Annonce
Svendborg

Hastværk dræbte 11 søfolk på Stevns Power

Det gigantiske rørlægningsfartøj "Castoro Otto", som lagde gasledninger nedud for Nigerias kyst.

På selve forlis-dagen 19. oktober 2003 og også dagen før gjorde besætningen på Svendborg-skibet Stevns Power moderskibet Castoro Otto opmærksom på, at ankerwiren blev trukket for hurtigt ind

Tre fynske søfolk, seks filippinere samt to besætningsmedlemmer fra Congo omkom, fordi hastværk prægede arbejdsindsatsen 19. oktober 2003, hvor det gigantiske rørlægningsfartøj "Castoro Otto" lagde gasledninger ned på havbunden ud for Nigerias kyst. Søfartsstyrelsens opklaringsenhed offentliggjorde torsdag morgen søulykkesrapporten over dødsulykken. Den konkluderer, at Svendborg-skibet "Stevns Power" blev trukket i døden, mens det i for høj hastighed var i færd med at flytte et af "Castoro Otto"s mange ankre. Selv samme dag, som "Stevns Power" pludselig krængede og fik vand på dækket, havde skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, gjort besætningen på kæmpe-skibet opmærksom på, at der blev trukket for hastigt ind på ankerwiren fra "Castoro Otto", og samme nødråb var afsendt dagen før. Kort sagt har ankerwiren fra "Castoro Otto" halet Svendborg-skibet om på siden, så det blev fyldt med vand. Skønt vejret var stille og solrigt og redningsbåde hurtigt ankom til ulykkesstedet, er ingen af de 11 søfolk fra "Stevns Power" nogen sinde fundet. De befinder sig fortsat på 85 meter dybt vand ud for den nigerianske havneby Port Harbour. Lars Gerhard Nielsen, opklaringschef i Søfartsstyrelsen, gør sig i søulykkesrapporten nogle betragtninger over det høje arbejdstempo, som kendetegner besætninger på ankerhåndteringsskibe som "Stevns Power", der arbejder for rørlægningsfartøjer. Han og kollegaerne har talt med en række søfolk med stor erfaring i denne særlige arbejdsdisciplin og konkluderer, at der i denne gruppe hersker en ganske særlig holdning og kultur. Når der udføres ankerhåndtering, skal arbejdet gøres hurtigt og effektivt, for rørledningen skal være lagt inden en bestemt dato, og på rørlægningsskibet (i dette tilfælde "Castoro Otto") vil man også gerne have skibet chartret til næste opgave. - Det er imidlertid helt klart, at de to eller tre minutter ekstra, det i den aktuelle situation ville have taget at udføre manøvren og hive ind på ankerwiren i et langsommere tempo, er fuldstændig uden betydning for det samlede tidsforløb, erklærer Lars Gerhard Nielsen i rapporten. Desuden konkluderer Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, at procedurerne for samarbejdet mellem "Castoro Otto" og "Stevns Power" om ankerflytningen var mangelfuldt, og at Svendborg-skibet bakkede i for høj fart under udførelse af arbejdet. Endelig var "Stevns Power" for tung i bagenden, fordi man havde trimmet skibet agterud for at lette ankerflytningen. Dette skabte for lille afstand mellem havoverfladen og dækket, så vandet let kunne vælte ind over "Stevns Powers" bagende, da wiren fra "Castoro Otto" pludselig trak skibet nedad. Endelig var lugen på "Stevns Power" åbnet, akkurat som muligvis de vandtætte døre også stod på vid gab. Vandet kunne altså trænge ned i maskinrummet og fylde skibet, der sank meget hurtigt. Søulykkesrapporten angiver også andre mulige årsager til forliset, som imidlertid ikke kan fastslåes med sikkerhed, nemlig manglende erfaring hos den navigatør, der manøvrerede "Stevns Power " på ulykkestidspunktet, eventuelle fejl på skibets styremaskine og uopmærksomhed hos "Stevns Power"-navigatøren på grund af træthed. Desuden kan reservewiren på 28 tons have revet sig løs og bidraget til skibets krængning eller måske har ankerwiren fået fat i et eller andet på havbunden, så trækkets retning er ændret i utilsigtet retning. Generelt anbefaler opklaringsenheden, at der for ankerhåndteringsskibe udarbejdes skriftlige procedurer i samarbejde med det fartøj, der arbejdes for. Alle de tre omkomne danskere ombord på "Stevns Power" var fynboer. Foruden den 56-årige skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, druknede også navigatør Arkai Maribo, Øksendrup, 54 år, samt styrmand Peter Ulrik Sondorp, Gudme, 45 år. "Stevns Power " var hjemme hørende i Svendborg under Nordane Shipping A/S.

Samme dag, ulykken skete, havde skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, gjort besætningen på "Castoro Otto" opmærksom på, at der blev trukket for hastigt ind på ankerwiren fra skibet.
Svendborg-skibet "Stevns Power" blev trukket i døden ud for Nigerias kyst.
Højt arbejdstempo kendetegner ifølge søfartsstyrelsen besætninger på ankerhåndteringsskibe som "Stevns Power", der arbejder for rørlægningsfartøjer
Annonce
Svendborg

Tag kandidattesten her

Erhverv For abonnenter

Kultursammenstød mellem København og Svendborg: Radio Diablo på vej ud af Radio Loud

Danmark

Lørdagens coronatal: Igen over 1200 testet positiv

Annonce
Annonce
Annonce
Ærø

Store mængder af mønter, skibsnagler og våben fra vikingetiden fundet på Ærø: - Det er helt exceptionelt!

Debat For abonnenter

Fyns Amts Avis: Der skal mere lys over Holmegaard-sagen - og det kommer der nu

Sport

GOG er et rigtigt tophold: Vinder også når holdet er mest presset

Faaborg-Midtfyn

Hvad synes du, valget bør handle om? Journalister tager computeren under armen - Her kan du møde os

Sport

Gammel mesterklub prøver igen: B1909 hiver eks-divisionsspiller ind i manegen - Svendborg-Oure vandt topkamp

Erhverv For abonnenter

Fynske blomsterbutikker trækker sig fra Interflora - Svært at være tilfreds, når de tager så høj provision

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Debat

Klumme: Du skal elske rengøringspersonalet

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Langeland

Fyns Amts Avis mener: Debatten om Rema 1000 har udviklet sig til en farce - her er fakta

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Svendborg

Imam fra Svendborg ønsker sharialov og islamisk stat: Borgmester Bo Hansen fordømmer hans udtalelser

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Gigantisk solcellepark er på vej: Kan producere grøn strøm til 31.000 husstande

Kultur

Publikum bar berørt stjerne: MØ’s eneste koncert i 2021 bød på nyt verdenshit og ”Fisse i dit fjæs”

Annonce