarah Brown, chef for nyhedspartnerskaber, Facebook


- Det gør mig virkelig urolig for, om det er et forsøg på at give os medier en lille håndsrækning, og så har Facebook gjort det, der er nødvendigt. Det er ikke godt nok. Det er nødvendigt, at Facebook betaler for de rettigheder, som vi har, siger Jesper Rosener.

Han undrer sig samtidig over tidspunktet, hvor Facebook lancerer sit Accelerator-program, netop som diskussionen om betaling for rettigheder raser på sit højeste.

- Men det glæder mig, at Facebook indser, at redigerede medier er vigtige for demokratiet. De bliver bare nødt til at respektere, at det er betaling for rettigheder, der er brug for. Det er altså ikke, at vi får en mindre håndsrækning i form af noget rådgivning og en lillebitte økonomi, siger Jesper Rosener.

Annonce

Udspil på vej

Kulturminister Joy Mogensen (S) har allerede lagt op til, at danske medier skal kunne forhandle med tech-giganterne om en betalingsmodel, der skal forhindre en udhuling af mediernes forretning.

Imens selskaber som Facebook og Google fremhæver, at nyhedsmedierne har gavn af at modtage millioner af besøgende fra deres platforme, ser medierne anderledes på det.

- Vi har en analyse, der viser, at 25 procent af det, som folk har dialog om på Facebook, har sit udgangspunkt i redigerede medier. Jeg kan slet ikke se, at det ikke skulle være værd at betale for, at der er en vis kvalitet i det, der ligger på Facebook, siger Jesper Rosener.

Ifølge Facebook har Accelerator-programmet skabt lovende resultater for de medier, der har deltaget siden 2018. 175 medier i en række lande har været med.

Men du siger klart nej tak til at komme på kursus hos Facebook?

- Det er rigtigt, siger Jesper Rosener.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Stop for eksport af levende dyr

Annonce