Annonce
Søsiden

Højtråbende panikmagere skulle skabe utryghed på Bonavista

Matros på Bonavista Anna Hvalsøe Andersen instruerer "passagererne" fra Svendborg Søfartsskole i brug af redningsvest. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Brandøvelse om bord: Elever fra Svendborg Søfartsskole agerede figuranter, da Søfartsstyrelsen kom på besøg på Marstal-skonnerten.

SVENDBORG: Et par ubefarne fra Svendborg Søfartsskole havde en helt særlig rolle på skemaet tidligere på ugen: De skulle sprede panik om bord på en ”brændende” Bonavista.

Scenariet for brandøvelsen var, at der var gået ild i maskinrummet på Nationalmuseets Marstal-skonnert. Bonavista lå langs kaj ved Frederiksøen i Svendborg, men i øvelsen lå, at den var til søs.

Sammen med de medstuderende spillede de to angstspredende og højtråbende panikmagere passagerer på Bonavista. En tredje studerende havde fået tildelt figurant-rollen som ”fremmedsproget” - specifikt tysker.

Baggrunden for brandøvelsen var, at skipper Martin Andersen og hans to besætningsmedlemmer overfor Søfartsstyrelsen skulle vise, at de kunne håndtere en situation med evakuering ved brand om bord.

”- Brand i maskinen”, lød starten på øvelsen. Figuranterne samlede sig på dækket, fik instrukser og iførte sig redningsveste. Samtidig blev vandpumpe og redningsflåde gjort klar af besætningen.

Søfartsstyrelsens inspektører, Nanna Hahn og Wytze van Der Molen, begge Svendborg, fulgte slagets gang. Bagefter evaluerede de øvelsen sammen med eleverne samt inspektørerne Brian Jensen og Anne Sophie Suurballe fra søfartsskolen.

- Alle passagerskibe skal gennem sådan en øvelse for at vise, at de har forberedt sig, har styr på sikkerheden og kan håndtere procedurerne, forklarer Wytze van Der Molen.

- For os passer øvelsen passer fint ind i undervisningen. Den giver eleverne et godt indblik i, hvordan tingene fungerer i praksis, siger Brian Jensen.

Bonavista bliver ved Frederiksøen nogle dage endnu. Martin Andersen oplyser, at der stadig mangler lidt at gøre om bord, men at skonnerten forventes at gå på sin første sejlads i næste uge.

Tidligere på ugen var Bonavista på testsejlads, hvor den var ude og vende i farvandet mellem Thurø og Langeland.

Annonce
Bonavistas skipper Martin Andersen giver instrukser før "evakueringen". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Brand-øvelsen er igang. Alle "passagerer" mønstrer på Bonavistas dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bonavistas bedstemand Amalie Rosa Maarbjerg Skovgaard i aktion under brandøvelsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Øvelsens ene panikmager, Dannie Pedersen, får redningsvesten tjækket af Bonavistas matros, Anne Hvalsøe Andersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Søfartsstyrelsen observerer evakueringen - skibsinspektør Nanna Hahn og seniorinspektør Wytze van Der Molen, begge fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bedstemand Amalie Rosa Maarbjerg Skovgaard og skipper Martin Andersen får gang i Bonavistas brandpumpe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Efter øvelsen blev der evalueret i Bonavistas lastrum. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Seniorinspektør i Søfartsstyrelsen, Wytze van Der Molen, Svendborg, evalurerer øvelsen sammen med Bonavistas besætning og søfartsskolens elever. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Evaluering under dæk. Fra Svendborg Søfartsskole deltog underviserne Brian Jensen og Anne Sophie Suurballe (tv.) Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Legeplads er det hidtil bedste torveforslag

Torvet i Svendborg mangler liv. Det er både tilhængere og modstandere af det bilfri torv nogenlunde enige om. Nu har det entreprenante par Luise og Anders Føns Haaber lagt en idé om en legeplads på torvet frem. Den tanke er tidligere blev luftet lidt i krogene, men nu ser det ud til, at parret lægger en god portion krop og sjæl i forsøget på at etablere en mobil legeplads på torvet. Det er en idé med et stærkt potentiale. Kan det lykkes at omsætte tankerne til handling, vil der kunne komme et helt naturligt liv på den plads, der både er en politisk slagmark og et smertensbarn. Sidstnævnte, fordi det endnu ikke er lykkedes at knække koden til, hvordan pladsen kan blive det samlingspunkt, den er tænkt som fra det politiske flertals side. Altså oftere end nogle gange om året som når der holdes fødevaremarked i juni, og når Svend-priserne uddeles i sensommeren. Et særligt bemærkelsesværdig element i forslaget er det ansvar, parret har påtaget sig. De nøjes ikke med at lægge idéen frem, hvorefter de læner sig tilbage og venter eller koncentrerer sig om andre ting. Anders Føns Haaber er blevet en del af torvegruppen, og parret er i gang med at søge fonde og lede efter sponsorer, samtidig med at de forsøger at aktivere deres netværk, så frivillighed også kan blive en del af projektet. De har med andre ord stillet sig i spidsen for projektet i stedet for at overlade det til politikerne at løse opgaven, og det kan vise sig som en vigtig forudsætning for realiseringen af idéen. Luise og Anders Føns Haaber har naturligvis en indlysende interesse i at få etableret en legeplads på torvet, fordi deres café er målrettet småbørnsfamilier, men der er ikke noget forgjort i det. Den personlige interesse i projektet kan være en løftestang, og udkommet kan vise sig at være til glæde for mange flere. Projektmagerne har også blik for, at torvet skal kunne have andre funktioner. Derfor har de foreslået, at legepladsen skal kunne flyttes, når store arrangementer skal kunne bruge hele torvet. Det kan gøre arbejdet lidt sværere, men det viser også, at der tænkes i helheder. Netop denne tilgang, hvor initiativtagerne fastholder initiativet og tænker i helheder, ligner en god model for udviklingen af torvet. Ansvaret for fremdriften skal ikke isoleres hos byrådsmedlemmerne og forvaltningen. Det skal fordeles, så det politiske og administrative led blot er en del af projektet.

Annonce