x
Annonce
Søsiden

Han gik en tur på havnen og spottede Danmarks (måske) ældste lystbåd

Ifølge Henrik Effersøes omfattende research er jollen Let Danmarks ældste eksisterende fartøj bygget til lystsejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Træbåds-entusiasten Henrik Effersøe har forsket i historien omkring Let fra 1888. Nu er den under renovering i en tidligere skibsværftshal.

HELSINGØR: Som Let ligger der i en tidligere skibsværftshal på Helsingør havn, kunne den ligne noget, der er bedst egnet til at fyre op under sankthans-heksen.

Men det er ikke planen. Let har vist sig værd at bevare.

Selvom der synes meget langt igen, før denne halvdæks-jolle af træ bliver sødygtig, er Let Danmarks ældste bevarede fartøj bygget til lystsejlads. Måske.

Forbeholdet er vigtigt at tage med for Henrik Effersøe, en kendt træbåds-entusiast i Øresund. Henrik Effersøe, der selv sejler i en 36 kvm Hansen-spidsgatter, har forsket i Lets historie samt i andet materiale om lystbåde fra 1800-tallet og frem. Det er på den baggrund Henrik Effersøe vurderer, at Let bygget i Skovshoved i 1888 kan bære sin status.

- Men jeg hører meget gerne fra folk, der ved, om der eksisterer ældre fartøjer bygget som lystbåde, pointerer Henrik Effersøe, mens han sammen med Koøjet kikker på Let.

Det var Henrik Effersøe selv, der for snart tyve år siden under en slentretur på havnen i Gilleleje spottede den 22 fods klinkbyggede sejljolle. Noget sagde ham, at det kunne være den Let, som han som klubhistoriker i Kjøbenhavns Amatør Sejlklub havde kendskab til.

Ejerens oplysning om, at hans jolle var bygget i 1888, styrkede Henrik Effersøes formodning. Den blev bekræftet, da Henrik Effersøe opmålte jollen og fik fastslået, at målene stemte overens med dem, han fandt oplyst i sit historiske materiale.

En senere ejer forærede i 2013 båden til K.A.S., der i nogle af jollens første år havde benyttet Let til sejlerskole. Dermed er Let sandsynligvis også Danmarks første sejlerskole-fartøj.

Lange perioder omkring Lets historik er uopklarede. Dem arbejder Henrik Effersøe nu på at få belyst.

Let tilhører i dag K.A.S. og er under renovering af et lav i træskibsmiljøet i Helsingørs Hal 16.

Det er sejlklubbens plan, at den 132-årige Let igen skal til søs for sejl.

Der er et stykke vej endnu, inden Let for anden gang i sin lange historie bliver skolebåd i Kjøbenhavns Amatør Sejlklub. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et lav under Kjøbenhavns Amatør Sejlklub er i Helsingørs Hal 16 på det gamle værft igang med at gøre Let sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Let er et stykke dansk lystsejlads-historie. Jollen er formentlig Danmarks ældste eksisterende fartøj bygget til lystsejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Planke for planke skrider restaureringen af Let frem. Men der kan gå flere år, før den atter flyder som skolebåd i K.A.S. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lets smukke profil med gaffelrig og klyverbom - som den tegnede sig ved søsætningen i 1888. I Dansk Sportstidendes årgang 1888 noteres om Let, at den er "Halvdækket Sænkekjølsbaad knapt 3 Tons drægtig. Dim.: 22’ Bredde 7’6’’ Dybgaaende u. Sværd 2’ med Sværd 4’. Bygget af N. H. Nielsen i Skovshoved for Pladseier P. Hansens Regning". Fra plakat af Kasper Lyneborg.
Let på vandet i 1997. Foto udlånt af Henrik Effersøe, K. A.S.
Let som den lå, da Henrik Effersøe spottede den i Gilelleje havn i 2001. Foto: Henrik Effersøe.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Otte holdt i kø for at komme af med affaldet: - Jeg gider ikke at bruge hele dagen på det, så vil jeg hellere komme lidt for tidligt

Læserbrev

Debat: Danmark længe leve

Jeg har altid været taknemmelig og stolt over at være født i Danmark. Som pensionist i ”risikoalderen” er min taknemmelighed blevet forstærket i denne alvorlige coronatid. Efter udbringning af et ”leve” er der tradition for, at et ”hurra” følger efter. Et ”hurra” betyder, at man giver udtryk for ”hyldest /begejstring” . Efter min mening er der netop i dagens Danmark god mening i at udbringe adskillige ”hurra'er”. Først og fremmest til regeringen med statsministeren, finansministeren og sundhedsministeren i spidsen. De trådte i karakter med en meget hurtig indgriben - såvel for sundheden sundheden som med økonomiske tiltag. I samme forbindelse skal også roses det samlede folketing, som fra yderste venstre til yderste højre har udvist stor ansvarlighed. Det er demokrati og solidaritet i bedste danske forstand. ”Hurra” sendes også til de dygtige og ansvarlige personer vi lige pludselig har fået kendskab til via TV og presse. Fra Sundhedsstyrelsen, myndighederne, faglige organisationer, arbejdsgivere og medarbejdere. Repræsentanter fra stat, regioner og kommuner. Jeg er dybt imponeret af deres viden, energi og samfundssind. Jeg føler mig tryg ved at se – og ikke mindst at lytte til - og efterleve de anbefalinger, vi alle modtager. Sidst et kæmpe ”hurra” til de mennesker, der befinder sig i den såkaldte ”frontlinje”. Mennesker, der udfører et arbejde, som er vigtig for, at så mange som muligt kommer igennem krisen i god behold. Jeg tænker ikke mindst på området sundhed og pleje. Også medarbejdere inden for transport, ”nødvendig” butiksåbning og medie verdenen fortjener ros, - og det samme til de selvstændige og virksomheder, som udviser kreativitet med produktudvikling og nye tiltag for at fastholde sine medarbejdere. Omsorgen for hinanden er stor – frivillige ”tilbyder” sig i stort antal, og jeg er sikker på, at vi kan overføre mange af de udfordringer, vi udsættes for i disse uger til noget positivt, når vi har fået bugt med denne grimme coronavirus. Inden længe vil der komme meninger om mange af de initiativer, der er igangsat, set fra ”bagklogskabens klare lys”. Jeg er sikker på, det ikke vil ændre på min respekt for de forhold, jeg har beskrevet. God påske. Og til alle unge og gamle: Lad os vise sammenhold ved at holde afstand.

Danmark

Lyt med: Professor om Corona - Umuligt at forudsige, om coronasmitten vil eskalere

Annonce