Annonce
Langeland

Grønne delebiler står klar til sejlende turister

Det er delebilsvirksomheden Tadaa!, der har delebiler i en række byer i Jylland og på Fyn, som leverer el-delebilerne. PR-foto
Fra juni til august vil to el-delebiler i Lundeborg og Rudkøbing holde klar til at transportere sejlende turister rundt på land. Bag initiativet er GO2Green og delebilsvirksomheden Tadaa!

Langeland: Sejlende turister får i to måneder i løbet af sommerferien mulighed for at opleve mere af Sydfyn og Langeland end hvad der kan ses fra havnen. Fra midten af juni vil to el-delebiler nemlig holde klar til at transportere dem rundt på Sydfyn og Langeland.

- Vi får flere og flere sejlende turister til både Sydfyn og Langeland - det er vi rigtig glade for. Med det her initiativ, giver vi dem mulighed for at komme længere ind i landet og opleve nogle af de seværdigheder, som ikke kan nås i gå og cykelafstand. Det håber vi kan bidrage til at trække turisterne længere ind i landet og give dem oplevelser, som de normalt ikke vil få, siger Niels Christian Nielsen, projektleder i GO2Green, i en pressemeddelelse.

Annonce

Vær aktiv turist

El-delebilerne vil i første omgang være tilgængelig fra midten af juni til midten af august. Her vil én delebil holde fast i Biblioteksgården i Rudkøbing og én på havnen i Lundeborg.

- Nu er den her - den el-delebil mange drømmer om, så lad det ikke blive ved snakken, men vær aktiv turist på Langeland en hel eller en halv dag, siger Anne Mette Wandsøe, turist- og erhvervsdirektør på Langeland.

Det er delebilsvirksomheden Tadaa!, der har delebiler i en række byer i Jylland og på Fyn, som leverer el-delebilerne. Delebilerne betjenes via en app på mobiltelefonen, hvor man hurtigt kan oprette sig, booke en tur og låse bilen op.

Grønt forbillede

De to delebiler er grønne elbiler af mærket Renault Zoe, og det er ikke en tilfældighed. GO2Green arbejder for at fremme den grønne udvikling i det sydfynske område.

- Vores mål er at reducere vores samlede energiforbrug, skåne miljøet og bane vej for bæredygtig vækst. Her er de to grønne delebiler et konkret initiativ, som forhåbentlig kan åbne folks øjne for transport på en grøn og bæredygtig facon, siger Niels Christian Nielsen.

Delebilerne er selvfølgelig ikke kun for sejlende turister, men er frit tilgængelige for alle borgere, som godt kunne tænke sig at køre el-delebil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Langeland For abonnenter

Eks-borgmester om fyret kommunaldirektør: - Der var et eller andet, der sagde mig, at det ikke ville fungere

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Kropumulige vilkår for fiskerierhverv

Vi skal passe på livet i havene. Således skal vi også passe på torskebestanden i Østersøen, og derfor giver det også al mulig mening, at der råbes vagt i gevær på Christiansborg og i Bruxelles, når bestanden i Østersøen er under hårdt pres. Samtidig skal vi også se på de afledte konsekvenser af de særdeles skarpe vurderinger af situationen og de muligvis deraf følgende beslutninger. For hvad sker der, når man barberer 70 procent af mængden af torsk, lyst- og fritidsfiskere må hale op af havet dagligt? Et sandsynligt gæt er, at fiskeriturismen på Langeland vil blive sendt til tælling. Når vi dertil lægger, at erhvervsfiskeriet får en tilsvarende udfordring, så står der på bundlinjen, at to erhverv på en ø som Langeland får en ordentlig kæberasler, som ikke sådan lige kan overvindes ved at ryste lidt på hovedet. Det vil gøre ondt på øen og ikke kun på de helt konkrete erhverv. Det vil også have en negativt afsmittende effekt. At fiskeriminister Mogens Jensen (S) så meddeler, at han godt kan se, at det kan rive tæppet væk under de to erhvervsgrene, er en formildende omstændighed. Det levner en smule håb for, at det ikke går helt så galt for de to erhverv, som det lige nu ser ud til. Men mere end strået af håb er der heller ikke at holde fast i. Han gør nemlig blot opmærksom på, at han er bevidst om udfordringer, men heller ikke mere. Der er ingen løfter om at finde løsninger, der er mere skånsomme. Naturligvis er det nødvendigt at værne om dyrelivet. Fortsættes fiskeriet uændret kan det betyde, at der om kort tid bare ikke er noget at hale op af havet. Omvendt må det være muligt at kunne navigere uden om et udsving i kvoten i den størrelsesorden, der er tale om. I fjor blev kvoten hævet med 70 procent for erhvervstorskefiskeriet, og nu er der så lagt op til en lukning for fiskeri af torsk i årets tre første måneder. Det er på det nærmeste umuligt at tilrettelægge et erhverv med så stor usikkerhed. At subsidiere erhverv kan være en glidebane, og lidt hårdt formuleret, så må det jo være en selvstændigt erhvervsdrivendes eget ansvar at få biksen til at løbe rundt. Omvendt må det også tages med i overvejelserne, at hvis der træffes politiske beslutninger med så drastiske konsekvenser for et erhverv, så kan det være nødvendigt at kigge på mulighederne for en subsidiering, når tæppet trækkes væk under erhvervet. Alternativt skal der laves nogle planer og undersøgelser af dyrelivet, som gør det muligt undgå så drastiske ændringer med så relativt kort varsel, som det er tilfældet.

Annonce