Annonce
Fyn

Jens bor tæt på stationen, elsker toget, men tager ofte bilen: Der er brug for langt flere togafgange

Jens Øyås Møller bor i Tommerup Stationsby og pendler til arbejde i Nyborg. Han vil allerhelst tage toget, men føler sig ofte presset til at tage bilen på grund af for få og ustabile afgange. Foto: Michael Bager
Jens Øyås Møller håber, at ny vestfynsk højhastighedsbane følges op af langt flere tog fra byerne langs banen.

Han bor i Tommerup Stationsby, arbejder i Nyborg og elsker at køre med tog, men selv om skinnerne løber tæt forbi hjem og arbejdsplads, tager Jens Øyås Møller ofte bilen på arbejde.

- Det er jeg træt af, fordi tiden kan udnyttes meget bedre i toget og vi bør tage hensyn til klimaet, siger Jens Øyås Møller.

Når han undlader at tage toget hver dag, skyldes det, at toget kun går cirka en gang i timen fra og til Tommerup.

Annonce

- Det gør det ufleksibelt, hvis man ikke kan ramme en afgang og skal sidde i op til en time på Odense Banegård og vente på et tog for at komme de sidste ti minutter til Tommerup. Nogle gange mere, hvis der er aflysninger, fordi regionaltogene nedprioriteres, siger Jens Øyås Møller.

Han er udviklingskonsulent i Lokale- og Anlægsfonden, der indtil for tre år siden havde hjemsted i København, men blev flyttet til Nyborg som led i udflytningen af statslige arbejdspladser.

- Det var fint for mig, men det gjorde mig ikke noget at arbejde i København, fordi jeg kunne sidde i intercity- eller lyntoget og arbejde. Problemet var det samme som nu. De ustabile og få togafgange fra Tommerup, siger han.

Ny højhastighedsbane

Helt tilbage i regeringen under Helle Thorning-Schmidt blev der lanceret en ny jernbane for højhastighedstog mellem Odense og Middelfart for at kunne realisere visionen i Togfonden om kun en times rejsetid mellem landets største byer. Højhastighedsbanen har dog ladet vente på sig, men de første 147 millioner kroner af den 4,8 milliarder dyre bane er afsat i 2023, og banen skal være køreklar seks år efter.

Jens Øyås Møller så gerne, at det blev  tidligere. Ikke så meget for at kunne køre med hurtigere tog, men fordi højhastighedsbanen vil give bedre plads til regionaltogene på den nuværende jernbane.

- Det er helt afgørende. Mit håb er tog mindst hver halve time. Det vil betyde, at langt flere vil tage med toget fra de vestfynske stationer, forudser han.

Det gælder både ham selv og hans hustru, der arbejder på sygehuset i Odense.


Mit håb er tog mindst hver halve time. Det vil betyde, at langt flere vil tage med toget

Jens Øyås Møller


- Det er jo helt tosset, når skinnerne nu er der, og selve togturen er hurtigere end med bil, siger Tommerup-borgeren, der støtter de lokalråd langs banen, der arbejder for et S-togslignende system med flere afgange.

- Og så bør politikerne som i S-togene i København gøre det gratis at tage cyklen med i toget, så man kan cykle fra banegården til en række arbejdspladser i Odense, bemærker han og nævner også muligheden for at tage den nye letbane.

Annonce

Vil styrke oplandet

Han er overbevist om, at flere togafgange vil gøre det langt mere attraktivt at flytte ud i oplandet.

- Vi flyttede selv fra Odense til Tommerup på grund af muligheden for at kunne tage toget. Også når vi skal til arrangementer i Odense. Derfor er det så enerverende, at vi ofte føler os presset til at benytte bilen på grund af den manglende fleksibilitet med få togafgange. Tiden er for kostbar til at vente længe på en banegård, når der er fritidsinteresser og børn, der venter derhjemme, siger han.

Familien består udover hustruen af en søn på 13 år og en datter på 16 år.

Jens's spørgsmål til ministeren

Jens Øyås Møller vil have transportminister Benny Engelbrecht til at svare på dette spørgsmål, når ministeren deltager i et digitalt læsermøde på fyens.dk torsdag 4. marts kl. 19.00:

Hvad vil du gøre for at fremme en ny højhastighedsbane på Vestfyn og sikre flere lokale togafgange på den nuværende bane og dermed styrke bosætningen i en række mindre samfund? Og hvorfor er det kun i København, at det skal være gratis at få cyklen med i toget?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce