Annonce
Ærø

Havnefoged vil fylde dokhul med slam og sand

Havnefogeden vil fylde dokhullet i Marstal Havn med slam og sand. Her bliver dokken flyttet til Svendborg i 2018. Arkivfoto: Martin Ytting Rask

Marstal: Havnefoged Christian Ørndrup har søgt Ærø Kommune om tilladelse til at fylde det fem meter dybe dokhul i Marstal Havn med slam og sand fra havnens bund.

Sagen har været behandlet af teknik-, miljø- og havneudvalget, og her har man godkendt ansøgningen og sendt den videre til Svendborg Kommune, som er sagsbehandler på miljøsager fra Ærø Kommune.

- Det slam, som der hvert år bliver skrabet af havbunden i havneområdet, plejer at blive fragtet ud i Østersøen, hvor vi har en såkaldt klaptilladelse. Men da vi ikke regner med, at der kommer en ny dok i Marstal Havn, kan vi lige så godt fylde hullet med sand, forklarer udvalgsformand Lennart Mogensen (V).

Der er ifølge sagsfremstillingen plads til 12.000 kubikmeter sand i dokhullet, og hvis Svendborg Kommune giver tilladelsen, kan arbejdet begynde i 2021./ANBI

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Annonce