Annonce
Langeland

Håb i Lohals: Tættere på løsning med brosten

17 var mødt op til borgermøde med kommunen om støjgener fra brostenene på Søndergade. Fra højre Birger Printz, politiker Nynne Printz (SF), teknisk chef Rikke Fink, Preben Radoor, Peter Menhard, Jack Guldborg. Foto: Catrine Maddelaire
Beboere ud til Søndergade i Lohals er voldsomt generet af larm, når bilerne kører over de brosten, kommunen har lagt for at sænke hastigheden på vejen. Efter dialog med kommunen til et borgermøde sidste uge øjner beboerne muligheden for en anden løsning.

- Når vi sover om natten, så vågner jeg nogle gange med et sæt. Jeg kan love dig for, at det støjer, siger Helga Edlefsen, der sammen med sin mand John bor i Søndergade 9 lige ud for et af de områder på vejen, der er belagt med brosten.

Men nu er der håb forude. Beboerne havde taget initiativ til et borgermøde med kommunen for endnu engang at gøre opmærksom på generne. Og ifølge Søren Ramsing, der i sin tid var den første, der kontaktede kommunen om brostenene, virkede det til, at kommunen var lydhør.

- Tidligere har det virket til, at der ikke var hul igennem. Men jeg synes, at de var lydhøre i dag, sagde han efter borgermødet.

Sagsbehandler Heidi Larsen fra kommunens teknik og miljø-afdeling deltog i borgermødet og havde forslag til løsninger med på papir, som hun delte ud. Hun understregede, at det endnu ikke er besluttet, om der kan afsættes penge til at fjerne brostenene, men at forslagene kan være med til at indkredse hvilken løsning, beboerne vil foretrække.

Forslagene er både støj- og hastigheds-begrænsende og går på at etablere såkaldte forsætninger med indsnævringer til ét spor, at opsætte steler eller at etablere bump. Der var dog modvilje mod bump, da det ifølge beboerne også vil medføre støjgener.

Annonce
- Brostenene bør pilles op. Og så skal der etableres nogle chikaner, der ikke støjer, men sænker hastigheden, siger Søren Ramsing, der som den første rejste problemet med støjgener over for kommunen. Han bor Søndergade 18 i Lohals. Foto: Catrine Madelaire.

Bygningerne revner

Det er Langeland Kommune, der tilbage i 2006 lagde brostenene for at tvinge biler og lastbiler til at sænke farten på hovedgaden, som fører til Lohals Havn. Problemet er bare - ifølge beboerne ved Søndergade - at støjgenerne er uudholdelige.

I alt mødte 17 beboere op for at give deres mening til kende over for kommunen og appellere til en anden løsning. Ønsket var at få pillet brostenene op og at få etableret en anden løsning, som sænker hastigheden og ikke larmer.

Udover støjgener er problemet ifølge de fremmødte desuden, at nogle af bygningerne har fået revner, fordi det giver så voldsomme rystelser i jorden, når særligt lastbiler kører over brostenene.

- Det giver rystelser i jorden, som man kan mærke helt inde i husene, og nogle af husene har fået revner af det, lød en af kommentarerne.

Desuden gør brostenene, at cykler og knallerter kører på fortovet for at undgå de ujævne brosten, og det skaber utrygge og farlige situationer, blev det forklaret af de fremmødte.

Brostenene virker

Der blev også stillet spørgsmål ved, om brostenene reelt er hastigheds-begrænsende.

Sagsbehandler Heidi Larsen havde målinger af hastigheden med og kunne konstatere, at hastigheden på Søndergade stort set ligger på 30 km. i timen. Og at 95 procent af dem, der kører for stærkt, kører 45 km i timen.

- Målingerne viser, at brostenene har en hastigheds-nedsættende effekt, konstaterede hun.

Teknisk chef Rikke Fink var også mødt op sammen med driftsleder Poul Henrik Petersen.

Fra den politiske side var Nynne Printz (SF) og Ulrik Kølle Hansen (V) mødt op. Begge er medlem af Trafik, Teknik og Miljøudvalget.

Helga og John Edlefsen er begge generet af støjen fra brostenene og håber på, at brostenene bliver pillet op. - Vi vågner med et sæt, særlig slemt er det, hvis der kommer en båd-trailer, så kan jeg love dig for, at vi vågner, siger Helga Edlefsen. Foto: Catrine Madelaire.

Politisk uenighed

Borgermødet fandt sted på Søndergade ud fra et af de områder på vejen med brosten. Indimellem blev diskussionerne afbrudt af biler, der kørte forbi, fordi det ikke var muligt at at høre, hvad der blev sagt. Særlig slemt var det, hvis bilen havde trailer på.

Ulrik Kølle anerkendte støjgenerne.

- Der er en anerkendelse fra alle om, at det her støjer mere end godt er. Jeg vil appellere til udvalgets medlemmer om, at det skal tages seriøst, sagde han.

Nynne Printz anerkendte også problemet, men hører blandt dem i udvalget, der er lidt tilbageholdende med at pille brostenene op, fordi det koster penge.

- Vi må prioritere det i forhold til de øvrige vejprojekter, vi har i 2020, sagde hun.

Her blev det påpeget fra flere af de fremmødte, at brostenene har en værdi i sig selv, som vil kunne være med til at finansiere et nyt projekt. En lokal med forstand på brosten har estimeret, at værdien af brostenene vil være på ca 200.000 kr.

Her nævnte teknisk chef Rikke Fink, at det vil koste mandetimer at pille brostenene op og rense dem, og at det skal tages med i regnestykket.

Afslutningsvis opfordrede kommunen til, at beboerne blev enige om et eller to forslag, som de sender til kommunen. Herefter vil det skulle behandles i forvaltningen og endeligt besluttes politisk.

Jens Geertsen, Søndergade 20, har måtte opgive at sove i soveværelset ud til vejen og har derfor indrettet sig med soveværelse væk fra vejen for at mindske støjen. - Vi kunne simpelthen ikke sove, siger han. Foto: Catrine Madelaire
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Annonce