Annonce
Faaborg-Midtfyn

Hjemmeplejen skal rykke ud omgående: Nødkald bruges mest af tissetrængende

Nu sætter kommunen en standard for, hvem der kan få nødkaldeanlæg og stiller krav om at personalet omgående reager på alarmerne

Faaborg-Midtfyn: Kommunen sætter efterhånden standarder for de fleste offentlige ydelser, så det sikres at borgerne har ens rettigheder, og nu kommer turen til de såkaldte nødkald, altså alarmer, der især bruges af ældre og handicappede, der kan få brug for akut hjælp fra især hjemmeplejen.

Den nye kvalitetsstandard er et regelsæt for, hvem der kan modtage nødkald og hvor hurtigt hjemme- eller sygeplejen skal reagere på en alarm fra borgeren.

Kommunalbestyrelsen vil have omgående handling, når alarmen modtaget, fremgår det af den kvalitetsstandard, som nu skal i høring hos Ældrerådet og Handicaprådet:

"Den kommunale hjemme- eller sygepleje handler og agere omgående, når de har modtaget et nødkald. Modtageren kommunikerer med borger og afklarer hvilke handlinger der skal iværksættes og af hvem, således at borgeren får afhjulpet sin aktuelle udfordring. I de tilfælde hvor sygeplejen vurderer at der er behov for at tilkalde vagtlæge/ ambulance rekvireres disse, og responstiden vil være et regionalt anliggende," hedder det i teksten.

Her beskrives også, at nødkaldet kan gives efter individuel vurdering, hvis borgeren er i risiko for at falde på grund af sin helbredsstilstand, ved kronisk lidelse der kræver akut sygeplejerske/lægebesøg (f.eks. hjertesygdom, lungelidelse, terminalpatient), og så nævnes det også at borgeren skal forstå at bruge anlægget.

Det er ikke et lovkrav, at man har kvalitetsstandarder for nødkald, men omkring halvdelen af kommunerne har det alligevel, netop for at sikre, der er et krav om end hurtig indsats, når alarmen går.

Forvaltningen har undersøgt, hvornår nødkaldene bruges af borgerne, fremgår det af sagsfremstillingen:

"Langt de fleste nødkald fra borgere i Faaborg-Midtfyn Kommune skyldes, behov for toiletbesøg, tørst, fysiske symptomer som smerter, kvalme og utilpashed. Enkelte kald skyldes fald i hjemmet, og disse er oftest om dagen, hvor borgeren er oppe og igang med aktiviteter," oplyses det.

Det fremgår ikke, hvor hyppigt personalet må reagere på et nødkald.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Morten Aagaard glæder sig til første jul i chokoladebutikken i Odense: Han tager konstant temperaturen på sine brune dogmer

Faaborg-Midtfyn

En afreven fingerspids, leg med pukkelhvaler og gudesmuk natur: Lisbeths jordomsejling endte i Dyreborg

Annonce