Annonce
Erhverv

Gamle Lindøkolleger mødes i nyt SDU-projekt: Ny teknologi skal give nyt liv til skibsindustrien

Inrotech leverer i dag sensorer og moderne svejserobotter til værfter i Europa, Japan og Kina og er tæt på sin første ordre til USA. Firmaet er blandt partnerne i et nyt SDU-projekt, der skal sikre, at der kommer flere robotter og ny teknologi ind i skibsbranchen. PR-foto: Inrotech
Skibs- og værftsdesignerne fra Odense Maritime Technology og robotsvejsefirmaet Inrotech har begge rødder i Lindøværftet, hvor den fynske robotklynge startede - nu står de og SDU bag projekt, der skal flytte robotter og ny teknologi ind i skibsindustrien.
Annonce

Odense: Stifterne og flere af medarbejderne på de to fynske virksomheder Odense Maritime Technology (OMT) og Inrotech var som ansatte på Lindøværftet med til at introducere robotter og moderne teknologi til gamle skibsbyggertraditioner. Ikke mindst i samarbejde med Odense Universitet.

Nu mødes de gamle Lindøkollegaer igen mange år efter i et nyt samarbejde mellem de to firmaer og forskere på robotinstituttet på universitetet - med navn efter værftets ejer Mærsk Mc-Kinney Møller.

Målet er at sikre, at robotter og ny teknologi i højere grad bliver taget i brug i branchen, så den bl.a. styrkes i kampen mod værfter og skibsbyggere i "low-cost"-lande som Kina.

Sammen med den tyske professor Christian Schlette fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på Syddansk Universitet er de to virksomheder en del af holdet i forskningsprojektet kaldet "ShipWeldFlow".

Annonce

Støtter dansk og europæisk branche

Med 10 millioner kroner i støtte skal projektet frem mod foråret 2024 udvikle nye digitale redskaber, som understøtter planlægning, drift og automatisering af et skibs produktion.

- Målet er at udvikle et digitalt planlægningsværktøj, som vil bringe os på forkant med hensyn til skibsproduktionsteknologi, hvilket er utroligt vigtigt i den globale konkurrence. Det er en trædesten til at vinde opgaverne og nogle af de arbejdspladser tilbage, vi har tabt. Samtidigt er det en ring, der bliver sluttet, men det peger også fremad.

Christian Schlette fra Hannover i Tyskland har arbejdet på SDU's robotinstitut i en årrække. Nu skal han stå i spidsen for et arbejde, der binder robotklyngen i dag sammen med både fortiden på Lindøværftet og fremtidens skibsbyggeri og branche i Danmark. Foto: SDU

Sådan lyder det fra Jens Viggers, der selv havde sidste arbejdsdag på Lindøværftet i 2010, efter 20 år som leder af udviklingsafdelingen på værftet. I dag er han chief proces officer og leder af produktionsteknisk afdeling i Odense Maritime Technology. De designer og rådgiver om skibsproduktion og opbygning af hele værfter globalt bl.a. bygget på erfaringer og viden fra værftet i Munkebo.

- Vi flyttede en stor del af tegnestuen og den produktionstekniske afdeling på Lindø over i OMT, da værftet lukkede ned, siger han.

SDU og to fynske virksomheder i robotprojekt

Forskningsprojektet ShipWeldFlow løber frem til 1. marts 2024. Målet er at digitalisere og optimere den måde, skibe designes og produceres på. Projektet har et budget på lidt over 10 millioner kroner hvoraf de 7,8 millioner kommer fra Innovationsfonden.

Omdrejningspunktet er såkaldte digitale tvillinger og kunstig intelligens.

Projektet ShipWeldFlow er baseret på konkrete behov i de to virksomheder, Odense Maritime Technology A/S og Inrotech, der ligesom Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet har rødder tilbage på det nu lukkede skibsværft på Lindø.

På SDU er professor Christian Schlette begejstret for udsigten til at kunne bringe de tidligere ansatte fra Lindøværftet ind i et projekt, som skal fastholde skibsindustrien i Danmark og Europa og være med til at udvikle den.

Annonce

Digital tvilling

- En såkaldt digital tvilling sikrer, at man har helt styr på produktionen og det endelige resultat i en digital kopi, før man rent faktisk begynder arbejdet i virkeligheden. Det kan både reducere omkostninger og spild og være med til at gøre det færdige værft eller svejsearbejdet endnu bedre, siger den tyske robotforsker.

Digital tvilling

En digital tvilling er en nøjagtig digital kopi af en fysisk enhed eller proces. Den digitale tvilling opfører sig præcis, som den fysiske genstand ville gøre. Derfor kan man bruge den til virtuelt at teste forskellige scenarier med henblik på at optimere den fysiske enhed. Det mindsker risikoen for fejl og bidrager til at skabe resultater i en virksomhed.

Han glæder sig over at kunne samle gamle partnere fra den spæde start på robotklyngen i et nyt projekt mellem firmaer og SDU.

- Vi samler de gamle partnere fra Lindøværte igen for at se, om ikke vi kan bringe de nyeste udviklinger og teknologier tilbage til skibsbyggeriet og den maritmime branche. Det handler både om kunstig intelligens og simuleringer under designfasen og planlægning, men også om robotterne fra Inrotech, når et skib skal svejses, siger han.

Annonce

Svejserobotter i digital spejling

Netop svejserne fra Lindøværftet var med til at introducere robotter i det gamle fag. Nogle af dem arbejder i dag hos Inrotech, der udvikler svejserobotter til værfter i Europa, Kina og Japan.

Rasmus Faudel er leder af softwareafdelingen i virksomheden, men kender godt historien om Lindøværftet, som han også var en del af i nogle år.

- Det bliver vildt spændende at arbejde sammen med sine gamle kollegaer igen. Flere af dem var mine chefer derude, siger den 42-årige maskiningeniør.

Han ser frem til at få et værktøj, som både kan optimere svejserobotterne fra Inrotech og gøre det lettere at vise kunderne, hvorfor de skal investere i de fynske svejserobotter.

- Det er en konservativ og bureaukratisk branche, hvor det godt kan tage et par års dialog, før du har en aftale. Hvis du har en digital udgave, hvor du kan vise, hvad robotten kan gøre og hvilken effekt, du kan få ud af den, før du indsætter den, så er det lettere at demonstrere for kunden, siger han.

Odense Maritime Technology udsprang af tegnestuen og produktionsteknisk afdeling, da de tidligere værftsarbejdere startede firmaet i Odense i forbindelse med lukningen. I dag designer firmaet både skibe og hele værfter for kunder i hele verden. Arkivfoto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Med en digital tvilling kan man ikke kun bygge en model af skibet eller vise robotten frem i en simulering men også demonstrere i detaljer, hvordan det endelige produkt fungerer. Du kan dybest set splitte skibet i atomer og samle det igen - digitalt.


Det bliver vildt spændende at arbejde sammen med sine gamle kollegaer igen. Flere af dem var mine chefer derude

Rasmus Faudel, maskiningeniør, tidligere ansat på Lindøværftet


OMT arbejder i dag allerede med 3D-modeller og simuleringer, men med det nye værktøj kan de faktisk også sætte skibet i søen eller starte værftet digitalt.

- Vi kan bruge den digitale spejling til at se, hvor problemerne vil opstå, hvad man skal gøre for at undgå dem, og hvordan man løser dem. Hvis du skal skifte en pumpe, så kan systemet vise dig og foreslå hvilken en. Alt sammen digitalt, før det opstår i virkeligheden. Værktøjet gør, at vi kan bruges vores data meget mere og rådgive vores kunder bedre, siger Jens Viggers.

Annonce

Dyre små ændringer i store konstruktioner

Når man bygger store konstruktioner som et skib eller et værftsdesign, som OMT lige har afleveret til den australske flåde, så kan selv mindre tilretninger eller ændringer betyde store udgifter eller besparelser.

- Det er helt afgørende, at vi kan ramme kundens kapacitet præcist, så du hverken over- eller underdimensionerer et værft. Hvis værftet er for lille, så kan de ikke få ordren, og bygger man for stort, så er det spildte ressourcer. Det kan vi undgå ved at "bygge" værftet digitalt først med det nye værktøj, siger Viggers.

Tilbage på SDU er Christian Schlette ikke i tvivl om effekten af det nye værktøj:

- Generelt vil den nye teknologi tillade os at forbedre skibsbyggeriet Danmark og Europa, så vi har en større digitalisering og brug af robotter, siger den tyske professor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Harders åbner bar med Morten i spidsen: - Jeg håber, det bliver noget med, at i aften skal vi kun høre goth rock fra 1980’erne

Annonce