Annonce
Fyn

I kølvandet på en jetmotor: Klimavenlig ukrudtsbekæmper opfundet ved et tilfælde

Bo Winterskov tror på, at gennembruddet kommer for den effektive og klimavenlige ukrudtsfjerner til professionel brug, som han har opfundet. Spørgsmålet er blot hvornår. Foto: Trine Grauholm
Mens Bo Winterskov udviklede et revolutionerende system til vejtørring, opdagede han, at han samtidig havde lavet et klimavenligt og effektivt alternativ til professionel ukrudtsbekæmpelse. Nu venter han på gennembruddet.
Annonce

Nyborg: Sammenhængen er måske nok en anelse kringlet, men ikke desto mindre kan man godt kæde terrorangrebet mod det centrale London i 2005 sammen med udviklingen af en effektiv og ikke mindst klimavenlig ukrudtsfjerner til veje, stier og fortove i Nyborg.

Sammen med en lang række andre terrorangreb gav bomberne i London nemlig øget opmærksomhed på terrorfaren. Det resulterede i 2007 i nye arbejdsdirektiver, der i praksis betød forbud mod at efterlade gasflasker ubevogtet på mobile arbejdspladser. Derfor bad en engelsk entreprenør Bo Winterskov udvikle et alternativ til gasdrevet vejtørring i forbindelse med vejmarkeringer. En branche, Bo Winterskov har været i stort set hele sit arbejdsliv.

- Hvis jeg opdager et eller andet, som kan gøres bedre, så bør man gøre det bedre. Det er min drivkraft. Jeg har ikke en eller anden plan, jeg følger, men jeg kan sagtens vågne op om morgenen med en idé og spørge mig selv, hvorfor der ikke er nogen, der har tænkt på det, forklarer han.

Som 11-årig fik Bo Winterskov det, han i dag kalder en åbenbaring, da han lå og kørte på en gammel Deutz-traktor og instinktivt forstod, hvordan en stempelmotor fungerer. Senere byggede han selv de første maskiner til at lægge ”prikkede” vejstriber. En metode, der i 1981 førte til patent på nye vejstriber, der kan ses i mørke på våde veje, reducerer materialeforbruget og advarer uopmærksomme bilister, som er ved at køre af vejen.

Den slags anekdoter dvæler han imidlertid helst ikke ved, for der er så meget andet, der er mere interessant. Jetmotorer, klimavenligt brændstof, messer, møder og resultater.

Det sidste har han skabt mange af i sin karriere. Oftest har det været med egne idéer i samarbejde med større firmaer, men siden 2004 har han drevet udviklingen udelukkende fra sine egne selskaber, Winterskov Consulting og W ApS, og med samarbejdspartnere og underleverandører, så han selv kan bestemme over sine projekter.

For at nå frem til det seneste projekt er en omvej ad alverdens veje – bogstaveligt talt - dog nødvendig.

Annonce

Blæser vandet væk

I 2007 testede Bo Winterskov de første prototyper af vejtørringsmaskinen ”Jet for Roads” hos entreprenører i England og Skandinavien, men ikke før 2014 var den første W-Jet klar til markedet.

I dag har han solgt opfindelsen til 38 kunder i 18 forskellige lande.

Forud gik imidlertid syv års udvikling.

- Der har manglet et bedre vejtørringssystem end dem, hvor man med en gasbrænder koger vandet væk. Med en W-Jet blæses vand og fugt væk helt op til tre-fire meter foran vejtørreren. Selv i frostvejr kan vi varme vejen op til 28 grader, og det betyder, at vejstriber får bedre vedhæftning og bliver liggende. Og der er ikke noget mere kostbart end at skulle ud og lave ting om, sætte vejskilte op igen og genere trafikken, igen. Idéen med et ordentligt vejtørringssystem er, at man undgår ventetid og kostbar reklamation, hvor man skal ud og lave arbejdet om, forklarer Bo Winterskov.

Bo Winterskov har arbejdet indenfor vejbranchen det meste af sit arbejdsliv, og det var lidt af et tilfælde, at han opdagede, hvordan han kunne lave en effektiv ukrudtsbekæmper bygget op omkring en lille jetmotor. Nu håber han på, at gennembruddet kommer. Foto: Trine Grauholm

Han bruger jetmotorer bygget til militært brug i sine maskiner, men i stedet for at udnytte kapaciteten fuldt ud, som man gør i for eksempel flyvemaskiner, presser han dem kun til at yde 60 procent af den maksimale kapacitet. Dermed forlænger han holdbarheden markant.

- Udviklingen af ny hurtig elektronikstyring de seneste 10 år har betydet, at man nu bedre kan kontrollere små jetmotorer, som ikke vejer meget mere end 6-8 kilo, men som stadig har en enorm kraft. Med vores system har vi en lille effektiv vejtørrer, der i fugtigt vejr kan trække en hel kolonne af kostbart udstyr, maskiner og lastbiler og ofte flere hold arbejdere parat til at udføre deres job med flytning af vejomlægninger og afspærringer. Derfor skal vi have høj pålidelighed i første led af kæden, forklarer Bo Winterskov, der henter jetmotorerne hjem fra Holland.

Annonce

Stort potentiale

De første maskiner blev solgt til en dansk og en engelsk entreprenør, der begge deltog i udviklingen. I 2010 var Bo Winterskov imidlertid klar til opgive systemet, da turbinerne ofte blot holdt mellem to og 30 timer, men det ville de to partnere ikke høre tale om. Deres folk ville ikke tilbage at arbejde med gas.

En ny turbineleverandør løste problemet, og i dag har W-Jet alene i Belgien ni kunder, hvoraf en enkelt benytter 18 W-Jets.

Det er imidlertid udviklingen af dyserne, der er interessant, hvis man skal kigge på Bo Winterskovs nyeste opfindelse. For mens han udviklede de dyser, der skal sikre et jævnt varmeflow over hele den behandlede vejoverflade, fik Bo Winterskov lov til at låne et græsareal af Nyborg Kommune til at teste varmeflowet.

- Mens vi gjorde det, opdagede vi, at vi faktisk behandlede ukrudt. Vi lavede de spor i græsset, vi senere er blevet kendt for, når vi er ude på messer. Er vi til udendørs messer, kører vi nogle dage før messen en omgang eller to om vores stand og optager det, så vi kan vise kunderne en video af det. Efter en-to dage er græsset helt brunt, og vi kører hurtigere end konkurrenterne, vi bruger ingen gift og ingen flamme, og vi kan køre, når det regner, hvor gasbrændere må køre hjem. For mig er det uforståeligt, at vi ikke har fået endnu mere gang i ukrudtsbekæmpelsen, siger Bo Winterskov.

Med W-Jet-turbinen i Weed-opsætning kører turbinen blot i tomgang med en relativ ukompliceret injektor, der doserer vand ind i den 600 grader varme udstødningsstråle. Derved sænkes temperaturen til 450 grader, og Bo Winterskov opnår et kaos af varm luft og damp under maskinens store emhætte, som blancherer alt ukrudtet og får plantevæksten til at dø.

- Det specielle ved W-Jet Weed er, at al den energi, der brændes af, går mod jorden. Hvis du tager nogle af vores dygtige konkurrenter, som kører med langt mere kompliceret udstyr, har de ofte en stor kedel med oliebrændere bagpå; hvad der svarer til et oliefyr. Al den varme luft, de fyrer af i kedlen, går direkte op til gråspurvene, mens det kun er det varme vand, der kommer ud over planterne, forklarer Bo Winterskov.


Jeg mener, at Weed-potentialet er mindst 10 gange større end markedet for vejtørring. Hvis man ser på, hvor meget ukrudtsmiddel, der stadig bliver brugt, også i landbruget, sammenholdt med de store miljøtiltag alle råber op om, har jeg svært ved at forstå, at vi ikke er kommet videre med vores maskiner. Men vi er kun få ansatte i firmaet, vi er selvfinansieret og har rigeligt at gøre på vejtørremarkedet. Derfor har vi nok ikke afset tid nok til ukrudtsmarkedet.

Bo Winterskov, udvikler af W-Jet Weed-maskinerne


Han vurderer, at han med sin W-Jet Weed til ukrudtsbekæmpelse kan øge kapaciteten med 30 procent, mens han samtidig undgår brandfare fra gasbrænderen og nødvendigheden af at komme tilbage for at tjekke, om behandlingen har antændt noget.

- Jeg mener, at Weed-potentialet er mindst 10 gange større end markedet for vejtørring. Hvis man ser på, hvor meget ukrudtsmiddel, der stadig bliver brugt, også i landbruget, sammenholdt med de store miljøtiltag alle råber op om, har jeg svært ved at forstå, at vi ikke er kommet videre med vores maskiner. Men vi er kun få ansatte i firmaet, vi er selvfinansieret og har rigeligt at gøre på vejtørremarkedet. Derfor har vi nok ikke afset tid nok til ukrudtsmarkedet. Samtidig er der meget stor forskel på de to markeder, forklarer Bo Winterskov.

Annonce

Miljøvenligt brændstof

Mens der er enorme summer på spil for entreprenører, der står klar med både mandskab og materiel ude i trafikken og derfor nødigt risikerer unødvendig ventetid eller risiko for reklamationer, er prisen helt anderledes afgørende, når det kommer til professionel ukrudtsbekæmpelse.

Gennem årene har Bo Winterskov arbejdet over hele verden fra Sydafrika og Melbourne til Alaska og USA, og blandt de tiltag, han til gengæld tror, får hans ukrudtsbekæmper til at slå igennem, er udviklingen af miljørigtigt brændstof, som han også har været involveret i, gennem kontakter i Holland.

- På en meget stor messe dernede kom vi til at stå ved siden af et firma, der producerer og sælger miljøvenlige drivmidler, og ejeren er bidt af en gal jetmotor. Alt, der kan flyve, er han vild med. Vi stod med en ukrudtsbekæmper med en jetmotor, og han havde miljørigtigt brændstof. Der gik kun et øjeblik, før vi fik kontakt, og siden 2015 har han leveret alt, hvad jeg har brug for, så vi nu har et produkt, der siger spar 2. Det er oprindeligt udviklet til ”miljøvenlig industriel rengøring”, men er nu tilpasset W-Jet-turbinen. Der er ingen ubehagelige stoffer i det drivmiddel. Det kan håndteres uden restriktioner, og vores motorer er så rene, når de kommer til service, at vi næsten kan nøjes med at skifte lejerne i dem, siger Bo Winterskov.

At netop drivmidlet kan gøre en forskel, ved Bo Winterskov fra en af firmaets store kunder i England, der har købt tre W-Jets, men firmaets folk brød sig ikke om at arbejde i den blå dieselrøg med dårlig lugt, røde øjne og hoste som følge.

Da Bo Winterskov spurgte sin engelske kunde, hvorfor han ikke havde købt de 35 W-Jets, som parterne i første omgang havde talt om, lød forklaringen nemlig, at hans folk ikke ville gå rundt i det, der svarede til udstødningen fra en lastbil. Med det nye drivmiddel er det problem løst.

- Nu er det næsten som at stå foran en elektrisk hårtørrer, siger Bo Winterskov og venter på et ”nyt” gennembrud.

- Jeg forstår ikke helt, at vi ikke har fået hul på ukrudtsmarkedet, men jeg er sikker på, det kommer. Spørgsmålet er bare hvornår. Mange har leasingkontrakter, og når de udløber, har vi en chance for at komme ind på markedet, mener han.

Winterskovs virksomheder

  • Bo Winterskov, 64, er uddannet maskinarbejder og har altid været vild med mekanik og været god til at udvikle nye ting.
  • Han har arbejdet inden for vejbranchen det meste af sin karriere, og ved lidt af et tilfælde viste det sig, at han ved – forsimplet forklaret - at lukke vand ind i sin vejtørremaskine også har en effektiv ukrudtsbænder. Begge dele er bygget op om små jetmotorer.
  • Vejtørremaskinerne bruges til at tørre veje, inden der for eksempel lægges vejstriber, mens W-Jet Weed er til professionel ukrudtsbekæmpelse. Den første er er solgt til 38 kunder i 18 lande, mens Bo Winterskov venter på gennembruddet med den sidste.
  • Bo Winterskov driver flere selskaber. W-Jet ligger i firmaet W ApS. Han har tre ansatte, flere underleverandører, og selskabet har altid haft overskud.
Bo Winterskov har arbejdet over det meste af verden og har gode kontakter ikke mindst i Holland, hvor han henter jetmotorerne. Foto: Trine Grauholm
W-Jet-maskinen i aktion forud for en messe. Foto: Bo Winterskov
Resultatet af en køretur to dage senere. Foto: Bo Winterskov
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Kæmpe smitteudbrud på populær Aarhus-bar - Genbrug af drikkeglas og ingen afspritning

Annonce