Annonce
Fyn

Jernbanemuseet: Rift om tilbud til specialklasser

Efter at have været gennem undervisningsforløbet, "Tag toget til historien", er børnene fra Kolding klar til en tur på jernbanemuseets legeplads. Foto: Jesper Mads Eriksen
Danmarks Jernbanemuseum har skræddersyet et undervisningsforløb til specialklasser, og det har vist sig at være en god idé.
Annonce

Odense: Et blik bliver kastet ind i en jernbanevogn fra 1800-tallet, og kommentaren kommer prompte:

- Anden klasse ser mest hyggelig ud.

Vi er på Danmarks Jernbanemuseum, og ordene kommer fra en knægt, der går i 4. klasse på Specialcenter Marienlundskolen og Børnehus i Kolding. Han og syv klassekammerater er kommet til det odenseanske museum ikke med tog, men med minibus.

I ugen op til besøget har jernbanen været en del af deres undervisning, så de er velforberedte, da museets undervisningsansvarlige, Ulrik Vestergaard Jensen, tager imod.

Tidligere på året udviklede og testede han i samarbejde med specialundervisningslærer Christina Nellemann Holmgaard fra Risingskolen et undervisningsforløb, der er målrettet 4.-6. klasse på specialområdet.

Annonce

Efterspørgsel

I lighed med andre museer og institutioner har jernbanemuseet i forvejen diverse undervisningstilbud til folkeskolerne, men det er nyt med et forløb, der retter sig mod specialklasserne. Og tilsyneladende har man ramt et område, hvor der er efterspørgsel. Børnene fra Kolding er nemlig langt fra de første, der er kommet til museet udenøs fra.

En af deres lærere, Sarah Lindhardtsen, bekræfter da også, at det er svært at finde tilbud, der passer til den ugentlige fagdag, man har på skolen.


Vi har den fordel i forhold til de fleste museer, at man må røre ved tingene.

Ulrik Vestergaard Jensen, undervisningsansvarlig


Børnene og deres lærere tager plads i møde- og undervisningslokalet, Filskov, og her tager Ulrik Vestergaard Jensen hul på det fem kvarter lange forløb, der hedder "Tag toget til historien". Efter en kort introduktion til museet samt jernbanen og dens historie kommer første opgave:

Børnene bliver delt i to grupper a fire, og de får hver en halv snes billeder af forskellige lokomotiver, som de i samarbejde skal lægge i den rigtige rækkefølge, alt efter hvor gamle køretøjerne er. Her lærer man blandt andet, at blot fordi et billede er i farver, kan motivet godt være ældre end det på et sort-hvidt foto.

De to næste dele af forløbet foregår ude i museet. Først kommer "Der var forskel på folk". Her ser børnene på de gamle jernbanevogne, der var delt i første, anden og tredje klasse. De prøver uniformer og gætter på, om fyrbøderen eller lokomotivføreren fik mest i løn. Og selv for en gammel jernbanerotte som jeres udsendte er der læring at hente: Nemlig at der ikke alene var mere mageligt og bedre benplads på første klasse, men også højere til loftet.

Museets kongevogne besøges ligeledes for at få et indblik i det allerøverste af det klassedelte, inden forløbet slutter med "Godstransport". En godsvogn fra Albani står klar sammen med ølkasser: Moderne og gammeldags trækasser af dem med 50 i, der blev udfaset i 1962, og som i sagens natur var betydeligt tungere at håndtere end de moderne.

Til sammen giver forløbet et indblik i historien med det sanselige og taktile - det at man gerne må røre - i højsædet.

Annonce

Grundig dialog

Efter forløbet vil de otte elever fra Kolding gerne ud i det fri, hvor museets store, udendørs legeplads trækker. Imens fortæller undervisningsansvarlig Ulrik Vestergaard Jensen om erfaringerne hidtil:

- Vi har den fordel i forhold til de fleste museer, at man må røre ved tingene. Mange andre steder ligger de i montrer, siger Ulrik Vestergaard Jensen og peger på, at de børn, der har været gennem forløbet, ofte glemmer de konstellationer, de er i til hverdag, og at de som specialklasse-elever er lidt for sig selv.

Ulrik Vestergaard Jensen fortæller videre, at der inden specialklassers eventuelle besøg på museet er en grundig dialog og forventningsafstemning i forhold til elevernes behov.

- Det er jo ikke sådan, at klasserne lige pludselig står i døren, siger han. Mens børnene fra Kolding kommer ind fra legepladsen og er klar til at gå på opdagelse i museet på egen hånd, inden turen går hjemad.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hjemmebagt fynsk brunsviger-blues

Annonce