Annoncørbetalt indhold

Jagten på vækst – organisk eller opkøb?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

De fleste virksomheder jagter vækst. Vækst er både med til at skabe en mere stabil og sikker virksomhed, og samtidig betyder væksten ofte også et større udbytte til virksomhedsejerne. Det er derfor nok kun de færreste ejere, der ikke er interesseret i at opnå yderligere vækst.

Men – hvordan gør man så det?

Annonce

Organisk vækst eller opkøb

Helt overordnet set kan man sige, at der findes to måder at vækste sin virksomhed på. Enten kan man skabe væksten selv, hvilket kaldes for organisk vækst. Alternativt kan man købe sig til væksten ved at købe virksomheder – ofte konkurrenter eller samarbejdspartnere – og lægge dem ind under den købende virksomhed.

Den ene type vækst er ikke nødvendigvis bedre sammenlignet med den anden, da der er mange faktorer, der spiller ind. Ofte vil man også opleve, at den vækststrategi, der er den rette for én virksomhed, ikke nødvendigvis virker for den anden virksomhed.

Opkøb kan være en genvej til vækst

Ønsker en virksomhed at vækste hurtigst muligt, er det dog umiddelbart opkøb, der er den hurtigste vej til succes. Et glimrende eksempel herpå er det danske transport- og logistikselskab DSV, der i høj grad gør brug af opkøb, når de skal vækste. Det mest iøjnefaldende af deres opkøb var, da DSV købte det schweiziske selskab Panalina for over 30 mia. kroner tilbage i 2019. Allerede året efter kunne det konstateres, at Panalpina var blevet succesfuldt integreret i DSV, der leverede et rekordoverskud i 2020.

Panalpina er blot én af mange succesfulde opkøbshistorier hos DSV, hvilket også afspejler sig i kursen på en dsv panalpina aktie. Selskabets aktier har mere eller mindre været støt stigende siden finanskrisen i 2009- altså over en periode på 12 år. Senest har DSV igen punget over 30 mia. kroner ud for at købe endnu et logistikselskab, denne gang Global Integrated Logistics fra Kuwait. Dette køb sender i øvrigt DSV op i top 3 over verdens største transport- og logistikselskaber.

Hvorfor så vælge organisk vækst?

Med sådanne succeshistorier kan det måske umiddelbart være svært at se argumenterne for at vælge organisk vækst fremfor opkøb. Disse argumenter er dog ligetil. Først og fremmest er der en ikke ubetydelig risiko ved at købe et selskab og lade det indgå i et andet selskabs drift. Og slår dette fejl, kan det blive en yderst bekostelig affære, hvilket der findes talrige eksempler på.

Derudover skal man heller ikke glemme, at organisk vækst ofte kan være både billigere og mere ligetil sammenlignet med at foretage opkøb. Udfordringen for især større virksomheder være, at det kan være svært at opnå tilfredsstillende vækstrater gennem organisk vækst – og så er vækst via opkøb ofte den eneste reelle løsning.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.