Annonce
Ærø

Hvis batterierne brænder: Fuldautomatiske skumslukkere kan klare 40000 volt

Ellens enorme batteripakke - pt. verdens største på en ren batteridrevet færge - er delt i to separate rum. Hvis batterierne bliver for varme, træder et fuldautomatisk skumslukkeranlæg i funktion - dog først efter en række advarsler. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ellen er proppet med højteknologiske løsninger - bl. a. til brandbekæmpelse i batterierne. Søsiden kikker indenfor.

SØBY-FYNSHAV: Ellen er et offentligt finansieret udviklingsprojekt. Som sådan er den Danmarks første udelukkende batteridrevne færge konstrueret og nybygget til denne fremdrift. På udviklingssiden kan Ærø Kommune og EU også fremhæve, at Ellen har verdens for tiden største energipakke i en 100 pct. batterifærge.

At sejle rundt med 56 ton batterier konstrueret til hurtig opladning stiller store krav til sikkerheden om bord. En risiko er, at de vandkølede batterier kan blive varme. I værste fald kan de bryde i brand.

- Vi har meget avancerede brandslukningssystemer om bord, fastslår Ærøfærgernes tilsynsførende maskinchef Ole Jensen og åbner det vandtætte skot til et rum på maskindækket.

I det trange rum ser vi et hav af rør og slanger centeret omkring et par røde kabinetter. Indeni står trykflasker og beholdere af kulfiber:

- Det er skumslukkeranlægget til batterierne, forklarer Ole Jensen.

- Slukningen udløses automatisk ved høj temperatur og røg. Skummet bliver båret af trykluft og bliver kun blæst ind i de kabinetter, hvor de ramte batterier sidder. Forinden har automatikken koblet den ramte batteri-streng fra. Skummet fylder hele den eller de ramte batteristrenge, og slukningen passer sig selv, når den har udløst sig, siger Ole Jensen.

Skummet kan tåle 40000 volt og efterlader sig ikke ødelæggende spor. Ole Jensen beroliger med, at skum-aktiverende uheld ikke sker sådan lige uden videre:

- Der har været mange sikkerhedssystemer igang, før det går så galt, pointerer Ole Jensen.

Batterisystemets tilstand og alarmer kan overvåges af besætningen i maskinrummet, på kommandobroen og i frokoststuen.

Annonce
Ellens højteknologiske og fuldautomatiske anlæg til skumslukning af batterier er installeret i to identiske kabinetter i et separat rum under dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En port i siden

En port i siden Hvis det går galt, er evakuering under sejlads også en sikkerhedsfaktor alle fartøjers besætninger og materiel skal være forberedt på. Kommer Ellen i den situation, skal de ombordværerende ud i flåderne. Det vil ske med de tre-fire besætningsmedlemmers assistance gennem en port i salonen.

- Flåderne vil ligge tæt på niveau med dørken i salonen, så de nødstedte skal ikke gøre større spring eller rutsje, forklarer Ellen-projektets chefkaptajn, sikkerhedschef på Ærøfærgerne Frank Pedersen. Proceduren er øvet og godkendt med figuranter.

Øvet med dukke

Ellen har ingen RIB-båd eller motorjolle. Det betyder, at Ellen i en given situation skal sejle hen til en overbordfalden og redde personen ind gennem porten i skibssiden.

Over porten hænger en rednings-ketcher, der kan anvendes. Denne procedure er øvet adskillige gange med en dukke, der under denne testsejlads “hvilede” sig henslængt på vogndækket.

En af Ellens skippere, Søren Svendsen, havde sin tvivl om metodens effektivitet:

- Jeg var skeptisk i starten. Nu har vi så kastet dukken ud en del gange. Og jeg må indrømme, at metoden virker.

Alle batterierne og de to store elmotorer agterude er kernen i Ellen. Tilstanden kan følges på skærme - og med advarselssignaler - flere steder om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

Debat: Er den demokratiske proces sat ud af spil på Ærø?

Læserbrev: "Statsministeren har på Folketingets vegne sendt et forslag til EU om, at kun el-biler må køre frit i byer med over en million indbyggere. Forslaget er ikke vedtaget i Folketinget, der blot er orienteret gennem pressen". Mon ikke en statsminister, der på denne måde sætter den demokratiske proces ud af spil, ville få et mistillidsvotum? Et tænkt eksempel ja. Men det er netop det, Ærøs borgmester har gjort. Fremsat et forslag til Folketinget på Ærøs vegne om at fuldt landevejstilskud skal knyttes til emissionsfrie færger, uden overhovedet at have drøftet forslaget med nogen i kommunalbestyrelsen. Dermed sætter borgmesteren den demokratiske proces ud af spil. Samtidig snigløber han det tætte samarbejde, der gennem en musketer-ed gælder blandt de danske øer i forholdet til ønsket om at indføre landevejsprincippet året rundt. Det samarbejde er nu truet. Borgmesteren går enegang. Ærø har nemlig allerede en el-færge. Forslaget vil ses som en selvpromoverende enegang fra Ærøs side på bekostning af andre øers interesser. ÆrøPlus bakker fuldt og helt op om Danmarks målsætning om et grønnere og renere miljø, men tager afstand fra borgmesterens udemokratiske proces og undskylder overfor de andre øer, at vores borgmester har svigtet det årelange samarbejde. Naturligvis er Folketinget positiv overfor et sådant forslag. Ingen politiker vil være imod grøn omstilling. Men i denne sag vil forslaget blive brugt til at udskyde fuld trafikal ligestilling i årevis, indtil alle danske øer er parate. Endnu et skud i egen fod af Ærøs borgmester. Denne gang med konsekvenser ikke blot for os lokalt, men også for vores nærmeste ø-samarbejdspartnere.

Annonce