Annonce
Erhverv

Juliana Drivhuses udgifter stiger voldsomt: Nikolaj Stærmose har været nødt til at bruge pistol-diplomati

Priserne på aluminiummet inde i Nikola Stærmoses fabrik stiger voldsomt. - Jeg er nødt til at tegne en kontrakt til en høj pris til oktober, ellers ved jeg ikke, om jeg kan få noget overhovedet, siger han. Arkivfoto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix
Fynske Juliana Drivhuse har rasende travlt på grund af mange ordrer. Men det er svært at skaffe råvarer til produktionen, og priserne på dem stiger meget kraftigt.

Odense: Coronakrisen har sendt Juliana Drivhuse ud på en rutsjetur - på den ene side har der aldrig været så stor efterspørgsel på firmaets produkter, men på den anden side stiger råvarer og fragtpriser helt vildt.

Det har presset indehaver Nikolaj Stærmose til det, han selv kalder pistol-diplomati over for kunderne: Enten betaler de højere priser, eller også får de ikke flere varer.

- Det er ikke noget, jeg bryder mig om, og vi vil bestemt ikke være sådan en virksomhed, der malker kunderne, når efterspørgslen er stor. Men situationen er uholdbar, så jeg måtte trække i nødbremsen, siger Nikolaj Stærmose.

Annonce


Det er ubehageligt at gøre, det er en slags pistol-diplomati.

Nikolaj Stærmose, direktør og ejer, Juliana Drivhuse


Problemet er kraftigt stigende priser på aluminium, glas og stål, som er hovedingredienserne i et fynsk drivhus - og dertil kommer en voldsom stigning i fragtomkostningerne.

De samlede omkostninger i et drivhus er steget med 25 procent over de senere måneder, og den regning kan ikke sendes videre til kunderne, for drivhusene er bestilt for meget lang tid siden til en fast pris.

Lang leveringstid

Stort set alle de drivhuse, der bliver produceret i år, er bestilt sidste år, da råvarepriserne var mere normale. Derfor passer prisen ikke så godt til omkostningerne.

- Det vil kunne ses på regnskabet for 2021. Det bliver nok kun til et nul eller et lille plus, selv om vi har mere travlt end nogensinde, siger Nikolaj Stærmose, der understreger, at vurderingen er meget usikker på grund af de store udsving i priserne.

De drivhuse, der allerede er bestilt, kan han ikke ændre økonomien på. Men situationen er så slem, at han har grebet til en ekstraordinær ændring af sin prisliste. Normalt regulerer Juliana priserne til nytår og varsler det mindst tre måneder før overfor kunderne, der især er kæder af butikker og byggemarkeder.

Men denne gang stiger priserne for første gang midt i året - pr. 1. juni. Kunderne har fået et varsel på tre måneder, men hvis de indtil da vil holde sig til de gamle, lavere priser, tager Juliana ikke imod deres ordre. Så reelt er priserne steget uden varsel.

Annonce

Ikke vores stil

- Det er ubehageligt at gøre, det er en slags pistol-diplomati, og det er bestemt ikke vores stil, så jeg bryder mig ikke om det. Men kunderne har accepteret det, de ved, at vi ikke er den slags, der bare udnytter situationen, siger Nikolaj Stærmose, hvis farfar, Mogens A. Stærmose, grundlagde virksomheden i Odense i 1963.

Juliana Drivhuse, der er Europas største producent af drivhuse og orangerier til private, begyndte at opleve problemerne sidste år. Da steg fragtraterne kraftigt fra 1000 til 6000-7000 dollars pr. container fra Asien til Europa.

- Så det er med lidt blandede følelser, at jeg hører, hvor godt Mærsk klarer sig for tiden, for det er os, der betaler, siger Nikolaj Stærmose.

Stigningen i råvarepriserne skyldes blandt andet, at mange dele af forsyningskæderne har været bremset på grund af pandemien. Desuden var nogle producenter hurtige til at skære produktionen ned på grund af frygt for overproduktion i krisen.

Samtidig har de mange hjælpepakker sat fart på produktionen og dermed efterspørgslen, og den anstrengte situation har også tiltrukket spekulanter.

Annonce

Klimainvesteringer koster aluminium

Specielt for aluminium er der meget stor behov for metallet til de mange nye klimavenlige tiltag, som får kraftig støtte mange steder på jorden - f.eks. solceller og elektriske biler.  Endelig har Kina, der står for over halvdelen af al produktion og forbrug af aluminium, skåret ned i produktionen netop for at overholde sinde CO2-mål.

Det er ikke kun den fynske drivhusfabrik, der er ramt. Hos brancheorganisationen DI ser man på situationen med stor alvor.

- Mange danske producenter er ramt og nogle af dem er tvunget til prisstigninger, siger Jacob Kjeldsen, der er chef for Fremstillingsindustrien i DI.

Han forventer, at situationen tidligst bliver normaliseret i slutningen af året.

I hele Europa er der stor efterspørgsel på især de større og lidt mere luksuriøse produkter fra Juliana Drivhuse. Hvis man bestiller et drivhus i dag, får man det tidligst leveret til januar. PR-foto: Juliana Drivhuse

For Nikolaj Stærmose er det værste, at han heller ikke kan være sikker på at få sine råvarer og halvfabrikata til tiden, fordi forsyningskæderne ikke fungerer ordentligt.

- Når en kunde har ventet et halvt år på at få sit drivhus, er det altså ikke så rart at ringe og fortælle, at der går en måned eller to ekstra, fordi vi mangler de rigtige bolte, siger han.

- Derfor vil jeg gerne helt generelt gøre opmærksom på problemerne for fabrikkerne. Jeg møder mange, der mener, at vi snart må være færdige med at snakke om corona-problemer, men det er altså slet ikke overstået ude i verden, siger Julianas ejer.

På grund af den stigende efterspørgsel har han på halvandet år hævet antallet af medarbejdere fra 60 til 160, heraf 105 i Odense, hvor man arbejder i treholdsskift for at følge med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Møder massiv kritik: Ingen vil have jobbet - nu søger kommune politibetjente til at passe voldsom og autistisk borger

Annonce