Annonce
Ærø

Ingen kørte med bussen alligevel: Politikere vil aflive shuttlebusordning

I november 2019 var el-færgen i dok i 19 dage for at få udskiftet nogle sine batterier. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Der var stort set ingen, der kørte med shuttlebussen, som blev indsat mellem Bøjden og Fynshav, da el-færgen Ellen var i dok sidste år. Økonomi- og erhvervsudvalget vil derfor stoppe ordningen og erstatte den med en billigere løsning.

Ærø: Det skal være slut med at have tomme shuttlebusser kørende på Fyn, når el-færgen Ellen er i dok.

Det mener politikerne i Økonomi- og erhvervsudvalget, som forleden besluttede at aflive den shuttlebusordning, som blev indført, da Ellen skulle i dok i 19 dage i november sidste år.

Ordningen gik ud på, at passagerer, som skulle til Ærø, kunne rejse fra Fynshav til Bøjden med færge og videre med gratis shuttlebus (betalt af Ærø Kommune) til Faaborg, hvor de kunne tage færgen til Ærø.

Men en evaluering viser, at bussen kun havde 70 passagerer på de 144 enkeltture, som bussen nåede at køre, hvilket gav en udgift på 93.000 kroner - eller 1328 kroner pr. passager.

- Det var et ønske om at lave god service for borgerne, men der var ikke ret mange, der benyttede sig at tilbuddet. Der er ikke nogen grund til at have sådan en ordning, når der ikke er nogen, der benytter sig af den, forklarer borgmester Ole Wej Petersen (S).

I stedet har Økonomi- og erhvervsudvalget foreslået, at næste gang Ellen skal i dok i mere end tre døgn, så betaler Ærø Kommune for passagerernes returbillet med Søby-Faaborg-færgen, hvis de kan vise, at de tidligere på dagen har rejst med Bøjden-Fynshav-færgen.

Inga Blom Thomas fra Ærø Plus var med til at fremsætte forslaget om shuttlebussen, og hun mener, at den billigere løsning også kan gå an.

- Baggrunden for at indsætte shuttlebussen var at give de rejsende en god service. Det har vist sig, at der kun var få, der havde behovet, og så må vi tilrettelægge os efter det. Men selvom der nu kommer en billigere løsning, så vi jeg gerne understrege, at det stadig er vigtigt for os, at vi yder en service over for vores rejsende, siger hun.

Sagen er ikke endeligt besluttet. Det bliver den på kommunalbestyrelsesmødet onsdag den 19. februar.

Annonce

Det kostede shuttlebusordningen

Den 11. - 29. november 2019 var el-færgen Ellen i dok, og i den forbindelse besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen at indsætte en shuttlebus mellem Bøjden og Faaborg. Der blev kørt 144 enkeltture i perioden på 19 dage, og 70 personer kørte med bussen. Pris for bus og chauffør blev 93.000 kroner.

Derudover betalte Ærø Kommune 4200 kroner i kompensation til gående passagerer og 16.056 kroner til kørende passagerer (for færgebilletter til Bøjden-Fynshav-færgen).

Det står stadig ved magt, at M/F Skjoldnæs skal indsættes i v-sejlads, når Ellen er i dok i mere end 14 dage. Det koster 560.000 kroner at om- og tilbagestille færgelejet i Fynshav, så det passer til Skjoldnæs.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Myresauce kvalt af absurde fødevareregler

Nogle gange er regler fine og udmærkede. Andre gange er de absurde og kafkaske. Andreas Davidsens chilisauce med orangemyrer, som nu er tilbagekaldt, havner i den sidste kategori. Andreas Davidsen er ved siden af sit job som pædagog naturmand og interesseret i mad og har i sit firma Vild Ild kreeret en række chilisaucer. En af dem indeholder så altså nogle myrer, som han har fundet i naturen, og som giver en ganske særlig smag af citrus. Da redaktionen prøvesmagte den, fik den skudsmålet "stærk, men har også en sød undertone og en tydelig citrussmag, der bliver forstærket, hvis man er så heldig at få en orangemyre eller to med i sin portion." Saucen var åbenbart for stærk kost for fødevaremyndighederne, da de kom på kontrolbesøg. Ikke fordi der er myrer i, for det har vi jo hørt om før, især da stjernerestauranten Noma gjorde sit indtog på den danske madscene. Men fordi myrerne ikke er godkendt, da Andreas Davidsen selv indsamler dem i naturen uden at få dem risikovurderet, som det hedder. Og det er da fint, at myndighederne vil skåne forbrugerne fra sundhedsrisici, men her får man hurtigt den tanke, at det er en regel, der mere er til for reglens skyld end for forbrugernes. Alene når man hører ordet EU-forordning og i tillæg erfarer, at den pågældende forordning daterer sig tilbage til 1997, bliver man helt træt. Yderligere barokt bliver det, når fødevarechef ved Fødevarestyrelsen Henning Knudsen forklarer, at hvis man havde spist disse myrer, inden forordningen trådte i kraft, ville det have været i orden. Og helt absurd er det, at hvis der i en lille landsby i eksempelvis det vestlige Ungarn havde været en tradition med at spise orangemyrer, ville Andreas Davidsens sauce også have været inden for skiven. Fødevarechefen sammenligner også med iberiske skovsnegle, men det giver jo ikke megen mening. For det første er myrerne set før, og for det andet er dræbersnegle alt andet lige en kende mere uappetitlige end orangemyrer. Hvis der havde været tale om falsk varebetegnelse, eller det havde været skjult for forbrugeren, at der var tale om en myreholdig sauce, kunne man forstå nidkærheden. Men her fremgår det jo på selve etiketten, at der er myrer i spisen, og så må det vel være op til den enkelte, om man har lyst til at sætte tænderne i en myre. En lille iværksætter, der har det her som sin nebengesjæft at lave saucer, har jo ikke en chance for at gå igennem de procedurer, som det ville kræve at få godkendt sådan en sauce gennem for eksempel DTU's fødevareservice. Det er både en dyr og omstændelig affære. Destruktionen af myresaucen er et eksempel på, at regler og bureaukrati kvæler folks gode idéer og virkelyst.

Annonce