Annonce
Fyn

Inges hjerte banker for ny bro: En Fyn-Als-bro styrker Fyn mere end en ny Lillebæltsbro

Inge Dahl er overbevist om, at en bro til Als vil kunne give et stort løft til Fyn. Foto: Michael Bager
Først blev der grinet af den, men nu er en Fyn-Als-bro med i forhandlingerne på Christiansborg. Formand for broforening ser store perspektiver.

Jeg laver bare en bro over til dig! Sådan lød det fra direktøren for Danfoss på Als, Jørgen Mads Clausen, da Inge Dahl stoppede som chef for Udviklingsrådet i Sønderjylland og i stedet blev direktør for Udviklingsrådet i Assens.

Det er fjorten år siden. Nu er Jørgen Mads Clausen formand for styregruppen bag en Fyn-Als-bro, og Inge Dahl er formand for foreningen Als-Fyn Broen, der skal udbrede kendskabet til broen og skabe folkelig opbakning.

Og fra at have været en bro, der blev grinet af som en utopi, er broen med ved bordet, når trafikpolitikerne på Christiansborg nu går i gang med forhandlinger om de næste ti års investeringer i infrastruktur i Danmark. I første omgang handler det om at få sat penge af til en mere dybtgående undersøgelse af en fast forbindelse mellem Fyn og Als.

- Jeg håber, at vi nu kan komme videre med projektet. En bro vil give unikke muligheder for at rykke Fyn og Als tættere på hinanden og måske skabe et nyt Trekantområde med stor vækst, lyder det begejstret fra Inge Dahl.

Annonce

Fordel for robotklynge

Hun peger på, at broen vil gøre det lettere at skaffe arbejdskraft, og at de unge, der bliver uddannet fra Syddansk Universitet, lettere vil kunne få job.

- Fyn kommer tættere på det tyske marked, og broen vil for eksempel styrke robotklyngen i Odense, siger Inge Dahl og peger på, at grundlæggeren af Universal Robots, Esben Østergaard, er næstformand i styregruppen bag broen.

En undersøgelse af en Fyn-Als-bro udarbejdet af Vejdirektoratet i 2019 viste, at det vil koste 22,4 milliarder kroner at anlægge broen og tilhørende landanlæg som en ny motorvej fra Horneland til syd for Årslev. Halvdelen af prisen skal staten betale, mens bilisterne skal af med 70 kroner for at køre over broen.


En bro vil give unikke muligheder for at rykke Fyn og Als tættere på hinanden og måske skabe et nyt Trekantområde

Inge Dahl, formand for foreningen Als-Fyn Broen


17.000 køretøjer ventes dagligt på broen, og det svarer cirka til en femtedel af trafikken på Lillebæltsbroen, der skønnes aflastet med cirka ni procent.

Annonce

Mest visionært

Netop en ny Lillebæltsbro ved siden af den nuværende arbejder de fynske borgmestre for, da trafikken vil sande til om nogle år. Sideløbende har Faaborg-Midtfyn og Sønderborg Kommune skudt penge i et sekretariat for at fremme en Fyn-Als-bro.

- Og det er da langt mere visionært at skabe nye muligheder med en Fyn-Als-bro end bare at bygge en bro ekstra samme sted over Lillebælt, mener Inge Dahl.

Hun tvivler på, at begge broer bygges.

- Mit håb er, at kommende undersøgelser viser, at der er de største muligheder i en Fyn-Als-bro. Dernæst at alle fynske borgmestre vil bakke op om den, så den kan få opbakning på Christiansborg, siger hun.

Annonce

Nye muligheder

Inge Dahl blev formand for Als-Fyn-broen for et år siden, men har været medlem af bestyrelsen siden 2015 og bruger flere timer om ugen på det frivillige arbejde. Hun er desuden formand for Lokalrådet i Assens og arbejder som selvstændig konsulent for private og offentlige virksomheder.

Det er dog ikke kun erhvervslivets styrkede muligheder, hun har i tankerne, når hun varmt taler for en bro.

- Sønderjyderne vil kunne komme hurtigere til Odense Universitetshospital, og jeg vil glæde mig til let at kunne tage børnebørnene med til Universe-oplevelsesparken ved Danfoss eller køre til Nordtyskland og spille golf. Tyske lystfiskere kan så komme her, nævner Inge Dahl, der i Udvikling Fyn har arbejdet med at styrke erhverv og turisme.

Inges spørgsmål til ministeren

Formand for foreningen Als-Fyn Broen, Inge Dahl, vil gerne have svar på dette spørgsmål, når transportminister Benny Engelbrecht deltager i læsermøde på fyens.dk torsdag 4. marts kl. 19-20.

Jeg er overbevist om, at I i de kommende infrastrukturforhandlinger vil sætte penge af til en forundersøgelse af en Fyn-Als-bro, men hvad vil du derefter gøre for, at broen bliver en realitet?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce