Annonce
Fyn

GF Forsikring vil lære af andre brancher: - Det er servicen omkring selve dækningen, der kommer til at tælle

Administrerende direktør Jan Parner fra GF Forsikring skal bygge videre på det kundeejede forsikringsselskabs dna og samtidig være med til at udvikle virksomheden, så servicen omkring selve skadesdækningen også bliver central. Foto: Natalie Staebler/GF Forsikring
GF Forsikrings administrerende direktør Jan Parner har brugt sin erfaring fra Finanstilsynet til hurtigt at afkode kulturen i virksomheden, og nu er han i gang med at sætte det direktørhold, der skal være med til at gøre forsikring til meget mere end blot skadesdækning. - Det er servicen omkring selve dækningen, der kommer til at tælle, vurderer han.
Annonce

Odense: Jan Parner var vicedirektør i Finanstilsynet, da han for nogle år siden var til sin mors 80-års fødselsdag i Aarhus. En dag, der udviklede sig kaotisk, da hans søn kom og fortalte, at der var smadret en rude i bilen.

Adrenalinen steg med det samme. Ikke fordi der var stjålet værdier for alverden, men Jan Parners jakke med pung og nøgler var væk, og dermed kunne indbrudstyven være på vej til København for også at tømme familiens hjem.

Jan Parner fik travlt. Det var uden for hans daværende forsikringsselskabs åbningstid, og han kunne ikke engang lokke dem til at komme for at blænde ruden af.

I stedet måtte han klistre et stykke plastic på og stille og roligt liste hjem, mens han håbede at komme først. Derefter måtte han ringe efter en låsesmed klokken halv to om natten.

- Der tænkte jeg på, hvor mange point det selskab kunne have samlet op. Jeg havde ikke brug for dækning men for hjælp i en situation, jeg ikke havde stået i før, siger Jan Parner.

Episoden betød, at lysten til at vende tilbage til forsikringsbranchen, hvor han har syv års erfaring fra Codan, inden han i 2008 kom til Finanstilsynet, begyndte at spire i ham, og 1. februar 2020 tiltrådte han som administrerende direktør i GF Forsikring.

- Nogle af de ting, jeg gerne vil, passer rigtigt godt til GF Forsikrings dna. At vi er et kundeejet selskab og kan tillade at vise rigtigt meget empati i telefonen, fordi det passer med vores dna. Det føler jeg mig meget hjemme i. På den måde er det et godt match, understreger Jan Parner.

Han nåede derfor kun at pendle fra København til de naturskønne omgivelser i det inderste af Odense NV, før coronakrisen ramte og lagde hovedkontoret mere eller mindre øde.

Samtidig med, at han relativt hurtigt skulle afkode kulturen i virksomheden, havde han fokus på, om der var noget, GF Forsikring havde misset under den vækstrejse, selskabet har været på. Desuden lagde han stor vægt på at lære direktørgruppen at kende, og det kunne ikke lade sig gøre på distancen. Derfor insisterende han på, at mødes med den øvrige ledelse hver uge.

- Jeg skulle hurtigt have identificeret, om jeg har det hold, jeg skal have. Det er vi kommet forbi nu. Vi har sagt farvel til to, og jeg er ved at bygge det hold op, som skal matche vores strategi. Hovedparten af dem, der var her, kører videre, og det er vigtigt, at få den proces til at køre hurtigt, så der kommer ro på. Trapper vaskes fra oven, og hvis den øverste ledelse ikke kan finde ud af at arbejde sammen, får du siloer hele vejen ned i organisationen, siger Jan Parner.

Han har markant ledelseserfaring fra den finansielle sektor og har haft fokus på at have de rigtige kompetencer i direktørgruppen, men i høj grad også på gruppedynamikken.

- Den skal man ikke undervurdere. Hvis den ikke fungerer, fungerer gruppeledelsen ikke, og så tager den ikke ordentligt fra. Man nødt til at lave en samlet vurdering af, om noget skal være anderledes. Når man har været leder længe nok, finder man ud af, at meget er håb, og nogle gange må man kalde en spade for en spade og sætte sig ved bordet og sige, at vores veje må skilles. Jeg har prøvet mange forskellige ledelsesudfordringer, og med tiden bliver man mindre emotionel i sit håb og mere objektiv i sin måde at se på, hvad der egentlig foregår. Så laver man nogle forsøg på at ændre tingene, og ellers tager man konsekvensen i stedet for at trække det hele i langdrag, forklarer Jan Parner.


Det, der har overrasket mig mest, er den daglige konkurrence. Den har du ikke i en myndighed. Der har du samarbejdspartnere i Europa, men her er det hvert eneste tilbud, vi konkurrerer på, og det er der meget nerve i, som jeg havde glemt. Det er sjovt at komme tilbage til.

Jan Parner, administrerende direktør i GF Forsikring


Han skal nogle gange minde sig selv om, at han ikke længere er i Finanstilsynet, for hans blik for at splitte en virksomhed i enkeltdele og se, hvor maskinen ikke fungerer optimalt, ligger på rygraden.

- Det har jeg gjort i 10 år og i mere end 200 virksomheder, så det går relativt stærkt. I tilsynet finder du ud af, at meget af det, folk synes, er unikt i en organisation, i virkeligheden blot er udtryk for forskellige stereotyper af menneskelig adfærd. Når du har set mange forskellige virksomheder, ser du ting gå igen. Du bliver guidet, for mennesker udfolder sig typisk på nogle stereotype måder, og det kan du hurtigt afkode. Du finder hurtigt ud af, hvad der har bragt en bestemt kultur, forklarer Jan Parner, der har trukket på de erfaringer i sine første fire måneder i GF Forsikring.

Annonce

Respekt for dna’et

Jan Parner er blandt andet ansat til at forfine det medlemskoncept, som GF Forsikring blev stiftet ud fra i 1967, hvor alle bilforsikingskunder automatisk blev medlemmer.

Fra 1. januar 2021 gælder det også kunder med alle andre typer af forsikringer, og selv om GF Forsikring også opruster på det digitale område, spiller det fintmaskede net af lokale forsikringsklubber og salgskontorer stadig en afgørende rolle i forretningsmodellen.

- For mange mennesker er forsikring et svært valg, og en stor del af den danske befolkning vil gerne se nogle i øjnene, når de træffer det. Der er mange flere, end man tror – også end jeg troede – der går ind på vores kontorer. Og det forstår jeg godt. Der er hyggeligt, vi har gode rådgivere, og der er tid. Nogle generationer og i nogle landsdele, vil man gerne have det. Vi er tilbage ved det gamle landpostbud, siger Jan Parner.

Det gamle dna med at bygge selskabet op omkring lokal tilstedeværelse og sende overskuddet tilbage til medlemmer bliver der ikke rokket ved, selv om det gør det mere komplekst at drive forsikringsvirksomhed.

Til gengæld oplever Jan Parner, at det gør en forskel, når det kommer til at genere idéer og finde på nye tiltag, at de uafhængige forsikringsklubber er herrer i eget hus.

- Det, der har overrasket mig mest, er den daglige konkurrence. Den har du ikke i en myndighed. Der har du samarbejdspartnere i Europa, men her er det hvert eneste tilbud, vi konkurrerer på, og det er der meget nerve i, som jeg havde glemt. Det er sjovt at komme tilbage til, siger Jan Parner.

Annonce

Konkurrence kan være sund

I modsætning til sin tid i Codan Forsikring står Jan Parner nu i spidsen for en virksomhed, der ikke er børsnoteret. Han oplever, at ordentlighed er en værdi, der går igen, og at det ligger i dna’et, at man ikke klemmer den sidste krone og øre ud af alting, hvis det går ud over ordentligheden.

Til gengæld mener han ikke, at den konstante måling og konkurrence i børsnoterede eller kapitalfondsejede selskaber nødvendigvis er et onde. Tværtimod.

- Hos os betyder det, at der ikke er profitjagt på samme måde. Er vi gode til at spare skadesudgifter, sender vi pengene tilbage til medlemmerne. Men der er også noget godt ved at være noteret og typisk have nogle lidt krævende ejere, fordi de konkurrerer med andre om at tiltrække investorer, og at de derfor skal vise, at de er attraktive og har styr på biksen. Det skaber en konkurrence i bestyrelseslokalet, som er svær at holde i medlemsejede forsikringsselskaber, hvor man ikke skal blive ved med at have investorer, der synes godt om ens aktie.

- Den konkurrence kan skabe en skarphed, hvis man ikke bliver målt hvert kvartal, som mange efterhånden bliver. Så får du aldrig ro. Men kigger man på hele sektoren, kan skarpheden give noget, hvis man også får en lille smule ro, understreger Jan Parner.

For ham er det til gengæld en drivkraft at lave noget til GF Forsikrings segment af kunder, som er rigtigt godt, og som endda kan være til inspiration for andre. Og så vil han gerne gøre det på en måde, så kolleger og medarbejdere er stolte af at være med til det. I den ambition indgår også, at GF Forsikring på sigt skal kunne mere end bare dække en skade.

- Jeg har ikke en krystalkugle, hvor jeg kan se, hvordan det hele ser ud om nogle år, men vi vil gerne give vores kunder en fornemmelse af at være med i noget, der er mere end et forsikringsselskab, og at de også har en eller anden grad af indflydelse på at påvirke det, forklarer han.

Kigger man på andre brancher, bliver der bygget loyalitetsklubber og pointsystemer. Det sidste har GF Forsikring på sin vis altid haft i form af overskudsdeling, og det første er måske ikke interessant.

- Vi ser jo økosystemer med en masse produktfordele, hvor man for eksempel kan få rabat på vinterdæk til bilen, men spørgsmålet er, om det er sådan et økosystem, vi ønsker at bygge, eller om vi ønsker at bygge en anden relation til folk. Det er relationer, vi er interesserede i at gøre stærkere, forklarer Jan Parner.

Annonce

Dækningen er en hygiejnefaktor

Han kigger for eksempel på den udvikling, detailhandlen har været igennem i forhold til at bygge nogle meget stærke værdier op omkring for eksempel det tøj eller de dagligvarer, vi bruger penge på. Det match har forsikringsselskaber ikke gjort nær så meget ud af.

- Du kan have en lang række vaskemidler på række, og teknisk set kan de meget af det samme. Alligevel vælger du ud fra nogle meget klare holdninger og værdier i forhold til, hvordan de er brandet. Vi kommer ikke i spil nær så ofte som vaskemiddel, men man kan godt tage noget læring fra andres kunderejse. I detailhandlen bruger de i høj grad kundeadfærd, som handler om, hvordan man rammer kunderne på det rigtige tidspunkt. Men det kan også bruges i forhold til, hvordan man behandler kunder i en skadessituation, forklarer han.

Jan Parner kan se, at forsikringsselskaberne i stigende grad er begyndt også at tænke på, hvordan man forebygger skader, fremfor blot at dække dem, når de er sket, og han vil gerne trække i den retning.

- Jeg mener, at selve dækningen blot er en hygiejnefaktor. Det er servicen omkring, der kommer til at tælle. Vores kunder skal tale med en, der har tid og ikke er for pushy, men er klar til at tage over og hjælpe og løfte nogle af problemerne væk i situationen, siger Jan Parner.

Om GF Forsikring

  • GF Forsikring blev stiftet i 1967 ud fra en idé om at stifte et forsikringsselskab med overskudsdeling og medlemsindflydelse.
  • Selskabet er stadig medlemsejet og bygget op omkring GF Forsikring med hovedkontor i Odense-bydelen Tarup og en lang række lokale klubber, der alle drives selvstændigt, med i alt 42 lokalkontorer. Det er klubberne, der sammen med GF Fonden, ejer GF Forsikring.
  • Overskuddet deles med kunderne, og sidste år steg antallet af kunder med 20.000, så selskabet nu har mere end 300.000 kunder.
  • Det økonomiske resultat blev i 2019 308 millioner kroner efter skat. Resultatet er sammensat af et forsikringsteknisk resultat på 121 mio. kroner og et investeringsresultat på 272 mio. kroner.
  • GF Forsikring har omkring 300 ansatte på hovedkontoret i Odense NV og cirka samme antal fordelt på de lokale klubkontorer, som de kaldes i GF.
  • Administrerende direktør Jan Parner tiltrådte i februar 2020. Han har ledelseserfaring fra blandt andet Codan Forsikring, Finanstilsynet og ATP.

Det var det, han selv havde brug for, da han selv havde indbrud i sin bil. Adrenalinen steg med det samme, og i situationen var det ikke selve dækningen, men den akutte hjælp til at få blændet ruden af og få tjekket sit hus, mens han selv listede hjem, han havde – et udækket – behov for.

- Tænk, hvis man i den situation kommer til at tale med én, som først fjerner den værste adrenalin, tager styring og fortæller, hvad kunden skal gøre, og hvad forsikringsselskabet tager sig af. Det vil vi gerne være med til at levere. Jeg tror rigtigt meget på, at forsikring kommer til at handle om, hvad du gør sammen med din dækning, pointerer han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce