Annonce
Ærø

Harmonikaformand tilfreds med festival: - Jeg har ikke hørt andet end tilfredse stemmer

Gert Eriksen er overordnet tilfreds med sit første år i spidsen for Ærø Harmonikafestival. Arkivfoto: Andrea Bisgaard

Ærø: Det er en tilfreds formand for Ærø Folkelige Musikforening, Gert Eriksen, som ser tilbage på sit første år i spidsen for Ærø Harmonikafestival, som afviklede sin 26. udgave i weekenden. Og det med succes, siger han.

- Jeg har ikke hørt andet end tilfredse stemmer fra dem, der kommer udefra. De synes, det har været en knaldgod weekend, siger han.

Traditionelt er de fleste af musikerne på festivalen gengangere, men ifølge Gert Eriksen arbejder festivalen på at få fornyelse ind hvert år.

- Vi havde et ungt orkester fra Leipzig. De var små tyve mand, og de var et meget frisk pust. Der er mange ældre mennesker, der spiller harmonikamusik, det må vi indrømme, siger formanden og fremhæver Sveriges Cultband som et af de traditionelle bands, der har forstået at forny sig.

Flere gæster betegner Ærø Harmonikafestival som en af de bedste i Danmark.

- Det gør de, fordi vi kan fastholde, at der er en høj kvalitet af de professionelle musikere. Vi havde omkring 50 mere eller mindre professionelle musikere, og de har så høj kvalitet, at dem, jeg kalder amatørmusikere, lærer meget af dem, siger han og kalder det et godt miks.

Den økonomiske del af festlighederne har Gert Eriksen endnu ikke overblik over, men han har "en god fornemmelse", siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Man mister noget uerstatteligt og unikt på søfartsmuseet, hvis man fusionerer

Læserbrev: Jeg er ikke fra Marstal, har ikke familie på øen, har aldrig boet der. Men jeg har i en årrække arbejdet sammen med Marstal Søfartsmuseum inkl. coasteren Samka. Jeg er bedrøvet på alles vegne i den i Fyns Amts Avis omtalte tvist, men angår spørgsmålet kompetencer og åbenhed på Marstal Søfartsmuseum, så har jeg oplevet det stik modsatte af, hvad jeg har læst i avisen fredag 27. september. Jeg ville ikke tro det, hvis søfartshistorien i Marstal blev formidlet i et sprog tilpasset tidens normer og formidlingstrends. Når jeg besøger museet eller engagerer dets ansatte i mine projekter, er det afgørende, at de, der formidler historien ikke blot har læst den, de har levet den. De er originaler i ordets fineste betydning. Moderniserer man museet, eller fusionerer man det med eksempelvis Ærø Museum, så mister man noget uerstatteligt og unikt, og jeg, sammen med mange andre, kan lige såvel tage til Holbæk, Helsingør eller Hobro. Jeg kender alt til forskningsmiljøer, hvor den viden der genereres, bliver inden for murerne. På Marstal Søfartsmuseum er det omvendt. Søfartshistorien eksisterer mellemfolkeligt - på museet og i byen. Vil man tættere på, kan man engagere sig som frivillig - dem er der mange af hos Marstal Søfartsmuseum - folk arbejder for at bevare en fælles arv og betragter hinanden i øjenhøjde, ph.d., skolelærer, tømrer eller maskinmester. Indfødt eller tilflytter er underordnet - det væsentlige er søfartshistorien som fællesnævner. Hvad angår kompetencer i øvrigt, så har jeg oplevet museets ansatte og frivillige gøre studerende fra 16 nationer nysgerrige på søfartshistorie, respekt. Gennem de seneste seks år har jeg besøgt Marstal Søfartsmuseum med studerende mange gange. Sidste år havde vi 36 internationale arkitektstuderende på ekspedition i Det Sydfynske Øhav. Heraf er der flere, der på eget initiativ har videreudviklet deres relation til museet og tilført Ærø en række udviklingsidéer. At de gider det, baserer sig på den fantastiske imødekommenhed vi har oplevet på museet - uanset om vi var kvinder eller mænd, fra Holland, Hong Kong eller København.

Annonce