Annonce
Erhverv

Havneønsker for milliarder: Danske havne vil udbygge massivt for at få del i endnu større vindeventyr

De danske havne har udbygget og gearet sig for milliarder af kroner de seneste år, men flere investeringer er nødvendige, hvis havnene skal være kampdygtige i den buldrende vindindustri. Arkivfoto: Nils Svalebøg
De danske erhvervshavne vil udbygge faciliteteter både på havnene og i knudepunkterne omkring dem i de kommende år.
Annonce

Lindø port of Odense er blot en af de danske erhvervshavne, der har projekter for mange millioner på tegnebrættet.

1 Lindø port of Odense

Udvidelse af den eksisterende sejlrende og etablering af ny off-shore wind terminal står øverst på prioriteringslisten fra Lindø port of Odense. Omkostningerne er skønnet til 251 millioner kroner for den nye terminal og 380 millioner kroner for udvidelse af sejlrenden. Terminalen vil give havnen nye kajer, der kan håndtere de kolossalt store elementer, der laves i vindmølleindustrien. Udvidelsen af sejlrenden til 12 meter i dybden og 100 meter i bredden vil sikre, at installations- og transportskibe kan anløbe. Samlet pris: 631 millioner.

2 Port of Esbjerg

Esbjerg er verdens største installationshavn og vant til at håndtere enorme vindmøller, men da havvindmøller kun bliver større og større, ønsker havnen sig dels større vanddybde, mere sand og forstærkning af sine kajanlæg. De største skibe, der i dag kan anløbe Esbjerg, er 225 meter lange og stikker ti meter, og det er ifølge havnen utilstrækkeligt, hvis det vestjyske knudepunkt også fremover skal kunne håndtere udskibningen af elementer til havvindmøllerne. Samlet budget for de nævnte projekter: 76 millioner.

3 Port of Aalborg

Havnen i Aalborg betjener verdens største vindmøllefabrik og har en producent af off-shore vindmøllefundamenter - Bladt - liggende på havnen. Antallet af nye vinger, der skal udskibes, forventes at blive tre-doblet i løbet af de næste par år, og derfor har den nordjyske havn behov for flere kajmeter. Havnen ønsker også at opføre kajanlæg, der kan bruges af produktions-virksomheder til f.eks vindmølleindustrien. Samlet set er anlægsprisen anslået til 192 millioner.

4 ADP - Nyborg/Middelfart /Fredericia

Erhvervshavnene i Nyborg og Fredericia  er ejet af havneselskabet ADP A/S (Associated Danish Port), der også driver Middelfart Trafikahavn, som i 2019 blev solgt til Middelfart kommune. Den største af de tre havne - Fredericia - vil i løbet af de næste fem-syv år udvide sine containerarealer og faciliteter til  RO/RO (roll on-roll off, dvs last, der kører om bord og fra borde igen, red). Investeringerne løber op i 325 millioner kroner, som er anlægsinvesteringer, havnen selv vil finansiere. ADP A/S ønsker medfinansiering til projekterne for at fremtidssikre landstrøm og tilslutning til fremtidens kraner. Ønsket medfinanisering løber op i 35 millioner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Zachariassen: Jeg håbede på et mirakel

Ærø

Hverdagens tilbagevenden blev fejret på Ærø

Annonce