Annonce
Faaborg-Midtfyn

Grøn fynsk biogas-gigant kører selv på sort diesel: - Afgifterne på biogas-brændstof er for høje

Nature Energy er den største på det danske marked, når det kommer til gastankstationer. Men det fynske energiselskabs egne tankbiler kører ikke biogas, men på diesel. Foto: Peter S. Mygind
I Heden vest for Ringe producer energiselskabet Nature Energy store mængder grøn biogas, og selskabet har investeret massivt i biogastankstationer. Men den fynske energivirksomheds egne lastbiler kører på almindelig sort diesel. Afgifterne på CO2-neuralt biogas er nemlig højere end på diesel, lyder forklaringen fra Nature Energy, der opfordrer regeringen til at sætte afgifterne ned.
Annonce

Midtfyn: Fire store tankbiler kører i pendulfart til og fra energiselskabet Nature Energy Midtfyn ved Heden vest for Ringe. Lastbilerne henter gylle rundt omkring hos lokale landmænd, som omdannes grøn biogas på anlægget ved Heden.

Den grønne gas kan bruges til mange forskellige formål - blandt andet CO2-neutral brændstof til gaskøretøjer, som det fynske energiselskab har investeret massivt i.

- I september opkøbte vi ni gastankstationer. Vi ejer nu 16 ud af de 19 stationer, der er i Danmark, siger Søren Eskelund Toft, der er ansvarlig for Nature Energys gastankstationer.

- Der er et kæmpe behov for at omlægge transporten til miljørigtig brændstof, og der spiller gas en afgørende rolle. Især i forhold til den tunge transport, fortsætter han.

Søren Esklelund Tofts ord klinger dog lidt hult, når man kigger ud over morgentrafikken på biogasanlægget ved Heden. Nature Energys egne tankbiler, der leverer gylle til afgasning, kører nemlig selv på kulsort diesel. Det samme gælder lastbilerne med dybstrøelse, madaffald og anden biomasse, der også omdannes til grøn gas på energianlægget på Midtfyn. Så hvis biogastransport er så god en idé, hvorfor bruger virksomheden det så ikke selv?

- Det er simpelthen for dyrt i afgifter. Systemet er skruet sådan sammen, at biogas er beskattet cirka 15 procent højere end diesel. Og vi er en virksomhed, der prøver at holde omkostningerne så lave som muligt, siger Søren Eskelund Toft.

Annonce

Afgifter bremser grøn omstilling

De danske afgifter på gas som brændstof er dobbelt så høje som i Sverige og mere end tre gange så høje som i Tyskland. Det er helt uforståeligt, og politikerne bør lave om på dette. Det siger Nature Energys administrerende direktør, Ole Hvelplund, der mener, at man har for lidt fokus på biogas, når det kommer til transport.

- Der er en tendens til, at man er meget ensidigt fokuseret på el som brændstof. Men der er nogle ting, hvor el ikke er den bedste løsning. Og det hul kan man lukke med biogas, siger Ole Hvelplund, der understreger, at Nature Energy selv ville omlægge transporten til biogas, hvis bare afgifterne var på lige fod med diesel.

- Det er en meget lavthængende frugt at skrue på afgifterne, så man skaber et større incitament til at omlægge til biogas. Det har man endnu ikke gjort, og det er simpelthen er dumt, for biogas er den nemmeste måde at lave CO2-neutral transport på, siger Ole Hvelplund.

Alene Nature Energy producerer nok biogas til, at man kan holde 10.000 lastbiler kørende hver eneste dag, og Ole Hvelplund mener, at det er nødvendigt at udnytte dette, hvis man skal nå regeringens målsætninger om 70 procent CO2-reduktion i 2030. Derfor sender han en opfordring til den fynske klimaminister, Dan Jørgensen, om at sætte fokus på biogas.

- Det er vigtigt, at Dan Jørgensen lægger pres på skatteministeriet for at få ændret disse afgifter. For som det er nu, så blokerer afgifterne for den grønne omstillingen, siger Ole Hvelplund.

Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Mand reddet op af Svendborg Havn

Svendborg For abonnenter

Mekanikeren var selv i tvivl i morges: De færreste ved, hvordan de tænder for tågelygterne

Annonce