Annonce
Søsiden

Afsondret elskovsrede booket ind i Svendborg-flydedok

Indersiden af den store flydedok på Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg vil i de næste uger spejle sig i vinduerne på Hotel CPH Living. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det særprægede fartøj CPH Living fra København blev i en anmeldelse i New York Times fremhævet som bl. a. en god mulighed, hvis hotelgæster leder efter en "afsondret elskovsrede".

SVENDBORG: Normalt er et hotel noget man booker sig ind på. Hos Petersen & Sørensen Motorværksted på Frederiksøen er det lidt den omvendte verden.

I Svendborg-værftets store flydedok har et hotel nu booket sig ind for en snes nætter.

Hotellet er af den flydende slags og bærer navnet CPH Living. Når det ikke ligger på det tørre i Svendborg, er hotellet gjort fast langs kaj ved Langebro i Københavns havn.

Hotellet kom til Svendborg i sidste uge. CPH Living blev slæbt den lange vej af værftets egen bugserbåd, Birk.

At bugsere sådan et hotel var noget, der krævede en tilladelse fra Søfartsstyrelsen.

- Vi måtte vente på et godt vejrvindue. Det kom heldigvis omkring forrige weekend. Kravet til slæbet var bl. a., at bølgehøjden ikke måtte overstige en halv meter, forklarer værftets sales manager Poul Sækmose, Marstal.

Hotellet blev slæbt gennem Smålandshavet, nord om Langeland og lå nogle dage langs kaj på Frederiksøen, inden det blev dokket ind i fredags.

Da Koøjet besøgte værftet umiddelbart efter dokningen, var mandskab igang med at give hotellet den store spuletur under bunden, hvor tusinder af blåmuslinger havde booket sig ind.

Fartøjsmæssigt er CPH Living i kategori med en husbåd og skal på det tørre for eftersyn hvert tiende år.

Svendborg-værftets opgave vedrører udelukkende hotellets bund og skrogsider. Når CPH Living slæbes fra Frederiksøen og hjem til København i februar, vil det fremstå nymalet.

CPH Livings fundament er en tidligere, tysk pram. Den blev forlænget og ombygget til hotel for godt ti år siden i Polen og i Estland.

Det 30 meter lange hotelfartøj er ubemandet og har fuldautomatisk indbookning af de 12 værelser - alle med store havnekik-vinduer.

Agter på hotellet er indrettet en udsigts-lounge og på taget en 150 kvm terrasse med liggestole og parasoller. Apteringen af værelserne er i minimalistisk, skandinavisk kvalitets-stil.

En nat i et dobbeltværelse koster fra omkring 1300 kroner.

Annonce
Agterude i Hotel CPH Living er indrettet en lounge for hotellets op til 24 gæster - i øjeblikket med udsigt ud over Svendborgsund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Når Hotel CPH Living ligger på sin sædvanlige kajplads ved Langebro, er der fra terrasse-dækket et 360 graders kik ud over København. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I en anmeldelse i New York Times er CPH Living fremhævet som en god mulighed, hvis man som hotelgæst leder efter "en afsondret kærligheds-rede, en meditationsretræte eller en forfatters kvistværelse". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra Hotel CPH Livings brusekabiner i de 12 dobbeltværelser er der - i København - havne-udkik. Hotel-delen er aflukket under værfts-opholdet i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masser af gratis gæster under hotellet ... Efter ti år ved Langebro og en slæbetur til Svendborg, så CPH Living sådan ud under vandlinjen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Straks Hotel CPH Living kom på det tørre i Petersen & Sørensens store flydedok fredag midddag, gik mandskab i gang med højstryksspulerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Skærmkaos i myndighederne

Det er ikke kønt, når myndigheder må trække på skuldrene og sige, at det er der vist ikke noget at gøre ved. Det er tilsyneladende, sådan sagen om en reklameskærm på Ring Nord ved Svendborg hænger sammen. For selvom politiet mener, at den er vildledende og til ulempe for trafikken, har det ingen betydning, når Svendborg Kommune skal tage stilling til en byggetilladelse. Det vil være magtfordrejning, siger Svendborg Kommune. Det er der jo ingen grund til at betvivle, når sådan et fint ord bliver smidt på bordet. Men så kan politiet vel…? Nej, for det er kommunen, der er vejmyndighed, og derfor kan politiet ikke sætte foden ned og stoppe byggeriet, lyder det fra den uniformerede ordensmagt. Politiet kan kun beordre en nedtagning af skærmen, når den er sat op. Og det er der jo heller ingen velfunderede grunde til at betvivle, når politiet siger det. Det er noget snørklet og også til at trække lidt på smilebåndet af. Men det har jo den konsekvens, at det er blevet mindre sikkert at køre bil på Ring Nord. Og trafikforsker Harry Lahrmann er bekymret på vegne af trafiksikkerheden, når der generelt bliver sat flere og flere skærme op i det danske trafiklandskab. Derfor går det selvfølgelig heller ikke, at myndighed a peger på myndighed b, der peger på myndighed a. Og så sker der så ikke mere. Det her lyder og ligner et hul i bureaukratiet, og det skal stoppes. Hvis det er en tredje myndighed, der kan rede trådene ud og slå fast, om det er en kommune eller politiet, der kan stoppe trafikfarlige skærme på forhånd, så er det bare at komme i gang. Ellers må lovgiverne på banen og skabe klarhed. Mon ikke der også findes mere trafikfarlige skærme end den på Ring Nord, nu hvor politiet ikke mener, at den skal tages ned. Men det er hverken rimeligt over for trafikanterne eller de erhvervsfolk, der står bag sådanne skærme, at vi i Danmark i 2020 ikke har en myndighed med hjemmel til at stoppe sådan et projekt, før der er brugt penge eller lavet buler i bilerne eller det der er værre.

Annonce