Annonce
Faaborg-Midtfyn

Horneboere: Grav en tunnel fra broen og op bag Svanninge Bakker

I dag passserer færgetrafikken igennem Horne by - kommer der en bro, skal trafikken ledes udenom.  Foto: Bent Warncke
Bekymring og skepsis over udsigten til en ny stor vej nord om Horne præger nogle af de markante horneboere, vi har talt med.
Mogens Brems, landmand med adresse på Hornegyden. Han har udsigt til at skulle lægge jord til, hvis broprojektet bliver til noget.- Og det jeg er rigtig, rigtig træt af. Jeg har udsigt til at få delt min ejendom op i nogle skæve marker, og jeg har svært ved at se, hvordan vi kan affinde os med de mistede naturværdier ved sådan et projekt. Det er naturværdier, der går tabt for evigt. Jeg tvivler noget på de prognoser, der bliver lavet for erhvervsudvikling og bosætning - hvor meget gavn får vi egentlig ud af det? Kommunen satser jo 110 procent på Årslev og Ringe-området, når det handler om bosætning og erhvervsudvikling. Det stritter i alle retninger. Man vil gerne fremme turismen men er parat til at ofre de herligheder, vi har på Horneland. Jeg kan ikke se, at de kan bevares med en trafikåre på tværs af det hele.- Jeg er egentlig ikke modstander af en fast forbindelse - det er vejanlægget, jeg er træt af. Hvis de kunne lave en tunnel fra broen og til den anden side af Svanninge Bakker, ville jeg ikke have noget problem med det. Der er så mange naturområder man skal igennem, uanset hvilken vejføring man vælger.- Det kan være, at nogen synes, at vores område er lidt tilbagestående, men jeg synes ikke, vi er afskåret fra omverdenen - vi skal jo ikke være Odense, og jeg tror ikke, det betyder noget for turister, om de kan komme en halv time hurtigere til Fyn. Hvorfor går man ikke efter de lavthængende frugter og får en bedre vej til Odense?
Elna Johansen, formand for lokalrådet i Horne: - I Lokalrådet er der ikke enighed, så vi har ikke en fælles holdning til det. Personligt er jeg positiv over for en bro. Jeg tænker, at det vil være et stort aktiv for Faaborg og omegn. Det vil åbne op for et meget, meget større arbejdsmarked og dermed give bedre muligheder for bosætning. I øjeblikket ligger det største arbejdsmarked for Faaborg i Odense - hvis vi får den bro, kommer vi til at ligge i centrum af et meget større arbejdsmarked. Men der er mange ting, der skal tages stilling til, fordi det naturmæssigt er et følsomt område både i Svanninge Bakker og på Horneland. Jeg er jeg ikke i tvivl om, at man er opmærksom på det og vil tage hensyn til det. I den forundersøgelse, der kommer, vil man jo også kigge på konsekvenserne for naturen. Men jeg synes, det er gætterier lige nu. Jeg vil helst ikke forholde mig til noget, før der ligger nogle konkrete forslag. Men jeg synes, at de positive aspekter vejer tungest. Foto: privat
Carsten Lorenzen, formand for Horne Forsamlingshus: - Jeg synes som udgangspunkt ikke, at den bro er nødvendig - mit hovedfokus er på, hvad det vil gøre ved Horne, og jeg tror, vi bliver glemt - vi bliver et Langeland, og jeg tænker på, hvad vores huse bliver værd - det kan jeg da godt bekymre mig om. Jeg ville vente at se, hvad Femern-forbindelsen betyder. Jeg kan sagtens forstå, at erhvervslivet gerne vil have den forbindelse, men jeg hører til skeptikerne. Jeg synes, det er for høj en pris, vi skal betale, Foto: Bent Warncke
Erik Weisbjerg, ejer af Horne Auto: - For erhvervslivet kan jeg sagtens se fordelen ved at få broen - men der skal godt nok jævnes meget, for at det kan lade sig gøre. Det er en stor omkostning, men hvis vi skal have noget industri hertil, skal vi have noget bedre infrastruktur. Der er både for og imod det projekt, som jeg ser det. Foto: Arkivbillede
Michael Jungfeldt, formand for Hornehallen: - Som hornebo vil jeg sige, at jeg har prøvet at bo ved siden af en motorvej, nemlig i Vemmelev (Vestsjælland, red.) og det gør jeg ikke igen. Jeg vil aldrig igen bo inden for en kilometer fra en motorvej på grund af generne i form af støj og lys. Jeg kan ikke se en stærkt trafikeret vej på Horneland, hvor jeg kan komme en kilometer væk. Jeg er tilhænger af en fast forbindelse, men så skal det være i form af en tunnel, og det bliver nok alt for dyrt. Enten skal man skrinlægge projektet, eller også skal man i gang med at grave. Arkivfoto: Roland Petersen
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Politikere kræver handling fra minister og kommunen i Marco-sag: - Lad nu den familie flytte ind til deres barn

Danmark

Tirsdagens coronatal: Tre døde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Lynmanøvre i Svendborg: Assens-firma køber konkursramt skiltefabrik - og sælger den videre til tidligere ejere

Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Svendborg

Se videoen af måske kommende hotdogkonge: Robert slugte 15 hottere på 15 minutter

Svendborg

Små partier rykker sammen: SF og Alternativet i valgforbund til kommunalvalget

Debat For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Gigant-virksomheder har et særligt ansvar over for de små

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Faaborg-Midtfyn

Forældre må kun se døende søn en time om ugen: Ministeren hives ind i sagen om lille, uhelbredelige Marco

Faaborg-Midtfyn

Borgmester vil ikke føre personalesager i avisen: Skolebestyrelse tilgiver fyringstruet fagchef

Erhverv

Vred hotelejer har droppet bookingportal og vil klare sig selv: - Jeg vil ikke finde mig i deres metoder

Ærø

Politiet rykkede ud: Sejler mistænkt for at være spirituspåvirket

Langeland For abonnenter

Mindre lodsselskab fra Spodsbjerg taber overskud, men er alligevel tilfreds:  - Vi har egentlig gjort det udmærket

Faaborg-Midtfyn

Ingen andre kunne hjælpe havarist ved Avernakø: Marinehjemmeværnet trak lystsejler fri efter syv-otte timer på grund

Annonce