Annonce
Ærø

God service betyder alt: Ærøske butikker giver nethandlen baghjul med god service

De ærøske butikker klarer sig godt i kampen mod nethandlen, siger de. Billedet her er fra julehandlen i Ærøskøbing i 2018. Foto: Bjørg Kiær
Julen står for døren, og dankortene gløder i de ærøske butikker. Selvom nethandlen har taget en god bid af julehandlen, er det ikke noget, der truer de ærøske butikker, siger de handlende. - Vi yder en god service, og derfor vælger kunderne at handle hos os, siger Erik Paulsen fra Kopa Radio i Marstal.
Annonce

Ærø: Aldrig er det blevet handlet så meget på nettet, som der bliver gjort denne jul. Vi har derfor spurgt de butiksdrivende på Ærø, om det påvirker ærøboernes købelyst i de fysiske butikker.

Hvorfor skal vi handle lokalt?

Forbrugere og kunder bliver opfordret til at handle lokalt og lægge deres julehandel inde i byens butikker frem for på nettet.

Fyns Amts Avis undersøger, hvorfor det er, vi skal handle lokalt, og hvad der sker, hvis ikke vi følger opfordringen og har i den forbindelse talt med butikslivet i Svendborg, på Langeland og Ærø.

1 Kører ud med varer og åbner butikken, når kunderne har behov for det

Jytte Knast (t.v.) sammen med sin medarbejder Jette. Foto: Privat

Den 350 kvm2 store gårdbutik Uldgården i Bregninge er ikke dybt afhængig af en god julehandel.

Det fortæller gårdbutikkens ejer, Jytte Knast.

- Selvfølgelig betyder en god julehandel noget, men det vil ikke være katastrofalt, hvis handlen ikke går så godt i år. Jeg har en god kundeskare, som kommer hele året rundt. Det er primært ærøboerne, som handler her, men der kommer også mange turister og sommerhusejere. Men hvis ikke ærøboerne handlede her, ville vi ikke være her, slår hun fast.

Hun mærker ingen konkurrence fra den stigende nethandel.

- Nethandlen er ikke en konkurrent til os. Vi lever af at yde en god service, og folk synes det er hyggeligt at komme i vores gårdbutik. Her kan de se og røre varerne, inden de køber dem. Det kan de ikke på nettet. Vi er også gode til at vejlede vores kunder, og hvis de ikke selv kan komme i butikken, så pakker vi gerne varerne ind og kører dem ud til dem - kvit og frit. Vi oplever også, at kunderne ringer fra et andet sted i landet og beder os om at pakke nogle varer, som deres børn eller venner, som er på Ærø, så kommer og henter. Og vi har også nogle gange helt ekstraordinært åbnet butikken for kunder, som ikke har haft mulighed for at komme i den normale åbningstid, fortæller Jytte Knast.

Hun handler selv på nettet, men er flere gange blevet skuffet.

- Jeg savner en Matas herovre, så de ting handler jeg gerne på nettet. Til gengæld handler jeg sjældent tøj og sko. Jeg vil gerne have varerne i hænderne, inden jeg køber dem, og jeg er flere gange blevet skuffet over kvaliteten, når jeg har købt tøj eller sko på nettet, siger hun.

2 Butik tredoblede sin omsætning i oktober

Harriet Bank Friis i sin butik Blandede Bolcher i Søndergade i Ærøskøbing. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær

I Søndergade i Ærøskøbing ligger butikken Blandede Bolcher, som blandt andet sælger legetøj og brugskunst. Selvom flere legetøjsbutikker rundt om i landet har været tvunget til at dreje nøglen om på grund af konkurrencen fra nettet og supermarkederne, så har det ikke været tilfældet for Blandede Bolcher.

- Det går rigtig godt. I oktober tredoblede jeg faktisk min omsætning. Vi har haft rigtig mange turister på Ærø på grund af corona, og de har været gode til at besøge min butik, siger ejer Harriet Bank Friis.

Blandede Bolcher har blandt andet får to private børnehaver i København som kunder.

- De vil gerne have kvalitetslegetøj, og derfor har de valgt mig som leverandør, siger Harriet Bank Friis.

Børnehaverne har fået øje på den lille Ærø-butik, fordi lederen har et feriehus på øen.

Blandede Bolcher er ikke særlig afhængig af en god julehandlen, siger Harriet Bank Friis.

- Det betyder ikke det helt store, hvordan julehandlen går for min butik. Jeg har stor succes med at sælge kvalitetslegetøj, og jeg ved, at mine kunder nyder at få en god service og en hyggelig lille sludder.

3 Specifikke juleønsker kan gøre det svært for julehandlen

Heidi Weber Hansen er indehaver af Sportigan i Marstal. Foto: Privat

Hos Sportigan i Marstal har man haft travlt hele sommeren og efteråret - blandt andet på grund af de gratis færger og den ny færge Ærøxpressen.

- Vi er blevet væltet ned af turister, som ikke har kunnet komme til udlandet på grund af coronaen. Så vi har haft en fantastisk handel hele sommeren og efteråret, siger Heidi Weber Hansen, der ejer sportsbutikken.

Julehandlen er vigtig for butikken, og selvom handlen tegner til at blive god i år, så er den ikke den samme, som den var for ti år siden.

- Vi kan godt mærke, at folk er begyndt at handle mere på nettet. Noget af det skyldes, at folk er begyndt at få mere specifikke ønsker. De ønsker sig ikke længere en bluse. Det skal være en helt speciel bluse. Det kan jeg godt forstå, men det gør det svært for os at hamle op med netbutikkerne. Der bliver også gerne sat et link ind på ønskesedlen til blusen, og så er det jo let bare at klikke på linket og putte blusen i kurven i netbutikken, når man skal købe julegaven, forklarer Heidi Weber Hansen.

For at konkurrere med nethandlen, er Sportigan i Marstal meget opmærksom på pris og tidens mode.

- Vi følger med i, hvad der rører sig, og det håber jeg også, at man kan se på vores sortiment. Og så gør vi meget ud af at matche netpriserne. Derudover har vi evig returret til alle vores butikker i landet, og man kan også købe gavekort her, som kan bruges i alle Sportiga-butikker i landet, siger hun.

4 Faglig viden er vigtig, når man køber møbler

Merete Damholt (t.v.) og Lise-Lotte Kristensen ejer Bolighuset i Søby. Arkivfoto

Bolighuset i Søby er ikke direkte afhængig af en god julehandel, men handlen betyder dog alligevel lidt for bolighusets december-salg.

- Vi har mange gode gaveideer - for eksempel dyner, puder, plaider, lamper, kontorstole og skriveborde. Vi er måske ikke direkte afhængige af en god julehandel, men det er klart, at den betyder noget i det store billede, siger Lise-Lotte Kristensen og Merete Damholt, der sammen ejer Bolighuset Danbo i Søby.

Det er hovedsageligt ærøboer og sommerhusejere, der handler i Bolighuset.

- Vi er kendt for vores gode service og faglige viden om møblerne. Og så leverer vi møblerne, fortæller kvinderne.

Generelt er nethandlen ikke nogen stor konkurrent til Bolighuset.

- Vi har jo vores egen webshop, og så ved kunderne godt, at de skal prøvesidde møblerne, inden de køber dem. Det sker engang imellem, at vi får nogle kunder ind, som er kommet til at købe en sofa på nettet, som viser sig at være for dyb eller for hård at sidde i. De forsøger derfor at sælge sofaen på nettet, og kommer så ind til os for få noget vejledning, inden de køber den næste sofa, fortæller Merete Damholt.

5 Netkunderne kommer tit tilbage og siger, at de har kvajet sig

Erik Paulsen fra Kopa Radio holder meget af juletiden. Arkivfoto

Hos Kopa Radio, som har alt i elektronik, forudser man, at man får en rigtig god julehandel i år.

- Siden lønnen gik ind, har vi stået tre i butikken og ekspederet. Jeg tror, at vi får en rigtig fin julehandel i år, og det er jeg glad for, for jeg synes jo, at juletiden er en dejlig tid. Vi sælger blandt andet højtalere, computere og fjernsyn, siger Erik Paulsen, der ejer butikken.

Han fortæller, at de fleste af hans kunder er udmærket klar over, at de ikke får den samme service i netbutikkerne, som de kan få hos ham.

- Når de handler på nettet, får de ikke servicen med i posen, som de gør her, og det ved de godt. Så jeg føler faktisk ikke, at nethandlen er den store konkurrent. Jeg har flere gange fået besøg af kunder, som siger, at de har købt et fjernsyn på nettet, og at de aldrig gør det igen. Måske fordi de ikke kan finde ud af at indstille det, og det skal de så betale mig for at gøre det, eller fordi der er noget galt med det, og så skal de til at pakke det ned igen og sende det retur. Det er altså besværligt at pakke et 70 tommers fjernsyn ned og sende retur til netbutikken, siger Erik Paulsen.

- Når kunderne handler hos mig, så ved de, at de altid kan ringe, hvis de får brug for hjælp. Hvis de ikke kan finde ud af at indstille deres fjernsyn, så kommer vi gerne og gør det, og hvis noget går i stykker, så tager vi det selvfølgelig retur, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Nyt stort butiksområde på vej i Svendborg:  Plads til byggemarkeder, fastfood-restauranter og meget andet

Annonce